Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bagage 4 dagen te laat aangekomen

Vraag gesteld door dirkjanengel op 26 oktober 2017

Wij zijn in september met een reisorganisatie - waar wij een 10-daagse pakketreis hadden geboekt - naar Rhodos gevlogen. Bij aankomst op het vliegveld van Rhodos bleek onze koffer niet te zijn aangekomen, deze was achtergebleven op Schiphol omdat het label van de koffer was gescheurd. We hebben op de eerste dag van de vakantie kleding moeten kopen en regelmatig met de vertegenwoordigster van de reisorganisatie moeten bellen. De koffer is uiteindelijk pas op de 5e dag bij het hotel afgeleverd. Dit heeft veel stress en ongemak opgeleverd en onze vakantie deels bedorven.
Onze reisverzekering dekt de kosten van de uitgaven onder aftrek van het eigen risico van € 68, de reisorganisatie biedt een compensatie voor het ongemak van € 100 (reissom was € 2.200). Per saldo ontvangen we dus € 32 voor het ongemak hetgeen wij onredelijk vinden. Is het onredelijk om een hogere compensatie te vragen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U had via een touroperator eenn 10-daagse pakketreis geboekt naar Rhodos. Bij aankomst bleek de koffer zoek. Pas na 4 dagen arriveerde de koffer op u vakantieadres. De reisverzekering heeft op een stuk eigen risico de kosten voor toiletartikelen en kleding vergoed. De reisorganisator biedt op een reissom van € 2.200,- een bedrag van € 100,- aan gederfd reisgenot. U vraagt zich af of dit aanbod redelijk is.

Of het aanbod van de reisorganisator redelijk is, hangt af van de impact die de vertraging van uw koffer heeft gehad op uw verblijf op Rhodos.

Uitgaande van een gemiddelde zonvakantie is een vergoeding van circa 5 % van de reissom, ter compensatie voor gederfd reisgenot - vanwege vertraging koffer - redelijk.

Daarnaast vind ik dat de reisorganisator de € 68,- (eigen risico reisverzekering) voor haar rekening dient te nemen. Dit is immers een deel van uw schade, welke niet door de reisverzekering wordt vergoed.

Meer informatie over reisklachten vindt u op onze website.



***

Reactie van dirkjanengel:

Geachte heer Claesen,
Dank voor uw reactie. De vertraging van de koffer heeft onze vakantie op meerdere manieren beïnvloed:
a) op de dag van aankomst hebben we zeker 2 uur vertraging gehad op het vliegveld door de formaliteiten die moesten worden gevolgd, b) we moesten op de eerste dag van de vakantie kleding etc. gaan kopen (de eerste 4 dagen heb ik in dezelfde avondkleding aan het diner moeten deelnemen, kleding die ik in het vliegtuig aan had), c) ik kon de eerste 4 dagen van de vakantie geen boeken lezen want die zaten in de koffer, d) door de stress heb ik lichamelijke klachten ondervonden (die ik graag privé houd).
Ik had na een paar maanden hard werken me erg verheugd op deze vakantie maar ik ben moe thuisgekomen, reden dat ik na terugkomst nog een paar dagen vrij heb genomen van mijn werk.
Is het overdreven is om deze klacht aan de Geschillencommissie Reizen voor te leggen?



***

Reactie van Michiel Claesen:

U heeft aangegeven wat voor impact de vertraagde koffer op uw vakantie heeft gehad. U vraagt zich af of u de zaak eventueel aan de Geschillencommissie Reizen moet voorleggen.

Heb een aantal uitspraken van de Geschillencommissie Reizen ter zake vertraagde erop nageslagen. De vertraagde bagage moet (objectief bezien) heel grote impact hebben gehad op de vakantie om in aanmerking te komen voor een hogere percentage van de reissom, dan nu is aangeboden.

Als u er niet uitkomt met de reisorganisator - bieden nu circa 5% van de reissom - dan kunt u overwegen de klacht ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen. Als de Geschillencommissie oordeelt dat de geboden vergoeding toereikend is, dan loopt u het risico dat u het klachtgeld van circa € 100,- niet terug krijgt. Ofwel; per saldo zou u er niets mee opschieten..

U zou de reisorganisator een mail kunnen sturen waarin u beargumenteerd dat een hogere schadevergoeding (naast € 68,- eigen risico reisverzekering) aan gederfd vakantiegenot hier op zijn plaats zou zijn. U kunt daarbij aangeven dat bij een afwijzing/negatieve reactie u de gang nar de Geschillencommissie Reizen zal overwegen.

Veel succes!