verkeerd aangeprijst

Vraag gesteld door Remco Z op 10 oktober 2017

ik was vandaag bij een autodealer op meerdere auto's van het zelfde model stond een maandprijs weergegeven in de vorm van / voor. echter toen ik de auto wilden bestellen bleek het te gaan om een verkeerde prijs op de auto's. bij gebrek aan het juiste model van de actie hadden ze de stickers op een luxer model geplakt. dit was ergens nergens uit op te maken. is de verkoper verplicht deze auto toch voor de prijs te leveren? volgens mij wel gezien eerdere consumentenzaken.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U bent bij een autodealer geweest waarbij het u opviel dat op meerdere auto’s van hetzelfde model dezelfde prijsaanduiding stond. Toen u een dergelijke auto wilde bestellen bleek de prijs niet juist te zijn omdat de dealer, bij gebrek aan het juiste model van de geldende actie, de sticker op een luxer model heeft geplakt. U wilt weten of de verkoper toch verplicht is om de luxere auto voor de gunstige prijs te leveren zoals vermeld op de sticker.

Als een consument moet inschatten of er sprake is van een vergissing zal de consument ten minste dienen te onderzoeken of de prijs klopt. Dit wordt ook wel onderzoeksplicht genoemd. Een consument doet dit door navraag te doen over de prijs van het product. Indien de prijs wordt bevestigd door de verkoper zal door een rechter niet snel worden aangenomen dat er nog sprake is van een kennelijke vergissing. Het aanbod is dan bevestigd door de verkoper.

Als het heel duidelijk is dat de prijs niet juist is dan kunt u de verkoper niet aan de afgesproken prijs houden. Dit is bijvoorbeeld zo als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is voor het betreffende product.

Een klein prijsverschil zorgt er vaak ook niet voor dat de gemiddeld geïnformeerde consument had moeten weten dat het aanbod niet klopte. Ook wanneer het product met een lage prijs wordt aangeboden als stuntaanbieding, prijsknaller of anderszins bijzonder aanbod zorgt dit ervoor dat een kennelijke vergissing minder snel wordt aangenomen. Het valt de consument dan immers niet kwalijk te nemen dat hij de prijs vertrouwde.

Hebt u de bestelling gedaan, en had u geen reden om te twijfelen aan de prijs?
Dan moet de verkoper het product voor de afgesproken prijs aan u leveren. U hebt namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. U mag dus van de verkoper vragen de bestelling aan u te leveren.