motor probleem ford ranger van september 2015

Vraag gesteld door claudiadg op 14 maart 2018

Wij hebben een ford ranger nieuw gekocht in september 2015 bij de ford dealer.
Nu waren wij voor de beurt naar de ford dealer geweest maar deze liet ons weten dat dit op € 700 ging komen.
Vond dit veel en op dat moment hadden we het even niet de dealer heeft er toen een controlebeurt van gemaakt en heeft gezecht dat we nog 15.000 km door konden. Voor de garantie maakte het niet uit, was hij toch al uit volgens de garage.
Nu kregen wij afgelopen week motor problemen begon te roken en olie en diesel te spuiten.
De hulp dienst van ford deed niets omdat hij zijn beurt nog niet had gehad gelukkig nog de anwb.
Nu staat de auto ter inspectie bij de ford dealer en waarschijnlijk krijgen we geen coullange omdat ze de beurt nog niet hadden gedaan.
Maar je hebt toch ook een wettelijke garantie en volgens de ford hadden we het met de beurt wel vergoed gekregen.
Nu willen hun het bekijken bij ford nl maar volgens mij zijn zij de partij de dit moet regelen en niet ford nl.

Wat kan ik, welke rechten heb ik en welke manier van reageren/ acties moet ik onder nemen.
Dit graag voor ik wat van de ford hoor dan weet ik wat te doen.

mvg


Claudia

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Een half jaar buiten de fabrieksgarantie vertoont uw Ford Ranger (september 2015) ernstige motorschade. Ford Nederland biedt geen coulance, vanwege het missen van de laatste voorgeschreven onderhoud. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Diagnose
Allereerst dient uit diagnose te blijken wat de oorzaak is van dit gebrek. Vervolgens kan pas worden bepaald wat uw rechtspositie is.

Wettelijke garantie
Wanneer (fabriek-)garantie is verstreken, staat er onder bepaalde voorwaarden een beroep op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) open.

Centrale vraag is hierbij of u redelijkerwijs op grond van de koopovereenkomst een dergelijke motorschade had kunnen verwachten uitgaande van het bouwjaar, kilometrage, koopprijs, informatie dealer, etc. Zo niet, dan is er sprake van non-conformiteit.

Voorts is essentieel dat er sprake is van een consumentenkoop, en dat u kunt aantonen dat u de auto als 'een goed huisvader betaamt' gebruikt en regulier onderhouden heeft.

Wanneer blijkt dat er een causaal verband bestaat tussen het uitgestelde onderhoud en de motorschade, dan zal een beroep op conformiteit falen.

Dealer of importeur aanspreken?
Voor een beroep op conformiteit dient u zich te allen tijde te wenden tot de verkoper (dealer). De importeur is immers geen contractspartij.

Wanprestatie
wanneer een beroep op conformiteit niet opgaat, dan zou u de schade wellicht op de dealer kunnen verhalen, indien deze toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van de verbintenis (wanprestatie art 6:74 BW) door te stellen dat u na verloop van de fabrieksgarantie geen aanspraak kon maken op enige garantie etc. Bovendien heft de dealer wél een controlebeurt uitgevoerd en daarbij gesteld dat u zeker nog 15.000 km vooruit kon.

Conclusie
U dient de verkoper (uw Ford dealer) aansprakelijk te stellen op grond van conformiteit of anders wanprestatie (ervan uitgaande dat u vanaf moment controlebeurt u niet meer dan 15.000 km heeft gereden met deze auto).

Rechtsbijstand
Mocht u over rechtsbijstand bekijken, schakel deze dan direct in.

Geschillencommissie
Beschikt u niet over rechtsbijstand? En komt u er niet uit me de dealer? Dan bestaat er de mogelijkheid het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop of klachten na onderhoud vindt u op onze website.

NB: wij zullen het zeer waarderen, als u ons u ons - na afloop van de kwestie - op de hoogte zou stellen over het behaalde resultaat.



***

Reactie van claudiadg:

Wij hebben inmiddels van de ford dealer antwoord mogen ontvangen.
Zij willen een coulance van 20% doen, wat ik aan de lage kant vind
Volgens de offerte van de reparatie moet er 8.6 liter motor olie in, maar hij is mogelijk tijdens het lekken onderweg een 4.5 liter olie verloren (hij heeft dus niet droog gestaan) staat er in het schade rapport.
Er staat ook niet in dat het door het onderhoud komt.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Is inmiddels bekend wat de oorzaak is van de motorschade? Waar bestaat de reparatie uit? En hoe bedragen de reparatiekosten volgens de offerte?



***

Reactie van claudiadg:

wij hebben inmiddels van de ford vernomen dat ze niet weten wat de oorzaak is ford nederland wil niets doen en de dealer slechts 20% coulance korting
met een ruilmotor van ford komt het op €7.698.06 min 20% en met een revisiemotor op € 5.948.40 daar krijgen we € 1.000.-- korting op
wij hebben via jullie rechtsbijstand
hoe schakel ik deze in?
Ook zou het probleem in de verstuivers kunnen zitten deze zijn niet gecontroleerd en deze kosten komen hier dan nog bij.

Mvg

Claudia de Graaf



***

Reactie van claudiadg:

Ze hebben nu de auto buiten gezet met de motor open en een plastic zak er overheen, hier zag ik laatst veel water in staan
en toen ze het weghaalde liep er water langs
dit moet toch ook niet kunnen



***

Reactie van claudiadg:

De dealer heeft inmiddels de auto met een plastic zak over de open motor buiten gezet en de laatste keer dat wij daar waren stond daar aardig wat water in en dat liep eraf toen zij het eraf haalde