Advertentie komt niet overeen met auto

Vraag gesteld door Sannes op 18 mei 2017

Beste anwb, Afgelopen dinsdag heb ik een auto gekocht. Na een proefrit gemaakt te hebben vraag ik aan de eigenaar hoe de cruise control werkt bij deze auto aangezien dat bij iedere auto weer anders is, waarop de verkoper zegt: "weet ik niet". Goed van vetrouwen als ik ben zeg ik: "oh dan zoek ik dat wel op daar kom ik wel achter " vervolgens thuis bij nader onderzoek zit er helemaal geen cruise control op de auto. Na dit probleem voorgelegd te hebben aan de vrouw van de eigenaar (krijg na meerdere malen proberen geen contact met de eigenaar zelf) zou ze zorgen dat hij contact met mij op zou nemen wat vervolgens niet gebeurt. Is het redelijk als ik verwacht dat de cruise control op kosten van de garage alsnog ingebouwd word of wat is redelijk in deze situatie? Heb de advertentie waar dit in staat nog als bewijs. Met vriendelijke groet, Sanne

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Volgens de advertentie was een cruise control aanwezig. U heeft na de proefrit gevraagd hoe de cruise control werkte. Er is aangegeven dat de verkoper dat niet wist. Er blijkt nu geen cruise control in te zitten.

Wat u van een auto mag verwachten hangt af van de informatie die bij de koop van de auto is gegeven en gevraagd. U heeft als koper een onderzoeksplicht, u moet onderzoeken wat u koopt. De verkoper moet op zijn beurt meedelen wat hij weet. Vervolgens moet de auto voldoien aan de gemaakte afspraken en geboden opties.

U zult aan moeten tonen dat u mocht verwachten dat er een cruise control aanwezig was. Staat dit ook vermeld op de koopovereenkomst, dan heeft u geen nader bewijs nodig.In uw geval staat de cruise control genoemd in de advertentie. Een advertentie alleen is niet altijd voldoende. Van belang is dan vervolgens ook wat er over is besproken. U heeft kennelijk nog gevraagd naar de cruise control. De verkoper heeft aangegeven dat hij niet wist hoe deze werkte. Dit kan impiceren dat hij er wel op zit. U zou de verkoper hierop aan moeten spreken.

Voor de wijze waarop verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website. Komt u er niet uit met de verkoper en betreft het een BOVAG garage en is de auto met BOVAG garantie gekocht, dan kunt u uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. (www.sgc.nl)