Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Turbo koeling icm start stop

Vraag gesteld door M. Tissen op 3 mei 2024

Hallo, ik heb een Passat GTE Plug in Hybrid. Er is keuze tussen electrische rijden/ hybride (gecombineerd) / GTE stand (max vermogen). Echter in als je geen vermogen vraagt (stoplicht/bergafwaarts ect) stopt de benzine moter automatisch. Ik ben een beetje huiverig voor de levensduur van de turbo/moter blok.

Is het zo als de moter stopt is er ook geen smering meer is voor de turbo?

Praktijk voorbeeld: flinke bergpas met caravan; bergop flinke belasting voor moter en turbo. Bergaf vraag je geen vermogen en stopt automatisch de benzine moter. Vraag is hoe schadelijke is dit voor het voertuig.

Op forums word geadviseerd om naar de tuner te gaan en dit in de ECU aan te passen. Mijn kennis rijkt helaas niet zo diepgaand hopelijk kunt u mij hierin adviseren en wijzer te maken

Merk: Volkswagen
Type: Passat GTE
Bouwjaar: 2020
Brandstof: Hybride
Motorvermogen: 218

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of het schadelijk is wanneer de motor uitgeschakeld wordt terwijl de turbo nog heet is.

Inderdaad stopt de oliecirculatie zodra de motor uit staat, ook wanneer het start-stop systeem de motor uit zet. Echter het start-stop systeem is zeer intelligent en haalt informatie uit heel veel sensoren. Zo zal de motor niet worden uitgeschakeld wanneer de koelvloeistof erg koud is, wanneer u de gordel niet om heeft, wanneer er een motorstoring aanwezig is, wanneer de accuspanning laag is en ga zo maar door. Ziet u de handleiding van de auto voor alle voorgeschreven situaties wanneer het systeem de motor niet uit zet. Als het niet verantwoord zou zijn om de motor uit te zetten in de door u geschetste situatie zou de intelligente regeling ook hier rekening mee houden.

Toen de turbo bij personenauto’s in opkomst kwam was extra zorg voor deze turbo wel noodzakelijk. Zo moest de turbo altijd even op temperatuur komen (af laten koelen) als deze flink had gewerkt maar dan spreken we over de jaren ’70 en ’80. Intussen zijn de toegepaste materialen, maar ook de kwaliteit van de motorolie, zo verbeterd dat deze wel korte tijd tegen extreme temperaturen bestand zijn. Aanpassing van de ECU is dus niet noodzakelijk.

 

Reacties

M. Tissen

Auteur - 7 mei 2024

Dankjewel voor uw reactie het is duidelijker geworden. Sec gezien wat is het beste voor de levensduur van de moter. Want ben echt aan het twijfelen al dan niet de ecu te laten aanpassen, levensduur en betrouwbaarheid genieten bij mijnde prioriteit ten opzichte van zuinigheid.

Een tweede vervolg vraag gerelateerd aan het bovenstaande; Ik heb de auto nog niet heel erg lang maar laats een stukje in heuvelachtig gebied gereden met aanhanger. Wat me opvalt is dat als je bergaf rijd en de accu is vol dat hij niet meer echt afremt op de moter (Elektro). Nu heb ik hiervoor diesel gereden en ben ik gewend om met caravan bergafwaarts veel op de moter te remmen. Bij de GTE gaat de moter (verbrandings) bergafwaarts sowieso uit als geen vermogen vraagt.
Zijn er buiten de ecu aan te passen nog manieren om dit te omzeilen en gewoon op de brandstof (en/of Electro gecombineerd) af te remmen? Want ik kan me voorstellen dat anders de remmen het heel erg zwaar krijgen en rood heet worden? Is het dan wijsheid om de dsg bak handmatig te schakelen?

Pieter

ANWB Expert - 9 mei 2024

Het aanpassen door middel van chiptuning is een mogelijkheid maar er kleven ook nadelen aan. De fabrikant heeft een compromis gemaakt bij programmeren van de motorregeling. Hij heeft hierbij rekening gehouden met levensduur, uitstoot, rijcomfort, koppel, brandstofverbruik, mechanische belasting, vermogen en ga zo maar door. Wanneer u de focus legt op levensduur van de motor heeft dit gevolgen, zo zal de auto waarschijnlijk niet meer voldoen aan de criteria waarop de auto zijn typegoedkeur heeft gekregen. Dit veranderen is dan ook officieel niet toegestaan en raden we dus ook niet aan.

Een hybride zal tijdens remmen en afdalen de bewegingsenergie omzetten in elektriciteit, deze elektriciteit zal dan worden opgeslagen in het accupakket zodat deze energie laten weer aangesproken kan worden. Hierdoor zijn hybridevoertuigen zo enorm zuinig.
Echter wanneer de accu vol is zal de elektriciteit niet meer opgeslagen kunnen worden, in deze omstandigheden zal de bewegingsenergie dan ook niet langer worden omgezet in elektriciteit. De enige manier om dan te vertragen is het aanspreken van de remmen. De remmen van de auto zijn dusdanig uitgevoerd dan vertragen dan ook zonder problemen zal gaan. Natuurlijk is wel altijd het advies om voor korte duur flink af te remmen, zo ontstaat er veel minder warmte dan wanneer u langere tijd het pedaal licht bedient.

Sowieso is het aan te raden om in een heuvelachtige omgeving en/of het rijden met een aanhanger handmatig op en terug te schakelen. De automaat/DSG weet niet wanneer er bochten aan komen die u al wel ziet en zodoende de snelheid en toerental kan aanpassen. Ik adviseer u om de handleiding van de auto te raadplegen hier staat ook omschreven wat het advies is van Volkswagen over het rijden in bergen en heuvels.
Tevens hebben we een informatiepagina over dit onderwerp: veilig rijden in de bergen met een caravan.