Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gebrek auto, géén garantie

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2024

4 weken geleden kocht ik bij een erkende garage een Fiat 500 uit 2015 na veel gedoe gehad te hebben met mijn vorige auto. Deze auto is gekocht bij dezelfde garage als de vorige en betreft een Fiat 500S met 92.xxx kilometer op de teller. Nu ik een maand in deze auto rij, merk ik dat de auto vaak moeizaam schakelt. Bij het doorschakelen lijkt hij niet goed in de versnelling te willen gaan, heel af en toe hoor ik ook een ''schurend'' geluid als ik heb in de volgende versnelling druk, vooral bij de derde en vierde versnelling en soms ook bij de achteruit. Ook piept de koppeling soms bij het omhoog laten komen. De auto heeft voordat ik hem op kon halen een grote beurt en APK gehad, dus het lijkt mij dat ik er vanuit mag gaan dat de versnellingsbak gewoon naar behoren werkt. Is dit een euvel dat ik zelf heb veroorzaakt, of kan dit al aanwezig geweest zijn voordat ik hem kocht? Wat mag ik in deze situatie verwachten van de garage? De auto is gekocht zonder aanvullende garantie, in hoeverre zou ik aanspraak kunnen maken op de wettelijke garantie als er inderdaad iets mankeert?

Merk: Fiat
Type: 500
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 80
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kocht recent de genoemde auto met het inmiddels ontstane gebrek. U heeft de auto zónder garantie gekocht maar u vraag zich af of wettelijke garantie dan van toepassing kan zijn.

Feitelijk heb je bij de aanschaf van een gebruikte auto recht op z.g. 'wettelijke garantie' op basis van non-conformiteit. Wat je van een gebruikte auto mag verwachten is o.a. ook afhankelijk van de leeftijd, kilometrage en aanschafprijs. Wettelijke garantie lijkt BOVAG Garantie haast overbodig te maken maar dat ligt toch wat genuanceerder. In de praktijk blijkt het vaak heel lastig te zijn om aanspraak te maken op wettelijke garantie, met name wanneer de discussie ontstaat of je een specifiek defect wel of niet mag verwachten bij een auto van een bepaalde leeftijd en kilometrage.

In uw geval mag u van een auto van 2015 en met een tellerstand gerust verwachten dat het omschreven euvel binnen de norm van wettelijke garantie valt. Met name de kilometerstand is zodanig dat je in dit stadium géén koppeling gerelateerde klachten hoeft te verwachten. Want het lijk mij dat het inderdaad in die hoek gezocht moet worden. Staat de kilometerstand op pakweg het dubbele, dan zou je gevorderde slijtage aan de koppeling redelijkerwijs wél mogelijk kunnen verwachten. Maar in dit stadium niet en zeker niet na 4 weken gebruik en zou de verantwoordelijke verkoper vervolgens moeten aantonen dat het gebrek door u veroorzaakt is. Dat bewijs lijkt me moeilijk hard te maken gezien de recente aanschaf.

Ik wil nogmaals benadrukken dat wettelijke garantie feitelijk niet echt 'garantie' genoemd kan worden. In ieder geval niet zoals dat wel geldt voor Bovag garantie. Want daar is een defect ook daadwerkelijk garantie en kan dat bij wettelijke garantie gezien worden als niet buitensporig, conform de leeftijd en kilometerstand van de auto. Vandaar de duidelijke voorkeur voor Bovag garantie waar geen noemenswaardige discussie zou kunnen ontstaan wat wel of geen garantie is.

Zie eventueel ook ons Stappenplan klachten na aankoop