Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zonnepanelen en bi-directioneel laden met de Outlander PHEV

Vraag gesteld door J. de Rijke-Merz op 14 februari 2024

Wij hebben zonnepanelen ( worden 16 stuks á 320 WP ).
We overwegen een Mitsubishi Outlander PHEV tweedehands te kopen. Nu zie ik dat deze 1/50 op benzine rijdt. Klopt dat? Hoe kan dit? En de Electr..actieradius is ca. 50 km. Klopt dat ook, bijv. winters? Wij rijden rustig! Kan deze auto ook elektra. terugleveren als een soort thuis-batterij?
Is (dan) een laadpaal nodig voor deze auto? Of sowieso aan te raden? Kan dit type ook snelladen?
Hoe lang gaat de ondersteunende accu mee? Is vervanging kostbaar?
Vanaf welk modeljaar adviseert u deze auto: 2015?
De 2. liter of de 2.4? Wat is beter voor ons? We rijden ca. 20.000 km jaarlijks. In vakantie grote afstanden.
Is een hoog km-aantal bezwaarlijk bij goed onderhoud? 12 mnd. BOVAG. ( prijs tot ca. 20000€)
Of heeft u een beter advies qua gebruikte auto en zonnepanelen: dagelijks willen wij een 50/60 km elektrisch rijden en: wij zitten graag wat hoger!
Wordt de wegenbelasting begrotelijker?
Dank voor uw moeite, vr.groet: Fam. de Rijke

Merk: Mitsubishi
Type: Outlander PHEV
Brandstof: Benzine/Hybride

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U wilt een Mitsubishi Outlander aanschaffen en heeft hier een aantal vragen over.

Ik zal proberen de vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden:
Het brandstofverbruik dat u benoemt; 1/50 bedraagt het theoretische verbruik. In de praktijk zal het verbruik enorm afhangen van hoe u de auto gebruikt, veel realistischer is een verbruik van ongeveer 1/18 tot 1/20. Vooral wanneer de accu vol zit en er kleine afstanden met beperkte snelheid worden gereden zal de auto geheel elektrisch rijden en dus minimaal brandstof verbruiken. De elektrische actieradius zal maximaal 50 km bedragen, dit is echter onder de meest ideale omstandigheden: zo moet de accu volledig geladen zijn, zal de buitentemperatuur ongeveer 20 graden moeten bedragen, en zal de snelheid niet hoger liggen dan zo'n 80 km/u. Zodra niet aan deze voorwaarden wordt voldaan zal de verbrandingsmotor bijspringen en zal de elektrische actieradius in de praktijk vaak ongeveer 20-30 km bedragen.

De auto is niet eenvoudig geschikt om energie terug te leveren (bi-directioneel laden). Stel dat u hier gebruik van zou gaan maken is een investering in een uitzonderlijke wallbox noodzakelijk, dit is financieel geen haalbare keuze. Wanneer u de auto regelmatig gebruikt is een wallbox wel aan te raden maar zeker niet noodzakelijk. We geven graag meer informatie over dit onderwerp via onze pagina hierover: opladen aan het stopcontact. De Outlander is geschikt voor snelladen maar let hierbij op! De Outlander is voorzien van een ChaDeMo laadaansluiting, lang niet alle snelladers zijn voorzien van een dergelijke laadstekker. Ziet u bijvoorbeeld een vraag op ons platform over dit onderwerp.

De hoogspanningsaccu van de Outlander gaat over het algemeen een auto leven lang mee. Dit is intussen de ervaring die we hebben met accupakketten van (hybride) elektrische auto’s in het algemeen. Ziet u meer informatie over dit onderwerp: HV accu's techniek en kosten. Stel dat de accu toch defect gaat is dit een kostbaar onderdeel maar gelukkig zijn er intussen specialisten in deze accupakketten. Ze bieden deze aan voor prijzen variërend tussen €950 en €7500,-.

Vanaf 2013 is de Outlander PHEV beschikbaar op de Nederlandse markt, vanaf 2018 is de nieuwe versie voorzien van 2.4 liter benzinemotor. Als het gaat om betrouwbaarheid hebben we niet echt een voorkeur, het is vooral een groot verschil in rijbeleving. We adviseren dan ook aan u om met beide auto’s te gaan rijden om het verschil te ervaren. Wellicht zijn de meer comfortabele aspecten bij de 2.4 versie een groot pluspunt voor u maar misschien vindt u de verschillen ook verwaarloosbaar. We hebben van beide versies een ANWB occasiontest, ziet u: occasiontest Outlander 2012-2015 en occasiontest Outlander 2015-2022.

Een hoge kilometerstand hoeft niet bezwaarlijk te zijn, tot zo ongeveer 220.000km maar goede garantievoorwaarden zijn altijd wenselijk. We adviseren dan ook de aanschaf bij een BOVAG bedrijf inclusief de geboden BOVAG garantie.

Ik denk dat u met de gestelde eisen: PHEV, tot €20.000 en een wat hogere zit (dus SUV) vanzelf uitkomt bij een Mitsubishi Outlander, dit is ook een verstandige keuze.

Hoe de MRB er in de toekomst precies uit zal gaan zien is nog even de vraag. De Outlander PHEV valt nu waarschijnlijk in het semi-elektrische tarief waardoor er dit jaar slechts halftarief betaald hoeft te worden, in 2025 zal dit driekwart worden waarna vanaf 2026 het voltarief zal gaan gelden.

Ziet u details hierover op onze pagina: autobelastingen.
Ik hoop dat u aan de hand van deze informatie een keuze kunt maken.