Dakkoffertest 2016

Kampioen juni 2016

Met een dakkoffer op je auto heb je er in één klap een kofferbak bij. Reuze handig dus om al je vakantiespullen mee te nemen. Hoe gebruiksvriendelijk, waterdicht en inbraakgevoelig zijn ze? De Kampioen heeft er zes getest.

‘Schat, die campingtafel kan nog mee, maar die strandstoel past ECHT niet meer.’ ‘Aha. En jouw barbecue dan? Geen probleem zeker?!’ Dit soort gesprekken kun je voorkomen met een dakkoffer. Want daarmee vergroot je je pakruimte flink. Hoe flink? Deze zes koffers hebben een inhoud van 340 tot 460 liter. Ter vergelijking: een achterbak is 200 tot 600 liter groot. In feite plaats je dus een extra kofferbak op je dak. Wel is het draagvermogen van een dakkoffer beperkt: onze koffers hadden elk een maximum belading van 75 kilo voor een personenauto. Omdat de auto een maximum daklast heeft (waar het gewicht van dakdragers en koffer zelf nog vanaf gaat) kun je een dakkoffer in de praktijk beladen met 50 à 60 kilo. Daarom zijn ze vooral geschikt voor grote, niet al te zware spullen. Zoals tenten, slaapzakken, kleding en luchtbedden.

Dit zijn de dakkoffers die we hebben getest

Merk/type

klik op naam voor meer informatie

ANWB
testresultaat

Bestel online

Farad Marlin N6

redelijk / goed

G3 Reef 580

redelijk
Hapro Traxer 6.6 goed Bestel

Menabo Diamond 500

redelijk
Thule Motion XL goed / zeer goed Bestel

Whispbar WB 752

redelijk / goed

Gebruiksgemak

Elke koffer werd getest op waterdichtheid, invloed op het rijden, inbraakbestendigheid, constructie en natuurlijk gebruiksgemak. Je hebt immers geen zin om de avond voor je vakantie lang te klungelen met een koffer. Thule, Hapro en Whispbar hebben elk een systeem met snelsluiters. Daarmee bevestig je de koffers binnen enkele minuten op de dragers. De Thule is het meest gebruiksvriendelijk. Deze bevestigingsklemmen zitten vast in de koffer (je kunt ze dus niet verliezen) en zelfs met twee linkerhanden kun je deze koffer muurvast zetten. Met de Hapro en Whispbar is dat bijna net zo makkelijk. Wel is laatstgenoemde de zwaarste koffer van de test en daardoor lastiger te hanteren. Ook de drie andere koffers zijn (zeker na wat oefening) binnen een kwartier te monteren. Dat gaat wel wat lastiger. Zo is de Menabo slechts van één kant te openen: dat maakt zowel het vastzetten als vullen met bagage lastiger. De G3 heeft een onhandig systeem met kabeltjes die je aan moet spannen.

Invloed op rijden

Zitten deze koffers eenmaal op hun plek, dan zijn de verschillen gering. Dat bleek tijdens een aantal rijproeven. Die voerden we uit met een vol beladen koffer en relatief kleine auto (Volkswagen Polo). Met elke koffer kun je onder normale omstandigheden prima rijden: over verschillende soorten wegdek, drempels en met verschillende snelheden. Dat is gelijk een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een aanhangwagentje: met een dakkoffer heb je veel meer bewegingsvrijheid. Zelfs de kronkeligste Spaanse steeg kun je nog moeiteloos inrijden. Door het hogere zwaartepunt is het wel verstandig je snelheid aan te passen, zeker in scherpe bochten. We deden ook wat heftiger rijproeven met de koffers. Zoals noodstops bij snelheden tot 100 km/u en baanwissels op snelheid. Alleen de Whispbar verschoof tijdens deze tests: deze koffer stond niet meer helemaal recht na een baanwissel met 70 km/u.

Waterdicht?

Om de waterdichtheid te beproeven plaatsten we elke koffer een uur lang voor een regen- en windmachine. Na 60 minuten was alleen de Menabo nog kurkdroog van binnen. De andere koffers lekten op twee of meerdere punten. In de meeste gevallen ging dat om enkele druppels: daar heb je weinig last van. De Whispbar presteerde het slechtst. Deze koffer lekte op zeven plekken en er lagen plasjes water op de bodem. Sowieso is het bij elke dakkoffer verstandig om alles wat niet nat mag worden (slaapzakken, kleding, etc) te verpakken in een tas of plastic. Natuurlijk wil je dat je dure tunneltent veilig ligt tijdens een tankpauze of overnachting onderweg. Een slotenexpert beoordeelde de afsluiting van elke koffer. Het goede nieuws: tijdens het rijden zitten deze koffers goed dicht. Je hoeft niet bang te zijn dat ze open springen op een verkeersdrempel. Het slechte nieuws: het slot van enkele koffers was bedroevend. Twee koffers waren zelfs met de hand open te krijgen: zoveel speling zat er tussen onder- en bovenzijde. De beste anti-diefstalbeveiliging biedt de Thule, gevolgd door de Whispbar en Hapro. Deze drie koffers zijn in elk geval voor de gelegenheidsdief voldoende afgesloten.

Niet groot genoeg

Van elke koffer controleerden we de door de fabrikant opgegeven inhoud in liters. Bij Thule en Whispbar klopte de inhoud, terwijl Hapro (20 liter) en G3 (30 liter) iets afweken. De koffer van Farad was zelfs 100 liter kleiner dan de opgegeven waarde, maar Menabo maakt het het bontst. Hoewel deze koffer 500 liter aan bergruimte zou moeten bieden, was dat in de praktijk slechts 340 liter. Een verschil van 160 liter!

Benzineslurpers

Een dakkoffer zorgt voor meer massa en luchtweerstand. En dát zorgt weer voor hoger brandstofverbruik. Hoeveel? Volgens onderzoek van Duitse zustervereniging ADAC kost een volle dakkoffer je bij 130 km/u zo’n 2 liter meer brandstof per 100 km. Op een retour naar de Middellandse Zee of Alpen verbruik je dus enkele tientallen liters extra brandstof. Blijf dus nooit rijden met een lege dakkoffer na je vakantie.

Conclusie

Een dakkoffer is ideaal om grote – niet al te zware - bagagestukken te vervoeren. De aanschaf van een koffer van enkele honderden euro’s kan je zelfs een grotere en duurdere auto uitsparen. Slechte koffers kwamen we niet tegen in deze test: als ze eenmaal op hun plek zitten presteren ze minimaal redelijk. De Hapro Traxer 6.6 is zeer gebruiksvriendelijk, presteerde uitstekend tijdens de rijtests en heeft een aardig slot. Deze koffer krijgt de titel Voordelige Keus. De Thule Motion XL scoorde nog beter en is de onbetwiste testwinnaar.

De dakkoffers van Hapro en Thule zijn te koop in de webwinkel met korting voor ANWB-leden.

Lees ook onze tips:

Waar moet je op letten als je een dakkoffer wilt kopen?
Hoe maak je optimaal gebruik van een dakkoffer?