Autotest Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG

Zoek andere autotests

Het perfecte plaatje

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG | prijs vanaf: € 19975 | in de showroom vanaf: november 2017
Sept 2017 - Frank Buma

Een auto met een ijzersterke reputatie, de nieuwste techniek en een sloot binnenruimte. Daar hangt doorgaans een stevig prijskaartje aan. Maar laat het belangrijkste nieuws rond de nieuwe Volkswagen Polo nou zijn, dat hij een stuk betaalbaarder is geworden!

Conclusie

De nieuwe Volkswagen Polo combineert de pluspunten van zijn zustermodellen van Skoda en Seat en voegt daar zelf nog een paar sterke aankoopargumenten aan toe. Hij is niet alleen comfortabel en ruim, maar beschikt ook over een uitgebreide veiligheidsuitrusting en is verkrijgbaar met luxe extra’s die je normaal gesproken in veel grotere auto’s aantreft. Dat het prijsverschil met de concurrentie aanzienlijk is geslonken, maakt het plaatje compleet.

Type auto en prijs

De Volkswagen Polo geldt als maatstaf in het segment van de kleine gezinsauto's. Zoals dat vaak gaat met Volkswagens, kunnen ze verbazend lang meekomen, ook wanneer er inmiddels de nodige nieuwe concurrenten zijn verschenen. Nu na de Skoda Fabia recentelijk ook een zustermodel als de Seat Ibiza is vernieuwd, kan het moederbedrijf niet uitblijven. Dit is alweer de zesde generatie van de Polo. De aanvoerder van het B-segment is groter geworden en heeft een rijkere veiligheidsuitrusting gekregen. Minder voor de hand liggend is de lagere prijs: je rijdt al een nieuwe Polo vanaf € 15.550. Daarmee is het prijsverschil ten opzichte van de Renault Clio en Ford Fiesta aanzienlijk geslonken. Voor het eerst in zijn bestaan kun je de Polo bovendien alleen nog als vijfdeurs bestellen: de versie met drie portieren is komen te vervallen.

Hoe rijdt de Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG

We haalden de Skoda Fabia en Seat Ibiza al even aan. Pittige concurrenten uit eigen huis; de lat lag dus hoog voor de nieuwe Polo. Maar Volkswagen zou Volkswagen niet zijn wanneer ze daar geen list op hadden verzonnen. De Skoda geldt als een comfortabele kleine gezinsauto met redelijke binnenmaten. De Ibiza is een ruime B-segmenter met een sportief weggedrag. Wie in deze klasse ruimte én comfort wil, kon bij het Volkswagen-concern tot voor kort nergens terecht. Met de Polo staat er nu wel een auto bij hen in de showroom die zulke gewilde eigenschappen combineert. De nieuwste generatie groeide meerdere centimeters in de lengte en de breedte, wat niet alleen voordelen met zich meebrengt voor de achterpassagiers en hun bagage, maar de Volkswagen meteen een volwassener uiterlijk geeft. De Polo kruipt zo steeds dichter naar zijn grote broer de Golf toe. Alleen aan de zitpositie merk je dat je een segment lager aan het shoppen bent: in de Golf kan je stoel nog verder naar beneden. De Nederlandse importeur heeft hoge verwachtingen van de 1.0-liter benzinemotor met turbo. De driecilinder is 95 pk sterk en weet raad met een aanhanger tot 1.000 kilogram. Wij reden zo'n uitvoering, gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Een plezierige aandrijflijn, al draait de driepitter in stadsverkeer wel heel weinig toeren. Bij stapvoets rijden verslikte de automatische transmissie zich herhaaldelijk, waardoor het net leek of de motor ging afslaan. Voor de rest vinden we de Polo een fijne auto om mee onderweg te zijn: hij is aangenaam geveerd, stuurt mooi precies en rijgeluiden (rumoer van wind, banden of krachtbron) blijven op de achtergrond. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid voor een auto in deze klasse. Een noodremsysteem met voetgangersherkenning behoort tot de standaarduitrusting; overige hulpsystemen (vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control, die in het geval van een automatische transmissie zelfs afstand houdt tot stilstand) zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. Wat altijd apart moet worden bijbesteld, zijn dode hoek signalering en een waarschuwingssysteem bij kruisend verkeer. Beide veiligheidsattributen zijn alleen verkrijgbaar in combinatie met parkeersensoren of een parkeerassistent, waardoor de meerprijs tot boven de € 800 stijgt. Het zicht rondom is in de Polo redelijk, maar de knik in het derde zijruitje maakt dat de B-segmenter rechtsachter slecht te overzien valt.

De Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG van binnen

Aan het interieur van onze testauto kun je aflezen dat de Polo een stuk luxueuzer is geworden. Weliswaar moeten de dikke audio-installatie en de kleurige sierstrook op het dashboard van de optielijst komen, maar op de vorige generatie kon je zulke zaken nog niet bijbestellen. Ook het digitale instrumentarium uit de Passat behoort tot de mogelijkheden. Op de plek waar je normaal gesproken je snelheidsmeter ziet, kun je dan bijvoorbeeld een fraaie 3D-navigatiekaart tevoorschijn toveren. Volkswagen levert verschillende infotainmentsystemen, die afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau over een groot aanraakscherm beschikken dat kunstig achter glas is weggewerkt. Het contrast met de bovenzijde van de deurbekleding kan haast niet groter: die is ook bij de duurdere uitvoeringen nog altijd van hard plastic gemaakt. We schreven al dat de kleine Volkswagen zowel in de breedte als de lengte is gegroeid. Het binnenste van zijn voorganger was altijd wat smalletjes, maar in de nieuwe Polo hebben de inzittenden de ruimte. Zeker op de achterbank, waar de been- en hoofdruimte voor dit type auto fors zijn. Ook wanneer je langer van stuk bent! In de kofferbak kun je minimaal 355- en maximaal 1.125 liter aan spullen kwijt. Daarmee biedt Volkswagen een van de grootste bagageruimtes in deze klasse. De laadruimte van de Seat Ibiza is met een neergeklapte achterbank echter tientallen liters groter.

De Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG en het milieu

Dankzij een fiscale stimuleringsregel werden er van de vorige Polo heel wat dieselversies verkocht. De Volkswagen-importeur zet bij deze zesde generatie hoofdzakelijk in op benzinemodellen. Behalve de door ons gereden, 95 pk sterke driecilinder met turbo kun je ook kiezen voor twee ongeblazen exemplaren. Die krachtbronnen zijn afkomstig van de stadsautodrieling van de Volkswagen-groep. Een tandje bijzetten kan ook; in dat geval selecteer je een 115 pk sterke versie van de geblazen driepitter. En uiteraard bieden de Duitsers ook van de nieuwe Polo een GTI-uitvoering aan. De enige resterende zelfontbrander is een viercilinder met 1.6-liter inhoud. Het vermogen van de beschikbare motoriseringen loopt uiteen van 65- tot 200 pk. Een (overijverig) start/stop-systeem behoort bij elke Polo tot de standaarduitrusting. Wij hebben het op een gegeven moment uitgeschakeld, omdat het al in werking trad tijdens het uitrollen voor het verkeerslicht. Tijdens onze eerste kennismaking met de 1.0 TSI realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 13,7. Een flink verschil met de 1 op 21,7 die de fabrikant zelf voor een versie met automaat opgeeft, al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we voor de begeleidende testvideo heel wat heen en weer hebben moeten rijden. Bij dagelijks gebruik kan het vast (wat) zuiniger.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een VOLKSWAGEN en wil je deze verkopen?