Autotest Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AWD (280 pk)

Zoek andere autotests

Super SUV voor een strakke prijs

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AWD (280 pk) | prijs vanaf: € 59825 | in de showroom vanaf: april 2017
Mei 2017 - Gert Wisse

Op basis van de Alfa Romeo Giulia – een vierdeurs sedan – biedt Alfa Romeo ook de Stelvio aan, een sportieve SUV met een strak prijskaartje en een niet mis-te-verstaan weggedrag.

Conclusie

Hou je van fraaie vormgeving en van sportief rijden en zoek je een SUV, dan moet de Alfa Romeo Stelvio zeker op je 'shortlist' staan. Ten opzichte van directe concurrenten zoals de Jaguar F-Pace staat hij zijn mannetje. De Stelvio heeft een zeer goed weg- en stuurgedrag, onderscheidt zich in positieve zin voor wat betreft zijn uiterlijk en hij is mooi afgewerkt. Alle versies hebben een krachtige motor – ongeacht of het een diesel of benzinemotor is. De benzineversie met 280 pk die wij testten is een aanrader.

Type auto en prijs

De Alfa Romeo is een premium SUV, een sports utility vehicle dus in het meer exclusieve deel van de markt. De belangrijkste alternatieven voor de Alfa Romeo Stelvio zijn de Jaguar F-Pace met een vanafprijs van 57 mille en de Porsche Macan, die vanaf 72 mille kost. De Stelvio is er vanaf 55 mille. Net als zijn concurrenten maakt hij dat sportieve deel van de afkorting SUV ook echt waar. De Stelvio is niet voor niets genoemd naar een bergpas in de Italiaans Alpen. De Passo dello Stelvio is bij autoliefhebbers vooral bekend wegens het grote aantal haarspeldbochten waarin je als sportieve rijder je hart kunt ophalen als het gaat om sturen, remmen en schakelen. De testauto waarmee wij rijden in de Italiaanse heuvels tussen Bologna en Modena is een tweeliter turboversie, goed voor 280 pk, met vierwielaandrijving en een achttraps automaat. In Nederland kost deze First Edition uitvoering 68.450 euro. Een fikse berg geld, maar je krijgt veel auto voor al die euro’s – zeker als je van sportief rijden houdt. De Stelvio heeft standaard diverse actieve veiligheidssystemen zoals een actieve noodreminstallatie en lane departure warning. Verder zijn 20 inch lichtmetalen wielen en bi-xenonverlichting op deze First Edition versie standaard. Die staan hem erg goed. Prijzen beginnen bij 55 mille voor de tweeliter turboversie met een 200 pk krachtige viercilinder. Alle benzineversies hebben standaard vierwielaandrijving en standaard de genoemde achttraps automaat. De goedkoopste diesel is de 150 pk sterke 2.2-versie. Er zijn verder nog een 180 pk en een 210 pk diesel leverbaar. Voorts zal er op termijn een 510 pk (!) krachtige Quadrofoglio op de markt komen. Een ultrasportief beest dat het vlaggenschip van de reeks moet worden.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AWD (280 pk)

Het bestaansrecht van elke Alfa Romeo, en dus ook van deze Stelvio, is zijn weg- en stuurgedrag. Alfa Romeo heeft een groot raceverleden. Net als bij de Giulia wilde het Italiaanse merk die ‘heritage’ laten doorklinken in de (rij)beleving van de Stelvio. Dat zie je niet alleen terug in bijvoorbeeld de vormgeving van de grille, maar je merkt het ook aan de sportieve afstemming van het onderstel. De Stelvio is aan de stevige kant gedempt, zonder oncomfortabel te worden. Als je langzaam rijdt is de koets nogal in beweging, maar ga je gasgeven, dan merk je het voordeel van die wat straffe afstemming: hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over en is maar moeilijk uit het spoor te krijgen. We hebben hem een stuk echt de sporen gegeven en de auto gaf geen krimp. Wat daarbij vooral opviel is de hoge mate van precisie van de stuurinrichting. Je voelt goed wat er onder voorwielen gebeurt en je kunt de auto zeer precies plaatsen waar je hem hebben wilt. De reminstallatie is van het type brake-by-wire. Je remt dus niet door mechanisch de remmen in beweging te zetten, maar geeft met je rechtervoet eigenlijk informatie door aan een computer. Dat functioneert goed, maar er had nog wat meer gevoel in het pedaal gemogen. Alle Stelvio’s zijn uitgerust met een zogeheten DNA-knop. Daarmee kies je uit de rijstanden Dynamisch, Normaal en All Wheater. In de eerste stand reageert de Stelvio feller op de bewegingen van het gaspedaal en heeft andere schakelmomenten. In de laatste stand springt hij extra voorzichtig om met het gas zodat je ook onder winterse omstandigheden een maximum aan grip hebt. De N-stand is een zeer prettige stand om mee te rijden, de D is vooral leuk als je over een bergweg wil dansen van bocht naar bocht. De krachtbron is een juweeltje. Alfa Romeo weet uit een viercilinder met maar twee liter slagvolume dankzij een turbo 280 pk te peuteren! Ondanks het wagengewicht van 1660 kilogram stelt het de Stelvio in staat van nul naar 100 km/h te sprinten in maar 5,7 seconden. Indrukwekkend.

De Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AWD (280 pk) van binnen

Het interieur van de Stelvio is prachtig. Het toont grote overeenkomsten met dat van de Giulia. Mooie ronde klokken, een flink 8,8 inch scherm in het midden van het dashboard en een grote druk-draaiknop waarmee je de meeste functies zoals de 3D-navigatie en de radio bedient. De aircobediening zit wat aan de lage kant waardoor je je ogen van de weg moet halen om het te bedienen – en wat zijn die symbooltjes klein voor het kiezen van de luchtstroom (raam, torso, voeten). Ander schoonheidsfoutje: de 3D-navigatie is aan de trage kant en de knipperlichthendel zit te dicht bij de schakelpeddels-aan-de-stuurkolom. Daardoor schakel je soms onbedoeld een tandje terug als je richting wilt aangeven. Het zicht schuin naar achteren is - zoals in zoveel moderne auto's - belabberd door de brede raamstijl. Achterin zit je prima, al is de in-uitstap wat onhandig omdat de wielkast in de weg zit. Met een simpele trek aan een hendel kun je de rugleuning platgooien. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer. En over de achterbak gesproken: mooi is ook dat er geen tildrempel is. De afwerking en het materiaalgebruik zijn een auto in deze premiumklasse waardig, al gaat de concurrentie hier en daar nog een stapje verder. Wat een erg sterk punt is, is het gevoel dat de Stelvio je geeft zodra je instapt: je treedt binnen in iets speciaals.

De Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AWD (280 pk) en het milieu

De benzinemotoren van de Stelvio hebben altijd een D-label, de diesels hebben een C-label, op de krachtigste 210-pk versie na. Die heeft een D-label. Alfa Romeo claimt een gemiddeld benzineverbruik voor de 280-pk versie van 1 op 14,2. In de praktijk zal het verbruik vooral afhangen van de beheersing van de rechtervoet. Want met de DNA-knop in D(ynamic) aan de voet van de Stelvio pas kan dat verbruik natuurlijk zomaar oplopen, als u begrijpt wat we bedoelen.

Concurrenten

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een ALFA-ROMEO en wil je deze verkopen?