Tanken van brandstof E5, E10 en E85

Benzine gemengd met ethanol

In diverse Europese landen - vooral in Duitsland, Frankrijk en België - bieden tankstations met bio-ethanol aangelengde benzine aan. In Nederland is met name E5 verkrijgbaar en vanaf 1 oktober 2019 zal ook E10 verplicht worden aangeboden bij tankstations. De E staat voor (bio)ethanol, het getal voor het percentage toegevoegde ethanol.

Wat zijn E5 en E10?

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. Ethanol is agressiever dan benzine voor zowel metalen als kunststoffen en kan daardoor motoronderdelen zoals pakkingen en afdichtingen aantasten. E10 geeft voor de meeste (90%) gewone benzine auto’s echter geen problemen. Verder is er E5. Dat is voor maximaal 5 procent aangelengd met ethanol. Vaak is Euro95 in de praktijk al E5. ER is ook nog E85. Dat bevat 85 procent ethanol en kun je alleen tanken als je motor er op is aangepast. Dat soort speciaal aangepaste auto's is overigens wel te koop, vaak worden ze met Flex Fuel Vehicle (of FFV) aangeduid.

Voor ongeveer tien procent van de auto's op benzine geldt dat ze niet geschikt zijn voor de brandstof E10. Voor deze  auto’s en ook motoren die niet geschikt zijn voor E10, adviseert de ANWB normale Euro 95 E5 te tanken. Als die niet aan de pomp te krijgen is zal SuperPlus 98 of een premium brandstof gekozen moeten worden. Let daarbij op het octaangetal. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal van de benzine en wordt altijd vermeld, ook bij E10 en E5. Tank in ieder geval geen benzine met een octaangetal lager dan voorgeschreven, om motorschade te voorkomen. In Nederland komt een lager octaangetal dan 95 niet voor, maar in het buitenland soms wel (bv 91).

E10 check

Klik hier om te zien of je auto geschikt is voor het rijden op E10

Waarom E5, E10 en E85?

Bijmenging met bio-ethanol betekent dat onze voertuigbrandstof voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Hernieuwbare energie is het antwoord op de eindige voorraad fossiele brandstoffen. Verder is bio-ethanol een wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Met bio-ethanol kan de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.

E10 ook in Nederland

E10 is nu al op sommige plekken verkrijgbaar, maar vanaf 1 oktober 2019 wordt het op de meeste tankstations verplicht aangeboden. Alleen tankstations die maar 1 soort benzine kunnen aanbieden zijn vrij in de keuze om E10 of een andere benzine aan te bieden. Wanneer meer soorten benzine kunnen worden aangeboden moet minimaal de helft van het aantal vulpistolen E10 bevatten.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB steunt het zoeken naar alternatieven voor fossiele brandstof en naar manieren om de CO2 uitstoot door verbranding van brandstof te verminderen. Toevoegen van ethanol aan benzine is zo’n alternatief. Wel pleiten we ervoor dat ook E5 (Euro 95 en/of SuperPlus) beschikbaar blijft als E10 verplicht is, en dat de invoering niet gaat leiden tot lastenverzwaring voor automobilisten.
Brief van ANWB aan Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu (pdf)

Kan ik E10 tanken ?

Euro 95 wordt als sinds 2005 bijgemengd met kleine percentages (eerst 2%, later 5%) ethanol. Deze lage bijmenging veroorzaakt geen problemen. Met de dubbele hoeveelheid, 10% zoals E10, moeten auto’s er wel geschikt voor zijn. Dat is bij circa 90% van het benzinewagenpark het geval. 
De autofabrikanten hebben gegevens beschikbaar gesteld over welke auto’s wel en welke niet geschikt zijn. Die gegevens kun je via onderstaande website raadplegen.
Klik hier om te zien of je auto geschikt is voor het rijden op E10

Als jouw auto of motor niet geschikt is voor E10 of als je twijfelt dan adviseren we om Euro95 E5 te tanken of anders een SuperPlus 98 brandstof. 

Bij niet-geschikte auto’s gaat het om kunststoffen en metalen (of aluminium) die aangetast kunnen worden. In de regel gebeurt dit niet direct maar is het een wat langer proces. Uit een duurtest die we hebben gehouden met een ongeschikte auto waren er na 7.000 km nog geen sporen van aantasting te vinden. Echte problemen ontstonden pas na nog eens 20.000 km.

Mocht je auto niet geschikt zijn en je komt bij een tankstation waar alleen E10 te krijgen is , tank dan alleen als je bijna een lege tank hebt en tank deze niet helemaal vol. Bij het eerstvolgende  tankstation tank je de juiste brandstof erbij. Zo verlaag je zelf het percentage ethanol.

Per ongeluk E10 getankt

Als je per ongeluk E10 hebt getankt volstaat het om de volgende keer de juiste brandstof te tanken. Laat de E10-benzine niet in de tank zitten wanneer de auto lange tijd niet gebruikt wordt.

Hoe zit het in de buurlanden?

Duitsland

E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland maar ook Euro 95 is nog goed verkrijgbaar. E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper.Daarnaast is er ook nog SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit betreft een reguliere premium brandfstof (geen E10 variant).

Frankrijk

In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.

België

Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 (Super 95/Eurosuper 95/Essence Sans Plomb) vervangen door 95 E10. Op alle pompen met E10 is een groene sticker aangebracht met de vermeldingen Benzine 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
 

Zie ook

Alles over brandstoffen