Jaarafrekeningen en facturen
De jaar- of eindrekening van ANWB Energie ontvang je 4 tot 6 weken nadat je contract 12 maanden heeft gelopen, je bent overgestapt of je contract hebt beëindigd.
De jaar- of eindafrekening ontvang je binnen 6 weken nadat we 12 maanden hebben geleverd of nadat je het contract hebt beëindigd. De meterstanden zijn automatisch opgehaald uit jouw slimme energiemeter. Je hoeft dus niet zelf de meterstanden op te nemen en aan ons door te geven. In de jaar- of eindafrekening staat de verrekening van alle betaalde maandfacturen die je aan ons betaald hebt en je werkelijke energiekosten voor die periode.
Geld terugkrijgen
Zijn je totale energiekosten over die periode lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.
Geld bijbetalen
Zijn je totale energiekosten over die periode hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. Wij houden dit natuurlijk ook voor je in de gaten.
Je ontvangt de jaar- eindafrekening van ons per e-mail. Je kunt de jaarrekening ook terugvinden in Mijn ANWB Energie en de app onder 'Facturen'. Hier vind je naast de maandfacturen ook de jaar- en eindrekening(en).
We helpen jou op drie manieren om dit te voorkomen. Ten eerste controleren we bij je aanvraag het verwachte energieverbruik op jouw adres om je maandbedrag meteen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Ten tweede bieden we je daarna altijd inzicht in je werkelijke verbruik en kosten ten opzichte van je maandbedrag. Dit doen we via Mijn ANWB Energie en de app. Ten derde ontvang je elke drie maanden een e-mail van ons met een herinnering om te controleren of je maandbedrag nog klopt. Als je dan bijv. ziet dat je meer energie bent gaan verbruiken, dan kun je direct je maandbedrag aanpassen. Zo voorkomen we dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen.
Het maandbedrag is een voorschotbedrag op je werkelijke energiekosten. Na elke twaalf maanden van energielevering ontvang jij een jaarrekening op basis van die werkelijke energiekosten. Een eindrekening lijkt op een jaarrekening, maar krijg je alleen als je je energiecontract bij ons hebt opgezegd.
Zijn de kosten op je jaar- of eindrekening voor de energie die je hebt verbruikt lager dan het totaal van alle facturen van de maandbedragen die je al aan ons hebt betaald, dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen altijd binnen 10 werkdagen uit te betalen als jij geld van ons ontvangt. Zijn deze kosten hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je al aan ons hebt betaalt, dan vragen wij je bij te betalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Als je altijd handmatig betaalt, ontvang je een factuur met iDEAL-link.
Via Mijn ANWB Energie en de app kun je zien hoeveel je werkelijk verbruikt hebt ten opzichte van het bedrag dat je betaald hebt met de maandfacturen.
Je betaalt via je maandfactuur een maandbedrag als voorschot voor de komende maand. Wij sturen twee weken voor we starten met leveren van energie een eerste factuurmail met een iDEAL-betaallink. Deze nota dien je handmatig over te schrijven of via iDEAL te voldoen, óók als je gekozen hebt voor betaling via automatische incasso.
Hierna ontvang je volgende maandfacturen op de 23e van iedere maand en deze nota’s zullen rond de 25e van elke kalendermaand geïncasseerd worden. Heb jij gekozen voor handmatig betalen met iDEAL, dan ontvang je iedere 23e van de maand een factuurmail met een persoonlijke betaallink. De betaaltermijn voor handmatig betalen is 10 dagen.
Je kan de betaalmethode wijzigen door in de inloggen bij Mijn ANWB Energie of via de app. Ga naar het tabblad 'Mijn gegevens' en klik vervolgens op 'Gegevens wijzigen'. Daar vind je ook het onderwerp 'Betaalmethode'.
Lukt het niet om jouw openstaande factuur in één keer of op tijd te betalen? Dan kijken wij graag samen met jou naar een oplossing. Neem dan hier contact op met onze klantenservice voor de mogelijkheden en voorwaarden van een betalingsregeling.
Deel deze pagina