Caravan Eriba Nova 485 GL 2017 Aan de binnenkant van de voorruit zit een streep aanslag, zowel op de binnenruit als op de buitenruit.

Vraag gesteld door Polderdijk op 20 november 2018

Is dit garantie? Volgens de dealer zou ik te hard hebben gereden met de caravan (meer dan 100 km p.u.) . Bij vorige claims van een soortgelijk geval was dit reden voor de fabrikant om de claim af te wijzen. Ik rijd met de caravan nooit harder dan 90/95 km p.u. Welke stappen kan ik nog ondernemen?

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft bij de dealer een caravan gekocht (Eriba Nova 485 GL 2017). Aan de binnen- en buitenzijde van de voorruit zit een streep aanslag. De dealer zegt dat de fabrikant de (garantie)claim afwijst, omdat de oorzaak van de aanslag zou zijn dat u te hard zou hebben gereden met de caravan. U vraagt zich af welke stappen u kunt ondernemen.

Garantie
Als u een voertuig koopt, kunt u een (commerciële) garantie overeenkomen, zoals bv. de fabrieksgarantie bij nieuwe voertuigen. Het voordeel van garantie is dat je als koper tijdens de garantieperiode alleen hoeft aan te tonen wat het gebrek is. De verkoper moet dan in principe kosteloos herstellen. Een beroep op garantie gaat niet op als de verkoper het tegendeel bewijst of dat het product ondeugdelijk is door verkeerd gebruik.

Non-conformiteit (“wettelijke” garantie)
Naast de commerciële garantie bestaat de zogenaamde “wettelijke” garantie, ook wel non-conformiteit genoemd. Volgens de wet heeft de koper recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Als vast komt te staan dat het product non-conform is, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen.

Bewijs
Als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, ligt de bewijslast bij de verkoper. De verkoper moet dan aantonen dat het product niet gebrekkig is of dat het gebrek te wijten is aan de koper.

Na 6 maanden, ligt de bewijslast bij de koper. De koper moet aantonen dat het product (al bij de koop) niet de eigenschappen heeft die hij op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De streep aanslag op de ramen hoeft u volgens onze technisch experts bij normaal gebruik in redelijkheid niet te verwachten.
Als de verkoper vervolgens aantoont dat het gebrek is veroorzaakt door verkeerd gebruik, dan moet de koper tegenbewijs leveren. In dit geval door bijvoorbeeld door aan te tonen bij de aankoop niets is gemeld (noch mondeling nog schriftelijk) over het feit dat er boven een bepaalde snelheid kans is op strepen aanslag op de ruiten.

Verkoper aansprakelijk stellen
Uw contractpartij is de verkoper (dealer), en niet de fabrikant. Ik adviseer u de verkoper aansprakelijk te stellen. Hiervoor kunt u gebruik maken van ons stappenplan.

Zijn de BOVAG voorwaarden van toepassing, dan kunt u het geschil - als u er met de verkoper niet uitkomt - eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie vindt u op onze website:
Klachten na aankoop
Garantie