Update ingebouwde routeplanner

Vraag gesteld door HESH op 28 juni 2018

Met veel plezier rijd ik nu 4 jaar in mijn Honda CR-V
Ik heb bij deze auto een routeplanner gekocht voor 2190 Euro.
Ca 10 TomToms.
Voor deze Honda routeplanner zijn geen updates na 2015 leverbaar.
Dit wordt door de Honda importeur bevestigd.
Ik voel mij zwaar bedrogen en wil mijn E 2190 terug.
Wat lijkt u mogelijk?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Voor de zekerheid , als het een SD systeem is vind ik nog een update.
https://www.honda-welman.nl/product-categorie/navigatie-updates



***

Reactie van P - I:

Voor de zekerheid, hoewel u l blijkbaar contact met Honda heeft gehad.
Voor een SD systeem zou er nog een update moeten zijn.
Ik vond deze
https://www.honda-welman.nl/product-categorie/navigatie-updates



***

Reactie van HESH:

Het is een HD systeem



***

Reactie van P - I:

Helaas dan kan ik u niet verder helpen als anwb lid Ik zie wel een update voor HDD maar mijn kennis gaat niet zo ver of dat gelijk is.
Het verbaast me wel, daar ik zelf als Honda rijder gewend ben dat de dealer tot het uiterste gaat om de klant een oplossing te bieden. Hoop voor u dat de ANWB u verder kan helpen met een advies hoe nu verder.



***

Reactie van HESH:

Mijn dealer doet na aandringen ook zijn best.
We wachten maar geduldig af...



***

Reactie van Henny van den Bergh:

U heeft 4 jaar geleden een Honda CR-V gekocht. De ingebouwde routeplanner kostte € 2190. Onlangs bent u erachter gekomen dat voor deze navigatie na 2015 geen updates meer leverbaar zijn. Dit wordt ook bevestigd door de importeur van Honda.U wilt weten wat uw mogelijkheden zijn omdat u zich zwaar bedrogen voelt.

Conformiteit

Ik ga ervanuit dat u de Honda 4 jaar geleden nieuw gekocht heeft.Van de daarbij aangeschafte routeplanner mag u op zijn minst verwachten dat er de eerste paar jaar een update kan worden geleverd. Dat er 1 jaar later geen update meer kan worden geleverd, hoeft u niet te verwachten.Daarmee voldoet de navigatie niet aan de eigenschappen die u op grond van de overeenkomst mag verwachten.

Als er sprake is van non-conformiteit, heeft u recht op vervanging van het navigatiesysteem. U kunt er dan ook voor kiezen de overeenkomst (gedeeltelijk) te ontbinden (lees: prijsvermindering).

Dwaling

Naast conformiteit kunt u zich ook op dwaling beroepen. Van dwaling is sprake in een aantal situaties:

  • De verkoper geeft foute informatie
  • De verkoper zwijgt over een punt wat hij had moeten melden (mededelingsplicht)
  • De koper en de verkoper gaan uit van dezelfde onjuiste informatie

Dus als u kunt aantonen dat u verkeerd bent ingelicht over het feit dat er maar tot 2015 een update voor de navigatie beschikbaar was, of dat deze informatie is verzwegen door de verkoper, dan kunt u zich beroepen op dwaling en kunt u de overeenkomst (gedeeltelijk ) vernietigen (lees: prijsvermindering). Dit is ook het geval als zowel u als de verkoper van onjuiste informatie is uitgegaan.

Gebruiksvergoeding

Niet onredelijk is dat u in beide gevallen een kleine vergoeding betaalt voor de jaren dat u gebruik heeft kunnen maken van de navigatie.Meer informatie over de gebruiksvergoeding vindt u op onze website.

Verkoper is aanspreekpunt

De verkoper is uw contractspartij en dus uw aanspreekpunt. U moet teruggaan naar de verkoper en hem de gelegenheid geven het probleem op te lossen.Als de verkoper het niet oplost, meldt uw klacht dan schriftelijk. U kunt daarbij gebruik maken van onze modelbrieven.

Geschillencommissie

Als u er niet uitkomt met de verkoper, dan kunt u de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen als de verkoper lid is van de BOVAG of zich heeft aangesloten bij de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over stappenplan klachten na aankoop en over dwaling vindt u op onze website.



***

Reactie van HESH:

Hartelijk bedankt voor deze informatie.
Hier heb ik wat aan!
Intussen heb ik contact opgenomen met mijn rechtbijstandsverzekering.
Ik heb de dealer een duidelijke mail met mijn eisen gestuurd, of een update voor een redelijke prijs of mijn geld terug. Hierop heeft hij telefonisch contact met mij opgenomen. Hij kan zich mijn frustratie goed voorstellen en heeft aangegeven binnen niet al te lange tijd met een update van 2018 te komen.
Ik heb hem 30 dagen de tijd gegeven.
Wordt vervolgd ....



***

Reactie van autoprobleempjes:

Ik heb dezelfde klacht met de einde augustus 2018 uitgevoerde update navigatie in Toyota Auris. Zo is in 2013 de max. snelheid in de Hubertustunnel (Den Haag) verhoogd van 50 naar 70 km/h. maar op het scherm staat nog steeds 50 km/h. Op de Stadhouderslaan vóór het Gemeentemuseum geeft het scherm 30 aan, terwijl het daar nog steeds 50 km/h is. Ook in Delft geeft hij foutieve max.snelheden aan. Kan bij meerdere klachten de importeur aansprakelijk worden gesteld? Gezamenlijk??