Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

motorschade 6 weken na vervanging distributieriem

Vraag gesteld door 16 klepper op 7 februari 2018

op 14-12-2017 distributieriem ,waterpomp loop en spanrollen laten vervangen op mijn renault megane coupe 1.6 16v 2002,
op 27-1-2018 zo'n 1400 km later tijdens het rijden 80-90 p/u ,ineens flink geluid onder motorkap ,alle lampjes branden,auto uit laten rollen,
doet niets meer,bel wegenwacht,constateert motor stuk waarschijnlijk distributieprobleem.
laat de auto door ANWB naar de fastfitter brengen welk de distributieriem heeft vervangen,
wil er wel naar kijken,echter wil ik het zelf graag ook zien,
afspraak om in mijn bijzijn de distributie kap te verwijderen,komt hier later op terug en besluit zijn verzekering in te schakelen ,omdat hij niet in een welles nietes situatie wil belanden ,
2-2-2018, 08.30 uur ,motor gaat open in mijn bijzijn ,verzekeringsexpert van hun kant,nog niet aanwezig omdat die blijkbaar niet gaat wachten op demontage en wil een opengewerkte distributie zien,
en dan blijkt na afnemen van bovenste distributiekap,dat een gedeelte van de opstaande rand van nokkenastandwiel is meegenomen door de distributieriem,
tussen riem en rollers en spanner is doorgegaan/meegenomen,waardoor de riem enkele tanden is verschoven,
de riem zit er nog compleet op ,heeft wel zichtbare schuurschade ,gevolg niet starten ,motorschade nokkenassen niet in lijn.
bij verwijdering onderzijde distributiekap valt een strip metaal (gedeelte van opstaande rand nokkenastandwiel) op de grond,het is gekarteld naar de vorm van de distributieriem.
handmatig wordt door monteur de motor rondgedraaid,er is geen compressie meer,motorschade,verder demonteren heeft geen zin meer,
het is ongeveer 10.00 uur ,expert zou na 12,00 komen,moe van nachtdienst blijf ik daar niet op wachten,en vraag of fastfitter even een belletje geeft als expert er is,kom ik wel even langs,belt me echter half de middag na zijn bezoek,
''is geweest,paar foto's gemaakt en was zo weer weg''wachten reactie af ,
5-2-2018 fastfitter belt ''slecht nieuws ,wordt geen schade uitgekeerd,
reden interpolis:schade is gevolg van een eigen gebrek van de auto.hiervoor verlenen wij geen polisdekking.wij betalen de schade niet
mijns inzien is het zeer aannemelijk dat de opstaande rand op het nokkenastandwiel beschadigd is geraakt bij het monteren van de riem en het terugplaatsen van de kap,er is zeer weinig ruimte in deze kap.
langzaam is de rand vrijgekomen om vervolgens ineens door de riem verder naar beneden getrokken te worden en tussen de riem te komen.
mijn verzekering verleent geen rechtsbijstand,wat kan ik nu nog doen? wat zijn mijn rechten? de auto heeft een dagwaarde van zo'n 1600 euro ,de onderhoudsreparatie heeft 470 euro gekost,de motor liep als een zonnetje,de auto is zeer waarschijnlijk economisch total loss.
ik heb bewust geen naam van de fastfitter vermeldt ,daar ik er van uit ga dat niemand moedwillig schade gaat veroorzaken,kan altijd per ongeluk of ondoordachtzaamheid /onwetendheid zijn.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe distributieriem, spanrollers en waterpomp laten installeren. Na zes weken is er een schade ontstaan. De vraag is nu of u de garage hiervoor kunt aanspreken.

U geeft aan dat er een expert is geweest die de schade heeft beoordeeld. Deze is tot de conclusie gekomen dat de garage niet aansprakelijk. Het loslaten van de strip van het nokkenastandwiel zou een eigen gebrek zijn.

Ik heb uw vraag besproken met onze technische expert. Deze gaf aan dat er bij het vervangen van de distributieriem wel contact is met het nokkenastandwiel. Helemaal uitsluiten dat de reparatie hier de oorzaak van is kan dan ook niet. Bij een reparatie moet hier in ieder geval voorzichtig mee worden omgegaan.

Om uw schade te kunnen verhalen is het aan u om aan te tonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Het uitgangspunt is namelijk dat schade die ontstaat als gevolg van normale werkzaamheden van de garage voor rekening van de eigenaar van de auto komen. Alleen als er onzorgvuldig is gewerkt of er fouten zijn gemaakt is de garage aansprakelijk.

U zou twee dingen kunnen doen. U zou zelf een expert in kunnen schakelen om een oordeel te geven over uw mogelijkheden en de oorzaak van de schade. Ook zou u deze zaak kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, als het een BOVAG garage betreft. De Geschillencommissie kan ook een expert inschakelen en de oorzaak beoordelen. Het nadeel hierbij is wel dat daar tijd overheen gaat. Is het noodzakelijk om uw auto eerder te laten repareren, dan zou u in ieder geval de onderdelen voor onderzoek achter kunnen houden.

In ons stappenplan leest u hoe u de garage kunt aanspreken.



***

Reactie van Hindoehero:

Bij het vervangen van de distributieriem door een Bovak garage wordt
de spanrol niet vervangen. Na schade van de motor binnen de garantie erkent de garage geen schuld en legt het probleem bij mij neer namelijk dat ik geen toestemming heb gegeven om de spanrol te vervangen.