Is de garage verplicht om een reparatie die niet is verholpen, maar wel door mij is betaald, te verhelpen?

Vraag gesteld door TonP op 16 november 2015

Mijn auto is twee weken geleden gerepareerd door mijn garage, ik heb voor de reparatie ongeveer €400 betaald. Na twee weken zijn de klachten volledig terug: alle waarschuwingslampen gaan af en de auto start niet meer. In eerste instantie is de garage op hun kosten aan het werk gegaan. Na twee dagen geven zij aan de rekening toch bij mij neer te leggen, nu €1500!!
Is de garage niet verplicht om op hun kosten de reparatie te voldoen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft uw auto laten repareren. De rekening heeft u betaald. Nu blijken de klachten niet verholpen te zijn en moet u de volgende reparatie weer betalen. U vraagt of dit terecht is.

Op uitgevoerde werkzaamheden en geleverde onderdelen heeft u in geval van een Bovag garage drie maanden Bovag garantie.

Als blijkt dat er een andere oorzaak is van het gebrek dan zal de garage verder moeten zoeken. Deze kosten vallen niet onder de garantie. Er zijn nu eenmaal klachten die niet makkelijk te verhelpen zijn en waar meerdere oorzaken voor kunnen zijn.  De garage moet wel als goed vakman de klacht onderzoeken en zo mogelijk verhelpen. De vraag is dus of de stappen die de garae neemt om tot een oplossing te komen ook door een andere garage zouden zijn genomen. Is dat het geval dan zijn de kosten inderdaad voor uw rekening. Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.