Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Conflict over BMW premium selection garantie. In koopovereenkomst staat dat ik het heb, maar verkoper zegt dat ik alleen bovag garantie heb

Vraag gesteld door dhr. Dunnik op 3 april 2017

Ik heb op 29 maart een BMW X1 bouwjaar feb. 2012 gekocht. In de advertentie stond vermeld dat deze met BMW premium selection garantie van 24 maanden was. Op de auto stond ook Premium selection, en op de getekende koopovereenkomst staat dit ook vermeld. Echter na een vraag over de garantie een dag na aankoop, beweerd de verkoper dat de premium select garantie niet van toepassing is op deze auto. Maar slechts 6 mnd BOVAG garantie. Er is nu nog geen defect, maar als dit gaat gebeuren wil ik de discussie niet pas dan voeren. De verkoper houd voet bij stuk dat zij nooit premium selection garantie geven op een auto ouder dan 5 jaar. Dus ook als het wel in het contract staat. Wat moet ik doen??

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een BMW gekocht. In de advertentie en op de koopovereenkomst stond aangegeven "Premium selection". De dealer geeft nu aan dat er alleen BOVAG garantie is gegeven. Voor de premium selection zou uw auto te oud zijn.

BMW geeft inderdaad aan dat BMW premium selection is voor auto's die jonger zijn dan 5 jaar en minder dan 120 000 km hebben gereden. In uw geval is echter van belang wat er bij de koop is afgesproken. Als er bij de koop is aangegeven dat u 24 maanden garantie kreeg dan mag u daar van uitgaan. Staat dit ook op de koopovereenkomst, dan staat het bewijs van de afspraak daarmee vast. U heeft in dat geval recht op 24 maanden garantie onder de voorwaarden van de BMW premium selection garantie.

Indien u bij een Bovag garage een auto koopt heeft u tevens recht op een BOVAG garantie. Deze is echter 6 maanden en dus korter dan de beloofde BMW garantie.

U kunt de verkoper aanspreken op de afspraken die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.



***

Reactie van dhr. Dunnik:

Bedankt voor uw duidelijke antwoord. Ik zal wederom contact opnemen met de verkoper, om hem de gelegenheid te geven het op te lossen. Als hij hierop negatief reageert, kan ik juridische stapen nemen.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Het is goed om terug te gaan naar de verkoper. Wat op de koopovereenkomst staat moet worden nagekomen.



***

Reactie van dhr. Dunnik:

We zijn er uit gekomen met de BMW dealer. We krijgen de premium select garantie. maar dan voor 22 maanden ipv 24. Omdat de auto 2 maanden ouder is dan 5 jaar. Probleem opgelost.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Fijn om te horen dat uw probleem is opgelost.