Klacht na aankoop
Vraag gesteld door W. van Leest op 11 februari 2024
Ik heb sinds een week een occasion, nu begon er na 3 dagen motorstoring te branden, dus ik ben naar de verkopende garage gegaan, die kon hem niet uitlezen, en zei komt door benzine uit België ( raar dan zouden alle Belgen problemen hebben), nu heb ik via een andere garage laten uitlezen en controleren, kwam uit op 2 foutcodes inzake turbo, nu hebben ze ontdekt dat er speling zit op de waste gate, dus daardoor verliest hij turbodruk, kan ik nu eisen van de verkopende garage een nieuwe turbo, aangezien reparatie niet gaat volgens de garage, ik heb duidelijk gevraagd of alles functioneert en in orde was, en dat was zo zeiden ze, nu 600 km verder komt dit aan het licht
Mvg wesley
Merk: Fiat
Type: Punto 0.9 twinair
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 86
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU kocht de genoemde Fiat Punto en binnen 'n week na aanschaf was er al sprake van een motorstoring.
In ieder geval kan de in België getankte benzine als oorzaak wel tot een broodje aap veroordeeld worden. Dat is uiteraard géén technisch excuses voor het betreffende euvel. Wanneer een andere garage de gebrekkige turbodruk aanwijst als reden voor de storingsmelding, dan lijkt me dat een veel plausibelere diagnose. Maar los van deze diagnose en of die ook daadwerkelijk juist is, zal de verkopende garage aan de verplichting moeten voldoen het gebrek te herstellen. Dus dat de auto storingsvrij z'n weg weer kan vervolgen. Het is dus niet zozeer dat u een nieuwe turbo kunt eisen maar wél dat het gebrek wordt verholpen. Mogelijk is dan een nieuwe turbo toch onvermijdelijk.
Ik weet niet of de deal destijds is gesloten met (Bovag) garantie waar u gerust een beroep op kunt doen. Desnoods op de z.g. wettelijke garantie die mij in dit geval wel van toepassing lijkt zo kort na aanschaf. Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop wanneer de verkoper niet heel toeschietelijk is om dit defect te verhelpen.
Deel deze pagina