Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Natte distributieriem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 maart 2023

Afgelopen weekend heb ik vol verbazing het bericht op de website van Kassa  gelezen over de motorproblemen n.a.v. een opgeloste distributieriem bij Citroën-, DS-, Opel- en Peugeotbezitters. In het artikel wordt namelijk exact omschreven wat onszelf een aantal weken geleden is overkomen met onze Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk uit 2019. Opeens brandde het motor- en olielampje met de melding 'oliedruk laag'. We hebben de auto door de ANWB laten afslepen naar de FORD Garage.

Conclusie van Ford:
“motor maakt een erg tikkend geluid. Olie verwijderd en met endoscoop gekeken maar dit lukt niet. Carter gedemonteerd om juiste diagnose te stellen. Oliezeef is verstopt met resten van de distributieriem. Auto heeft geruime tijd met onvoldoende oliedruk gereden waardoor schade is ontstaan.”

Advies van FORD is om de motor te vervangen à €9.000-10.500 (afhankelijk of de turbo vervangen moet worden). Navraag bij diverse garages leert dat dit een veelvoorkomend probleem is bij de Ford Focus en andere auto's waarbij er sprake is van een zogenaamde 'wet belt': distributieriempje dat door de olie loopt. De garages waarmee wij gesproken hebben noemen in één adem de Ford, Citroën, Opel en Peugeotauto's, die met dit systeem rijden.

Aangezien het blijkt te gaan om een veelvoorkomend probleem, veroorzaakt door een bepaalde techniek waarmee gewerkt wordt wilden wij de hoge kosten niet zonder meer accepteren. Een beroep op het coulancefonds van Ford faalde. De dealer verwees ons uiteindelijk naar Ford Nederland. De klantenservice van Ford zei dat dit niet een dermate bekend probleem kan zijn omdat de auto anders wel was teruggeroepen. Inmiddels hebben wij een klacht naar Ford Nederland gestuurd (zie bijlage) en zijn in afwachting van een reactie hierop.

Na het lezen van het bericht van Kassa willen we dit graag bij u onder de aandacht brengen zodat er hopelijk ook collectieve stappen ondernomen kunnen worden richting Ford, net zoals dit richting de andere automerken met vergelijkbare problemen is gebeurd.

We zullen dit tevens bij de RDW en Kassa onder de aandacht brengen.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Naar aanleiding van de berichtgeving over de problemen met de 1.2 PureTech motoren van diverse Stellantis merken in het consumentenprogramma Kassa, wilt u graag aandacht voor soortgelijke problematiek met motoren van Ford. 

Andere motor

Voor het goed functioneren van een zogenoemde natte distributieriem is het gebruik van de voorgeschreven motorolie van groot belang. Hoewel de distributieriem bij een aantal Ford motoren eveneens door de (spat)olie draait, is deze motor anders dan de PureTech motoren. De Ford motoren met een natte distributieriem worden al geruime tijd ingezet (meer dan 10 jaar). Wij hebben de door u genoemde problemen eerder gehoord en gesignaleerd, maar vooralsnog lijken deze problemen een meer incidenteel karakter te hebben.

Omvang problematiek

Als de door u omschreven problemen (ook) veel vaker blijken voor te komen, dan bekijken wij naar aanleiding van meldingen en signalen hieromtrent graag de mogelijkheden om Ford te vragen om een oplossing. 

Non-conformiteit

Als u er onverhoopt niet uitkomt met Ford Nederland, dan kunt u overwegen om de verkoper aan te spreken op grond van uw rechten bij non-conformiteit. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden heeft u mogelijk recht op kosteloos herstel door de verkoper van het voertuig op grond van het bepaalde in art. 7:17 BW e.v.

Meer weten?

Problemen PureTech-motoren (anwb.nl)
Stappenplan klachten na aankoop - ANWB

---------------

Reacties 

C.N. Faber, ANWB-lid
22 maart 2024

 

Ik heb hetzelfde probleem met een Ford Focus 1.0 automaat. Verstopt zeefje en pomp, versleten riempje. Het eerste wat ze zeggen is, er moet een nieuwe motor in.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem en of jullie al iets van Ford, RDW of kassa hebben gehoord?