Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stoten van auto bij optrekken

Vraag gesteld door J. Boesveld op 13 februari 2020

Heb sinds jan. 2019 een Peugeot 2008 van 2015. Al vanaf de garantieperiode aangegeven dat de auto regelmatig stottert bij het optrekken. Ook bij de garage is dit geconstateerd, en is de auto na ca 5 a 6 maanden naar de dealer gebracht voor een update. Dit heeft de garage allemaal keurig en kosteloos geregeld.

Het probleem is dat het niet over is. De auto loopt uitstekend overigens maar ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee. Heb de garage gevraagd naar iets anders voor mij uit te kijken want ik heb hier geen vrede meer mee. Dit duurt (al) een aantal maanden, totdat ik vorige week weer bij de garage was, en te horen kreeg dat dit niet opgelost kan worden omdat het een fout van Peugeot is. Conclusie... u moet er eigenlijk maar mee leren leven. Auto kostte mij destijds wel 14.000 euro.

Moet ik dit accepteren. Heb alle respect voor de garage en zijn medewerkers, maar ik merk dat hun er ook mee zitten. Het is een auto met een 82 pk motor, en volgens hun zit daar het probleem in. Men zegt dat een motor met 82 pk, i.c.m met de versnellingsbak van deze auto niet optimaal is en dat ze dit allemaal hebben van deze serie. Ben zelf niet technisch onderlegd, dus mij kan alles verteld worden.

Mijn vraag is aan u, kan Peugeot of de garage hier zo mee weg komen? Heeft u een oplossing, of kunt u mij zeggen hoe ik verder moet handelen?

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een bij de Bovag aangesloten autobedrijf. Binnen de garantieperiode heeft u de auto ter reparatie aangeboden. De klacht was nadien niet verholpen. Uiteindelijk heeft de verkoper aangegeven dat de klacht niet verholpen kan worden, omdat het probleem wordt veroorzaakt door de combinatie van de krachtbron en de versnellingsbak. U wilt graag weten of u deze problemen moet aanvaarden of dat u de verkoper kunt dwingen de auto terug te nemen. 

Aard van de klacht

Navraag bij onze technische experts heeft geleerd dat soortgelijke klachten bij het type en soort auto vaker voorkomen. In het verleden heeft de fabrikant motormanagement updates beschikbaar gesteld. In enkele gevallen heeft deze update voor verbetering van de klachten gezorgd. De klacht is daarbij in belangrijke mate afhankelijk van het rijgedrag en de perceptie van de bestuurder. Om te bepalen of de door u ervaren problemen onder de hiervoor genoemde producteigenschap valt of dat er in uw geval sprake is van een gebrekkig product zal een expert ingeschakeld moeten worden.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de overeenkomst en moet de eigenschappen hebben die voor normaal gebruik nodig zijn. Als het door u ervaren probleem eerder een eigenschap van het product is, kan moeilijk worden betoogd dat de auto niet voldoet aan de overeenkomst. Als er volgens de expert echter sprake is van een gebrek, dat blijkbaar niet verholpen kan worden, kunt u de overeenkomst ontbinden op grond van non-conformiteit. 

Dwaling

Als de expert oordeelt dat de door u ervaren problemen het gevolg zijn van een producteigenschap, dan kunt u mogelijk een beroep op dwaling doen. U zult dan moeten aantonen dat als u had geweten van deze producteigenschap, u de auto niet had gekocht. In dat geval kunt u de overeenkomst vernietigen.

Conclusie

Allereerst lijkt het raadzaam om met de verkoper te bespreken of de laatst beschikbare software update is uitgevoerd. Als deze update onvoldoende bijdraagt aan een voor u aanvaardbare oplossing of als deze update al eerder is uitgevoerd, raad ik u aan een expert in te schakelen. Op basis van de ons bekende gegevens is het niet duidelijk of er sprake is van een producteigenschap of van een gebrek. Als u er met de verkoper niet uitkomt, kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen. 

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.