Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

garantie vervanging koppeling

Vraag gesteld door lambda op 4 mei 2017

in september is de koppeling van mijn fiat Doblo vervangen; drukgroep en koppelingplaten. Alles werkte goed tot begin april ik niet meer kon ontkoppelen. De auto is naar de garage gesleept en er is een nieuwe drukgroep geinstalleerd. Ik moest de drukgroep betalen; 182 euro ex en helft van de arbeidskosten. De drukgroep zou teruggestuurd worden en bekeken of ik garantie zou krijgen. Na een maand zou ik daarvan horen. Na een maand geinformeerd, maar krijg geen garantie. Ik moet na een maand weer informeren. Ik wordt dus aan het lijntje gehouden. De drukgroep komt bij d' uston & allard vandaan en ik heb een rapport van dat bedrijf waarin staat waarom er geen garantie is verleend. Iets met een verkeerde voordruk. Wat kan ik doen om geld terug te krijgen? De importeur van het onderdeel wil dus eerst een maand kijke of de huidige drukgroep het wel blijft doen. bij voorbaat dank Allard Halberstadt

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vraag over de kosten van een reparatie aan uw auto. De vraag is wie deze kosten moet dragen.

Het uitganspunt is dat u als eigenaar de reparatiekosten dient te betalen. Dat is anders als een garantie is afgegeven en de garantietermijn nog niet is verlopen. Na verloop van de garantie mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoopop onze website.



***

Reactie van lambda:

ik snap het antwoord niet helemaal. Het gaat niet om het verkopen van ondeugdelijk onderdeel, maar het volgens de importeur onjuist installeren van een onderdeel, waardoor het kapot zou zijn gegaan en zij het onderdeel niet willen vergoeden. De garage zegt dat ze het wel goed geinstalleerd hebben, en nu krijg ik de kosten niet vergoed. Koppeling is al na vier maanden kapot gegaan. Met de importeur heb ik denk ik weinig te maken, maar hoe stel ik de garage aansprakelijk. Er is dus sprake van of een ondeugdelijke koppelingdrukgroep of van verkeerde montage. Hoe krijg ik dus geld terug, ik ben al jaren bij die garage, ik heb altijd goede ervaringen met ze gehad en ze zijn bij mij om de hoek.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U geeft aan dat er geen verkeerd onderdeel zou zijn geplaatst, maar dat het onderdeel verkeerd zou zijn geïnstalleerd. Dat maakt het antwoord inderdaad anders.

Het is in dat geval aan u om aan te tonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Dat kan bijvoorbeeld door een expert in te schakelen. Het bewijs en de onderdelen moeten dan nog wel voor handen zijn om deze te kunnen onderzoeken.

Als u kunt aantonen dat de gagage verkeerd heeft gehandeld kunt u de garage voor de schade aanspreken. Komt u er niet uit met de gagage en is deze aangesloten bij de Bovag, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen.

Kunt u niet aantonen dat de garage verkeerd heeft gehandeld, dan kunt u de schade niet verhalen.

Voor meer informatie over een mogelijk verkeerd uitgevoerde reparatie verwijs ik u naar onze website.