Dit zijn de 10 zuinigste nieuwe middenklassers

Nieuwe middenklasse auto's worden van steeds kleinere motoren voorzien. Dankzij een turbo krachtig genoeg voor prima prestaties, maar op papier ook zuinig met kostbare benzine. Hoe doen die kleine motoren het in de praktijk, kunnen ze weerstand bieden tegen beproefde hybridetechniek, waarbij een elektromotor een handje helpt? Nou, niet echt...

Voor de top 10 hebben gekeken naar middenklasse personenauto's (het zogenaamde C-segment) die op dit moment nieuw te koop zijn. In dit vergelijk zijn alleen auto's meegenomen met een benzinemotor, maar zonder stekker. In de lijst vind je dus wel reguliere hybrides, maar geen plug-in hybrides. Voor het verbruik van dit type auto is immers ook de frequentie waarmee de auto wordt opgeladen aan de laadpaal belangrijk en dat maakt een eerlijk vergelijk onmogelijk.

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Toyota Prius 1.8 Hybrid 4,3 / 1 op 23,3
2 Toyota Corolla 1.8 Hybrid Sport Tourer 5,8 / 1 op 17,3
3 Hyundai Ioniq Hybrid 5,8 / 1 op 17,3
4 Audi A3 30 TFSI DSG 6,3 / 1 op 16,0
5 Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid 6,4 / 1 op 15,7
6 Lexus CT200h 6,4 / 1 op 15,7
7 Hyundai i30 1.0 T-GDI 6,4 / 1 op 15,5
8 Opel Astra 1.2 Turbo 6,4 / 1 op 15,5
9 Volkswagen Golf 1.0 TSI 6,5 / 1 op 15,3
10 Seat Leon 1.0 TSI 6,5 / 1 op 15,3

*cijfers per 15 oktober 2020

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om compacte crossovers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering.

Toyota Prius en afgeleiden

Toyota bezet met de Prius en de Corolla de eerste twee plekken van deze top 10 en beide delen dezelfde hybride-aandrijflijn. Toch zijn de onderlinge verschillen qua verbruik opvallend groot en dat toont maar weer hoe belangrijk een goede stroomlijn is. De Prius mag dan geen schoonheid zijn, de aerodynamische koets snijdt wel een stuk makkelijker door de wind dan die van de fraaiere, maar minder efficient gelijnde Corolla. Op plek 6 vinden we trouwens nog een soort van Toyota, want onderhuids is de Lexus CT200h gelijk aan de vorige generatie Prius. Aan de verbruikscijfers is goed te zien dat de Japanners met de nieuwste generatie weer een slag gemaakt hebben en hun positie als Hybride-experts met verve verdedigen.

Een nieuwe Toyota Prius Dynamic van € 33.445 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa 620 euro per maand, ofwel 44,9 cent per kilometer.

Bekijk het acutele aanbod Toyota Prius-occasions

Hyundai Ioniq hybrid HEV

Hyundai Ioniq Hybrid

Goed voorbeeld doet goed volgen en dus is de Prius al meermaals nagedaan. Zo leek de tweede generatie Honda Insight al veel op een toenmalige Prius en ook de ontwerpers van de Hyundai Ioniq hebben goed naar de Toyota gekeken. De aflopende daklijn met recht afgeknotte achterkant is aerodynamisch gezien dan ook een van de gunstigste vormen voor een auto en dat betaalt zich uit in een keurig verbruikscijfer. Overigens zijn er van de Ioniq ook een plug-in hybride en een volledig elektrische versie, maar die hebben we in dit vergelijk buiten beschouwing gelaten.

Een nieuwe Hyundai Ioniq Hybrid i-Motion van € 26.745 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa 579 euro per maand, ofwel 46,2 cent per kilometer.

Bekijk het acutele aanbod Hyundai Ioniq-occasions

Audi A3 30 TFSI

Nee, de Audi A3 30 TFSI heeft geen drieliter-motor onder de kap, de huidige typeaanduidingen geven enkel nog maar een indicatie van hun positie in het assortiment. De 30 is de instapmotor, de 35 is de krachtigere uitvoering. Onder de motorkap van de onlangs vernieuwde A3 ligt een 999cc driecilinder met 110pk. Toereikend, maar niet meer dan dat. Wel zuinig, het is zelfs de zuinigste middenklasser zonder hybride-techniek. Overigens komt er binnenkort ook een A3 TFSI e beschikbaar, een hybridevariant die ongetwijfeld nog een wat spaarzamer zal omspringen met benzine.

Een nieuwe Audi A3 Limousine 30 TFSI s tronic van € 34.780 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa 633 euro per maand, ofwel 50,7 cent per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Audi A3-occasions

Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid

Als eerste fabrikant durfde Ford het aan om een kleine driecilindermotor in een middenklasse auto te leveren. Anno nu de gewoonste zaak van de wereld, maar in 2012 was het opzienbarende techniek en waren de vragen over betrouwbaarheid niet van de lucht. Die twijfels bleken ongegrond want de EcoBoost-driepitter is een zeer betrouwbare en prettige krachtbron. Dankzij toepassing van mild hybrid-techniek is de Focus nog iets zuiniger geworden, goed voor een vijfde plek in dit vergelijk, nog voor de Lexus CT200h met een volwaardige hybride-aandrijflijn.

Een nieuwe Ford Focus van € 26.745 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa 546 euro per maand, ofwel 43,5 cent per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Ford Focus-occasions

Jouw zuinige auto nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.