Veelgestelde vragen Veilig van Huis Pakket

Op deze pagina vind je een overzicht van alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig van Huis Pakket

Veilig van Huis Pakket

Je krijgt 2 e-mails:
1. De bevestigingsmail van jouw verzekering. Hierin vind je alle belangrijke documenten.
2. Een e-mail waarmee je jouw account kunt aanmaken. Let op: kies een veilig wachtwoord.

Jouw verzekering gaat in op de dag die je kiest. Verder ontvang je bij de apparatuur een handleiding waarmee je zelf de camera en sensoren kunt installeren.

Het Veilig van Huis Pakket is een unieke combinatie van verzekeren en beveiligen in één. Met het smart beveiligingspakket helpen we je schade zoveel mogelijk te beperken. En als er schade is, dan zetten we alles direct voor je in gang. Van noodreparatie tot en met de schadeafhandeling.

In het smart beveiligingspakket zit de volgende apparatuur om jouw woning te beveiligen:
• een camera voor binnen;

• een bewegingssensor en twee contactsensoren met wifi-bridge

• drie watermelders met wifi-bridge;
(één wifi-bridge is voor de camera en één is reserve).

Ook download je de ANWB Veilig van Huis app. Als er dan iets gebeurt, krijg je daarvan een melding in de app. Je kunt dan direct actie ondernemen. Kun je zelf niet reageren? Dan neemt de ANWB Alarmcentrale contact op met een van de mensen die je vooraf bij ons hebt opgegeven als wij jou niet kunnen bereiken.

Ja, dat kan.

Ja, dat kan als je een tweede woning hebt in Nederland en deze niet verhuurd aan anderen.

Ja, je hebt thuis een wifi-verbinding nodig. Alleen dan kun je gebruik maken van de app, de camera en de sensoren. Zorg ervoor dat je wifi-netwerk goed beveiligd is met een sterk én uniek wachtwoord.

Nee, helaas niet. Het ANWB Veilig van Huis Pakket is alleen voor particuliere huiseigenaren en huurders. Ben je zzp'er met een kantoor aan huis? Dan kun je de verzekering wel afsluiten.

Nee, helaas niet. Met de geleverde veiligheidsapparatuur zou je dan je huurder in de gaten kunnen houden en dat mag niet.

Nee, de apparatuur van het Veilig van Huis Pakket is een onderdeel van onze ANWB Woonverzekering. Het is niet mogelijk om alleen de apparatuur uit dit pakket te kopen.

Wel kun je alleen de beveiligingscamera los kopen.

Voor het smart beveiligingspakket betaal je een vast bedrag per maand. Daarnaast krijg je 10% korting op de premie van je inboedel- en opstalverzekering. De hoogte van deze premie hangt af van je persoonlijke situatie, zoals je woonplaats en adres. Op anwb.nl/woonverzekering bereken je heel eenvoudig hoeveel het ANWB Veilig van Huis Pakket met woonverzekeringen kost.

Een rookmelder is in veel gevallen overbodig omdat de meeste woningen in Nederland inmiddels uitgerust zijn met één of meerdere rookmelders. Deze zijn sinds de jaren ’90 verplicht in alle nieuwbouwhuizen.
Als een rookmelder afgaat wordt dit signaal door de geluidssensor van de camera gedetecteerd. Je krijgt dan een melding in de app dat er een hard geluid gedetecteerd is. Via de camera kun je kijken wat er aan de hand is.

 

Op anwb.nl bereken je heel eenvoudig hoeveel jouw ANWB Woonverzekering met Veilig van Huis Pakket kost. Je kunt ons ook bellen op 088 269 22 22. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur. En zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur.

In jouw polisvoorwaarden en op jouw polisblad vind je alle informatie over de dekking van jouw verzekering. Je kunt ons ook bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Ja, dat kan. Je hebt een bedenktijd van 14 dagen. Deze gaat in op het moment dat de apparatuur is ontvangen. Daarna kun je de verzekering na het eerste jaar dagelijks opzeggen. Je moet de apparatuur wel aan ons terugsturen. Deze is ons eigendom.

Nee, dat mag niet. De apparatuur is van de ANWB. Als je de verzekering opzegt, dan moet je ook de apparatuur terugsturen.

Je kunt het sturen naar:

ANWB
Antwoordnummer 400
7900 VB HOOGEVEEN

Postzegels zijn niet nodig. En wil je duidelijk je polisnummer op de doos vermelden?

Je kunt het Veilig van Huis Pakket later via mijn ANWB toevoegen. Lukt dit niet? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 - 269 2222.

 

Beveiligingsapparatuur

De apparaten zijn eenvoudig zelf te installeren door de instructies in de app te volgen. Installeer eerst de camera. Volg de stappen in de app om de apparaten te installeren. Gebruik hiervoor het ‘plus’ teken rechtsonder in de app. Bekijk ook de handleiding online.

Met de beveiligingscamera houd je 24/7 via de app op je telefoon je woning in de gaten. Als het alarm is ingeschakeld, krijg je in de app een melding als er beweging of geluid wordt ontdekt. Als een rookmelder afgaat wordt dit signaal door de geluidssensor van de camera gedetecteerd. Je krijgt dan een melding in de app dat er een hard geluid gedetecteerd is. Via de camera kun je dan kijken wat er aan de hand is.

De bewegingssensor registreert beweging in je woning. Als je het alarm hebt ingeschakeld, krijg je direct een melding via je app. Ook kun je direct via de camera kijken wat er thuis aan de hand is.

De watermelders registreren beginnende lekkage. Zodra er water wordt ontdekt, ontvang je een melding in de app en maakt de sensor een piepend geluid. Ook als het alarm niet is ingeschakeld. Houd ook de temperatuur en luchtvochtigheid van ruimtes in de gaten met deze sensoren. De gevoeligheid hiervan kan je zelf instellen.

De contactsensoren laten zien of bijvoorbeeld ramen en deuren open of gesloten zijn. Je krijgt een melding zodra een deur of raam opent of sluit. Deze sensor is geschikt voor alle binnenruimtes.

Ja, dat kan. Je kunt een micro SD card van maximaal 32Gb in de camera stoppen. De camera neemt dan korte clips met video en geluid op. Zowel als het systeem is ingeschakeld als uitgeschakeld. Met een micro SD kaart van 32Gb kun je ongeveer 2,5 dag opnemen in HD beeldkwaliteit.

We raden je aan de laatste versie van de app te gebruiken en je telefoon te updaten naar de meest actuele software versie. Zorg er ook voor dat jouw camera aanstaat. Het blauwe lampje aan de achterkant brandt dan. Heb je nog hulp nodig met jouw camera? Dan kun je met ons chatten in de app of bellen op 088 269 2837. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

Ja, dat kan via de instellingen in de app.

Het kan dat jouw camera niet helemaal goed staat. Let voor de beste werking op het volgende:
• Richt jouw camera niet op plaatsen waar het licht plotseling kan veranderen, zoals een raam, een lege muur of een spiegel.
• Richt jouw camera niet door een raam naar de straat om bijvoorbeeld jouw auto in de gaten te houden.
• Als je huisdieren hebt, richt de camera dan niet op plaatsen waar zij vaak voorbij lopen.

Wil je meer hulp bij het plaatsen van jouw camera? Lees dan onze gebruikershandleiding.

Bij beweging en geluid worden clips opgenomen van 12 seconden per clip. De clips zijn 14 dagen voor jou beschikbaar in de app. Je kunt ze hier zelf bekijken.

Let op: de clips worden na 14 dagen automatisch uit de cloud verwijderd en kunnen daarna niet meer worden opgehaald. Zorg dat je de beelden op tijd op je telefoon opslaat als je deze langer wilt bewaren. Een andere manier van het opslaan van de beelden is door middel van een SD-kaart in de camera.

Alleen de mensen die je toegang geeft tot jouw huis in de app kunnen de beelden bekijken. Dit doe je door gebruikers uit te nodigen via de “Gebruikers” tab. De beelden zijn 100% privé. Onze medewerkers kunnen jouw beelden dus niet bekijken.

Ja, je kunt het ANWB Veilig van Huis Pakket naast een bestaand alarmsysteem in jouw woning gebruiken.

Nee, op dit moment is dat nog niet mogelijk.

Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Het is natuurlijk erg vervelend als een apparaat niet goed werkt. Daar helpen wij je graag bij. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 2837. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De apparatuur heeft maar weinig onderhoud nodig. Je hoeft alleen na ongeveer 2 jaar de batterijen te vervangen.

Je kunt eenvoudig zelf de batterijen vervangen. Dit soort batterijen heb je nodig:

  • De bewegingssensor werkt op een CR2450 knoop batterij (3V)
  • De contactsensoren werken op een CR2032 knoop batterij (3V)
  • De watermelders werken op 2 stuks AAA batterij (1,5V)
  • De camera werkt op stroom
  • De WiFi bridge krijgt stroom van de camera

Werkt een apparaat niet goed? Dan helpen wij je graag. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 2837. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De slimme sensoren werken allemaal op batterijen. Bij de beveiligingscamera krijg je een netvoeding-adapter. De WiFi bridge krijgt stroom van de camera​.

De watermelders zijn altijd ingeschakeld. Je krijgt dus altijd een bericht bij lekkage.

De camera, bewegings- en contactsensoren kun je met de app inschakelen als je je woning verlaat. Deze kun je ook via de app uitschakelen als je thuiskomt. Dit kun je automatisch regelen met behulp van ‘Alarm automatisch inschakelen’. Deze mogelijkheid vind je onder de instellingen. Dan wordt de apparatuur automatisch ingeschakeld als je de woning verlaat en uitgeschakeld als je weer thuiskomt.

Je kunt contact met ons opnemen via de chat in de app of door ons te bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

Wij doen er alles aan om het hacken van de apparatuur te voorkomen. Wij testen dit regelmatig.

Als wij merken dat we de beveiliging verder kunnen verbeteren, dan doen we dat uiteraard meteen. Zorg er zelf voor dat je wifi-netwerk goed beveiligd is met een sterk én uniek wachtwoord.

De apparaten zijn eenvoudig zelf te installeren via de app. Installeer eerst de hub en dan de camera.
Je kunt deze apparaten resetten op de volgende manier:

Bewegingssensor

Draai de helften open en houd het resetknopje naast de batterij ingedrukt ( 4 tot 6 seconden) tot het lichtsignaal geel is. Druk het resetknopje nu één keer kort in. Het lichtsignaal gaat na een paar seconden over van geel naar rood. Het apparaat is nu klaar om opnieuw geïnstalleerd te worden.

Watersensor

Maak de watersensor open. Naast de batterij zit een klein hefboompje. Houd deze 15 tot 20 seconden ingedrukt. Laat de hefboom los als de kleur van het lampje geel is. Druk nu één keer kort op het hefboompje. Het lampje wordt rood en de melder geeft een geluidssignaal. Je kunt het apparaat nu opnieuw installeren.

Rookmelder

Bovenop de rookmelder zit een resetknop. Houd deze ingedrukt tot het lampje wit wordt en er een kort geluidssignaal klinkt. Het lampje verandert nu in allerlei kleuren, wacht tot het lampje geel wordt. Druk nu het resetknopje één keer kort in. Het lampje kleurt rood en ook nu klinkt er een kort geluidssignaal. Je kunt het apparaat nu opnieuw installeren.

Camera

Aan de achterkant van de camera zit een verborgen resetknop. Links naast het woord 'reset'. Druk de resetknop in met een naald of paperclip en houd vast tot de camera een klikkend geluid geeft. De camera start nu opnieuw op en geeft een wit lichtsignaal.

 

 

Veilig van Huis app

Je kunt de ANWB Veilig van Huis app gratis downloaden in de Apple App Store en de Google Play Store. Je kunt dit op Android (vanaf versie 7.0) en iOS (vanaf versie 12) apparaten downloaden. De app is helaas niet geschikt voor Windows toestellen.Op Windows apparaten is dit niet mogelijk.

Wordt er met de camera een beweging of geluid gedetecteerd? Dan krijg je daarvan een melding in je app.
Wordt er een open deur of raam, beweging door de bewegingssensor of water gedetecteerd? Ook hiervan krijg je een melding in je app.

Speciale aandacht voor waterincidenten. Reageer je hier niet op? Dan sturen we eerst een sms. Indien je daar niet op reageert, dan bellen we je na 3 minuten via een automatische telefoonoproep. Neem je niet op of kun je niet opnemen? Dan belt de ANWB Alarmcentrale je na ongeveer 8 minuten. Als wij je niet kunnen bereiken bellen we de noodgevallen contactpersoon die je opgaf in de app. Jouw contactpersoon kan dan namens jou in actie komen.

Hiervoor voeg je ze toe aan de ANWB veilig van Huis app. Ga naar de tab ‘Gebruikers’ in jouw ANWB Veilig van Huis app en klik op ‘Gebruiker toevoegen’. Je kunt zelf gebruikers toevoegen of een contactpersoon kiezen vanuit jouw adresboek. Daarna creëren zij hun eigen account login en downloaden zij zelf de app op hun telefoon. Deze gebruikers hebben dan dezelfde mogelijkheden in de app als jijzelf.

Controleer eerst je software instellingen en zorg ervoor dat je de meest recente versie van de app hebt gedownload. Is het probleem dan niet opgelost dan kun je met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De ANWB Alarmcentrale ontvangt dan nog steeds de alarmmeldingen vanuit jouw woning. In geval van een watermelding nemen wij contact met je op. Lukt dat niet, dan nemen we contact op met de contactpersonen die je hebt geregistreerd in de app.

Ja, de app werkt alleen via een draadloze internetverbinding of minimaal een 3G-mobiele data verbinding. Heb je geen internetverbinding? Dan kun je geen alarmmeldingen krijgen en de beelden van jouw camera niet bekijken. De ANWB Alarmcentrale ontvangt de meldingen wel. Ook als je thuis bent en geen internet hebt.

Als er een watermelding is, dan belt de Alarmcentrale jou en indien nodig jou opgegeven noodgevallen contact. In alle andere gevallen moet je zelf een hulpdienst inschakelen.

Je krijgt een melding op jouw telefoon of tablet. Je veegt met je vinger over het schuifje om op de melding te reageren. Daar kun je ook aangeven dat er niets aan de hand is.

 

Hulp in geval van een noodsituatie

Is er echt iets aan de hand in je woning en heb je te maken met een noodsituatie? Schakel dan zelf de hulpdiensten in. Dit doet de ANWB Alarmcentrale niet voor je. Bij bijvoorbeeld een brand moet je dus zelf de brandweer bellen.

Dat doen wij onder andere in de volgende situaties:
• Je hebt stormschade waarbij direct actie nodig is.
• Je hebt lekkage uit een waterleiding. Draai eerst zelf direct de hoofdkraan dicht!
• Je hebt brand gehad.
• Je hebt schade door (hevige) neerslag.
• Je hebt blikseminslag gehad.

 

Schade, wat nu?

Heb je schade en is er geen sprake van een spoedeisende situatie? Meld je schade zo snel mogelijk bij ANWB. Via de verzekerings tab in de app kun je gemakkelijk een noodreparatie aanvragen of schade melden. Het kan ook eenvoudig online via anwb.nl of via de link in de Veilig van Huis app.

Je hebt geen eigen risico als je je schade laat herstellen door een door ons geselecteerde hersteller of wanneer herstel niet mogelijk is, bijvoorbeeld in geval van diefstal. In alle andere gevallen geldt een eigen risico van € 250,-. Let op! Bij stormschade aan je huis geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Of jouw schade verzekerd is, heeft niets te maken met het feit dat je beveiligingsapparatuur aan- of uitstaat als er iets gebeurt.  Je bent gewoon verzekerd als het om een verzekerde schadeoorzaak gaat. De polisvoorwaarden blijven hetzelfde. Wij vragen je nooit naar de status van jouw systeem.

Voor je eigen veiligheid is het wel van belang de apparatuur in te schakelen. Controleer daarnaast regelmatig of de apparatuur nog werkt. En vervang de batterijen op tijd.


24/7 ANWB Service

Heb je schade? Dan nemen we alle zorgen uit handen. Als jij schade bij ons meldt, regelen wij een eventuele noodreparatie en sturen we een aangesloten hersteller bij je langs. We zorgen ervoor dat reparatie van schade én uitbetalingen snel worden afgehandeld. Via de verzekerings tab in de app kun je gemakkelijk een noodreparatie aanvragen of schade online melden.

Die hoef je niet zelf te zoeken. Als jij schade bij ons meldt, zorgen wij dat er een aangesloten hersteller bij je langs komt.

 

Bestellen extra apparatuur

Via de webshop kun je een extra camera, bewegingssensor of watersensor bestellen. Heb je een Veilig van Huis Woonverzekering? Dan kun je via de app extra apparatuur bijbestellen via de verzekerings tab in de app. Dit kan niet in de ANWB winkel of rechtstreeks in de ANWB webshop. De camera kun je wel bijbestellen via de ANWB webshop.

Je moet een ANWB Woonverzekering met Veilig van Huis Pakekt hebben. Indien je deze hebt, kun je via de app extra apparatuur bijbestellen. Dit kan niet in de ANWB winkel of rechtstreeks in de ANWB webshop.

Volg hiervoor de instructies op die vermeld staan op de pakbon van je bestelling. Of neem voor verdere instructies contact op met de Helpdesk van de ANWB Webwinkel via 088-269 22 22.

Het kan voorkomen dat je de bevestigingsmail niet direct ontvangt na het afronden van je bestelling. Dit kan soms 2 uur duren. Als de bevestigingsmail van de order ook daarna niet in je postvak terug te vinden is, is deze mogelijk in het postvak 'ongewenste e-mail' terecht gekomen.

Is dit niet het geval, neem dan contact op met de Helpdesk van de ANWB webwinkel. Het telefoonnummer is 088-269 22 22.

Zodra een bestelling het distributiecentrum verlaat, krijg je een e-mail met een track & trace code. Met deze code kun je via de website van PostNL zien waar je bestelling zich bevindt.
Je kunt de status van je bestelling ook volgen op de pagina Mijn aankopen in Mijn ANWB.

Nee, het is niet mogelijk om extra apparatuur in de ANWB winkel te kopen. Dat kan alleen online via de Veilig van Huis app.