Veelgestelde vragen Veilig van Huis Pakket

Op deze pagina vind je een overzicht van alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig van Huis Pakket

Veilig van Huis Pakket

Ja, dat kan.

Ja, dat kan als je een tweede woning hebt in Nederland en deze niet verhuurd aan anderen.

Je krijgt 2 e-mails:
1. De bevestigingsmail van jouw verzekering. Hierin vind je alle belangrijke documenten.
2. Een e-mail waarmee je jouw account kunt aanmaken. Let op: kies een veilig wachtwoord.

Een installateur installeert de apparatuur voor je. Maak een afspraak via anwb.roamlertech.nl. Je verzekering moet dan wel ingegaan zijn. En je moet de apparatuur uiteraard vóór de afspraak wel in huis hebben.

Jouw verzekering gaat in op de dag die je kiest. Ook als de monteur later langskomt om de apparatuur te installeren.

Ja, je hebt thuis een wifi-verbinding nodig. Alleen dan kun je gebruik maken van de app, de camera en de sensoren. Zorg ervoor dat je wifi-netwerk goed beveiligd is met een sterk én uniek wachtwoord.

Nee, helaas niet. Het ANWB Veilig van Huis Pakket is alleen voor particuliere huiseigenaren en huurders. Ben je zzp'er met een kantoor aan huis? Dan kun je de verzekering wel afsluiten.

Nee, helaas niet. Met de geleverde veiligheidsapparatuur zou u dan uw huurder in de gaten kunnen houden en dat mag niet.

Nee, de apparatuur van het Veilig van Huis Pakket is een onderdeel van onze ANWB Woonverzekering. Het is niet mogelijk om alleen de apparatuur te kopen.

Het Veilig van Huis Pakket is een unieke combinatie van verzekeren en beveiligen in één. Met het smart beveiligingspakket helpen we je schade zoveel mogelijk te beperken. En als er schade is, dan zetten we alles direct voor je in gang. Van noodreparatie tot en met de schadeafhandeling.

In het smart beveiligingspakket zit de volgende apparatuur om jouw woning te beveiligen:
• een camera voor binnen;
• een rookmelder;
• twee bewegingssensoren;
• twee watersensoren;
• een wifi-hub (dit is een kastje waarop alle apparaten zijn aangesloten).

Ook krijg je de ANWB Veilig van Huis app. Als er dan iets gebeurt, krijg je daarvan een melding in de app. Je kunt dan direct actie ondernemen. Kun je zelf niet reageren? Dan neemt de ANWB Alarmcentrale contact op met een van de mensen die je vooraf bij ons hebt opgegeven als wij jou niet kunnen bereiken.

Het smart beveiligingspakket kost € 12.50 per maand. Daarom krijg je 10% korting op de premie van je inboedel- en opstalverzekering. De hoogte van deze premie hangt af van je persoonlijke situatie, zoals je woonplaats en adres. Bovendien ontvang je t/m 18 november 15% korting op de premie van je inboedel, opstal en/of aansprakelijkheidsverzekering. Op anwb.nl bereken je heel eenvoudig hoeveel het ANWB Veilig van Huis Pakket met woonverzekeringen kost.

Op anwb.nl bereken je heel eenvoudig hoeveel jouw ANWB Woonverzekering met Veilig van Huis Pakket kost. Je kunt ons ook bellen op 088 269 22 22. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur. En zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur.

In jouw polisvoorwaarden en op jouw polisblad vind je alle informatie over de dekking van jouw verzekering. Je kunt ons ook bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur.

Ja, dat kan. Je hebt een bedenktijd van 14 dagen. Deze gaat in op het moment dat de apparatuur is ontvangen. Daarna kun je de verzekering na het eerste jaar dagelijks opzeggen. Je moet de apparatuur wel aan ons terugsturen. Deze is ons eigendom.

Nee, dat mag niet. De apparatuur is van de ANWB. Als je de verzekering opzegt, dan moet je ook de apparatuur terugsturen.

Je kunt het sturen naar:

ANWB
Antwoordnummer 400
7900 VB HOOGEVEEN

Postzegels zijn niet nodig. En wil je duidelijk je polisnummer op de doos vermelden?

Je kunt het Veilig van Huis Pakket later via mijn ANWB toevoegen. Lukt dit niet? Neem dan telefonisch contact met ons op via 088 - 269 2222.

 

Beveiligingsapparatuur

Ja, dat kan. Je kunt een micro SD card van maximaal 32Gb in de camera stoppen. De camera neemt dan continue video en geluid op. Zowel als het systeem is ingeschakeld als uitgeschakeld. Met een micro SD kaart van 32Gb kun je ongeveer 2,5 weken opnemen in HD beeldkwaliteit.

We raden je aan de laatste versie van de app te gebruiken en je telefoon te updaten naar de meest actuele software versie. Zorg er ook voor dat jouw camera aanstaat. Het blauwe lampje aan de achterkant brandt dan. Heb je nog hulp nodig met jouw camera? Dan kun je met ons chatten in de app of bellen op 088 269 2837. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

Ja, dat kan via de instellingen in de app.

Het kan dat jouw camera niet helemaal goed staat. Let voor de beste werking op het volgende:
• Richt jouw camera niet op plaatsen waar het licht plotseling kan veranderen, zoals een raam, een lege muur of een spiegel.
• Richt jouw camera niet door een raam naar de straat om bijvoorbeeld jouw auto in de gaten te houden.
• Als je huisdieren hebt, richt de camera dan niet op plaatsen waar zij vaak voorbij lopen.

Wil je meer hulp bij het plaatsen van jouw camera? Lees dan onze gebruikershandleiding.

Bij beweging en geluid worden clips opgenomen van 12 seconden per clip. De clips zijn 14 dagen voor jou beschikbaar in de app. Je kunt ze zelf bekijken in de app en opslaan op je telefoon.

Dit kunnen alleen de mensen die je toegang geeft tot de app. Deze kunnen de beelden live bekijken. De beelden zijn 100% privé. Onze medewerkers kunnen jouw beelden dus niet bekijken.

Ja, je kunt het ANWB Veilig van Huis Pakket naast een bestaand alarmsysteem in jouw woning gebruiken.

Nee, op dit moment is dat nog niet mogelijk.

Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Het is natuurlijk erg vervelend als een apparaat niet goed werkt. Daar helpen wij je graag bij. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 2837. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De apparatuur heeft maar weinig onderhoud nodig. Je hoeft alleen na ongeveer 2 jaar de batterijen te vervangen. Deze batterijen (CR123/CR123A/CR123R) zijn bij verschillende winkels verkrijgbaar.

Werkt een apparaat niet goed? Dan helpen wij je graag. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 2837. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De slimme sensoren werken allemaal op batterijen. Bij de beveiligingscamera en de hub krijg je een netvoeding-adapter.

De watersensoren en rookmelders zijn altijd ingeschakeld. Je krijgt dus altijd een bericht bij brand of lekkage.

De camera en bewegingssensoren kun je met de app inschakelen als je je woning verlaat. Deze kun je ook via de app uitschakelen als je thuiskomt. Dit kun je automatisch regelen met behulp van ‘Alarm automatisch inschakelen’. Deze mogelijkheid vind je onder de instellingen. Dan wordt de apparatuur automatisch ingeschakeld als je de woning verlaat en uitgeschakeld als je weer thuiskomt.

De rookmelder registreert rook als gevolg van brand. De watermelder registreert een lekkage van water op de plek waar je hem plaatst. De bewegingsmelders waarschuwen je over ongeplande beweging in jouw woning. Met de camera kun je bekijken wat de beweging heeft veroorzaakt. Je kunt dit gebruiken voor als je aangifte doet of schade meldt.

Je kunt contact met ons opnemen via de chat in de app of door ons te bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

Wij doen er alles aan om het hacken van de apparatuur te voorkomen. Wij testen dit regelmatig.

Als wij merken dat we de beveiliging verder kunnen verbeteren, dan doen we dat uiteraard meteen. Zorg er zelf voor dat je wifi-netwerk goed beveiligd is met een sterk én uniek wachtwoord.

Nee, er komt een monteur langs die dat voor je doet. Maak een afspraak via anwb.roamlertech.nl. Je verzekering moet dan wel ingegaan zijn. En je moet de apparatuur uiteraard vóór de afspraak wel in huis hebben.

Neem voor een nieuwe afspraak minstens 48 uur vóór de installatiedatum contact op met onze installatieservice. Dat kan via telefoonnummer 020 721 94 06. Zij zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 08.30 en 20.00 uur bereikbaar. Je kunt ook een mailtje sturen naar support@roamlertech.nl.

Ja, de bewoner moet thuis zijn voor de monteur. De monteur doet een korte controle van jouw woning. Daarna adviseert hij waar je de sensoren het beste kan plaatsen.

De installatie van jouw ANWB Veilig van Huis pakket is gratis.

Ja, dat kan op de volgende manier.

Bewegingssensor
Draai de helften open en houd het resetknopje naast de batterij ingedrukt ( 4 tot 6 seconden) tot het lichtsignaal geel is. Druk het resetknopje nu één keer kort in. Het lichtssignaal gaat na een paar seconden over van geel naar rood. Het apparaat is nu klaar om opnieuw geïnstalleerd te worden.

Watersensor
Maak de watersensor open. Naast de batterij zit een klein hefboompje. Houd deze 15 tot 20 seconden ingedrukt. Laat de hefboom los als de kleur van het lampje geel is. Druk nu één keer kort op het hefboomple. Het lampje wordt rood en de melder geeft een geluidssignaal. Je kunt het apparaat nu opnieuw installeren.

Rookmelder
Bovenop de rookmelder zit een resetknop. Houd deze ingedrukt tot het lampje wit wordt en er een kort geluidssignaal klinkt. Het lampje verandert nu in allerlei kleuren, wacht tot het lampje geel wordt. Druk nu het resetknopje één keer kort in. Het lampje kleurt rood en ook nu klinkt er een kort geluidssignaal. Je kunt het apparaat nu opnieuw installeren.

Camera
Aan de achterkant van de camera zit een verborgen resetknop. Links naast het woord 'reset'. Druk de resetknop in met een naald of paperclip en houd vast tot de camera een klikkend geluid geeft. De camera start nu opnieuw op en geeft een wit lichtsignaal.

 

Veilig van Huis app

Je kunt de ANWB Veilig van Huis app gratis downloaden in de Apple App Store en de Google Play Store. Je kunt dit op Android (vanaf versie 5.0) en iOS (vanaf versie 11.2) apparaten downloaden. Op Windows apparaten is dit niet mogelijk.

Wordt er met de camera een beweging geregistreerd? Dan krijg je daarvan een melding in je app. 
 
Wordt er rook of water geregistreerd? Ook hiervan krijg je een melding in je app. Reageer je hier niet op? Dan bellen we je na 3 minuten via een automatische telefoonoproep. Neem je niet op of kun je niet opnemen? Dan belt de ANWB Alarmcentrale na ongeveer 8 minuten de contactpersoon die je opgaf in de app. Jouw contactpersoon kan dan namens jou in actie komen.

Hiervoor voeg je ze toe aan de ANWB veilig van Huis app. Ga naar de tab ‘Gebruikers’ in jouw ANWB Veilig van Huis app en klik op ‘Gebruiker toevoegen’. Je kunt zelf gebruikers toevoegen of een contactpersoon kiezen vanuit jouw adresboek. Deze gebruikers hebben dan dezelfde mogelijkheden in de app als jijzelf.

Controleer eerst je software instellingen en zorg ervoor dat je de meest recente versie van de app hebt gedownload. Is het probleem dan niet opgelost dan kun je met ons chatten via de app of met ons bellen op 088 269 28 37. Je bereikt ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 18.00 uur.

De ANWB Alarmcentrale ontvangt dan nog steeds de alarmmeldingen vanuit jouw woning. Wij nemen contact op met jouw medegebruikers. Lukt dat niet, dan nemen we contact op met jouw contactpersonen die je hebt geregistreerd in de app.

Wordt er een beweging geregistreerd? Dan krijg je daarvan een melding in je app.

Ja, de app werkt alleen via een draadloze internetverbinding of een 3G- of 4G-verbinding. Heb je geen internetverbinding? Dan kun je geen alarmmeldingen krijgen en de beelden van jouw camera niet bekijken. De ANWB Alarmcentrale ontvangt de meldingen wel. Ook als je thuis bent en geen internet hebt.

Als er een rook- of watermelding is, dan belt de Alarmcentrale jou en daarna jouw medegebruikers. Lukt dat niet, dan nemen ze contact op met jouw contactpersonen.

Je krijgt een melding op jouw telefoon of tablet. Je veegt met je vinger over het schuifje om op de melding te reageren. Daar kun je ook aangeven dat het om een vals alarm gaat.

 

Hulp in geval van een noodsituatie

Heb je te maken met een noodsituatie? Schakel dan zelf de hulpdiensten in. Dit doet de ANWB Alarmcentrale niet voor je. Bij bijvoorbeeld een brand moet je dus zelf de brandweer bellen.

Dat doen wij onder andere in de volgende situaties:
• Je hebt forse stormschade waarbij direct actie nodig is.
• Je hebt lekkage uit een waterleiding. Draai eerst zelf direct de hoofdkraan dicht!
• Je hebt brand gehad.
• Je hebt schade door (hevige) neerslag.
• Je hebt blikseminslag gehad.

 

Schade, wat nu?

Heb je schade en is er geen sprake van een spoedeisende situatie? Meld je schade zo snel mogelijk bij ANWB. Dat kan eenvoudig online via anwb.nl .

Je hebt geen eigen risico als je je schade laat herstellen door een door ons geselecteerde hersteller of wanneer herstel niet mogelijk is, bijvoorbeeld in geval van diefstal. In alle andere gevallen geldt een eigen risico van € 250,-. Let op! Bij stormschade aan je huis geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Of jouw schade verzekerd is, heeft niets te maken met het feit dat je beveiligingsapparatuur aan- of uitstaat als er iets gebeurt.  Je bent gewoon verzekerd als het om een verzekerde schadeoorzaak gaat. De polisvoorwaarden blijven hetzelfde. Wij vragen je nooit naar de status van jouw systeem.

Die hoef je niet zelf te zoeken. Als jij schade bij ons meldt, zorgen wij dat er een aangesloten hersteller bij je langs komt. Dit gebeurt in samenwerking met onze partner Mainplus.

 

Bestellen extra apparatuur

Via de webshop kun je een extra camera, bewegingssensor, watersensor of rookmelder bestellen.

Je moet een ANWB Woonverzekering met Veilig van Huis Pakekt hebben. Indien je deze hebt, kun je via de app extra apparatuur bijbestellen. Dit kan niet in de ANWB winkel of rechtstreeks in de ANWB webshop.

Volg hiervoor de instructies op die vermeld staan op de pakbon van je bestelling. Of neem voor verdere instructies contact op met de Helpdesk van de ANWB Webwinkel via 088-269 22 22.

Het kan voorkomen dat je de bevestigingsmail niet direct ontvangt na het afronden van je bestelling. Dit kan soms 2 uur duren. Als de bevestigingsmail van de order ook daarna niet in je postvak terug te vinden is, is deze mogelijk in het postvak 'ongewenste e-mail' terecht gekomen.

Is dit niet het geval, neem dan contact op met de Helpdesk van de ANWB webwinkel. Het telefoonnummer is 088-269 22 22.

Zodra een bestelling het distributiecentrum verlaat, krijg je een e-mail met een track & trace code. Met deze code kun je via de website van PostNL zien waar je bestelling zich bevindt.
Je kunt de status van je bestelling ook volgen op de pagina Mijn aankopen in Mijn ANWB.

Nee, het is niet mogelijk om extra apparatuur in de ANWB winkel te kopen. Dat kan alleen online via de Veilig van Huis app.