Vragen en antwoorden: vernieuwing Mijn ANWB Parkeren

Onlangs ben je per e-mail geïnformeerd dat onze samenwerkingspartner Yellowbrick een nieuw systeem introduceert op 31 januari 2023. Hiermee wordt Mijn ANWB Parkeren vernieuwd. Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen en antwoorden met betrekking tot deze verandering. Let op! De vragen en antwoorden gaan in op de situatie vanaf 31 januari 2023


Algemeen

Parkeren met ANWB Parkeren kun je op de oude vertrouwde manier doen. Het enige dat anders is, is dat de Mijn ANWB Parkeren omgeving in een nieuw jasje is gestoken. 

Als je een ANWB parkeren account hebt aangemaakt vóór 2023, dan kun je in Mijn ANWB Parkeren naast het klantnummer nu ook inloggen met je e-mailadres. Alle accounts die in 2023 aangemaakt zijn, kunnen uitsluitend inloggen met een e-mailadres.

Het nieuwe systeem van onze samenwerkingspartner Yellowbrick ondersteunt na de overgang één uniek e-mailadres per klantnummer. Wanneer verschillende klantnummers gekoppeld zijn aan één e-mailadres ontstaan er foutmeldingen. Deze foutmeldingen ontstaan bij het inloggen met je e-mailadres en ook bij het wijzigen van gegevens in Mijn ANWB Parkeren. Ook vanuit privacy oogpunt is het gewenst om één klantnummer per e-mailadres toe te staan.

ANWB Parkeren account aangemaakt in 2023?
Je hebt geen klantnummer. Je account is gekoppeld aan je e-mailadres.

ANWB Parkeren account aangemaakt in 2022 of eerder?
Je kunt je klantnummer terugvinden op een factuur uit 2022 of eerder. Het klantnummer is niet meer terug te vinden in Mijn ANWB Parkeren.


Inloggen Mijn ANWB Parkeren

Heb je één e-mailadres dat je voor meerdere klantnummers/accounts gebruikt en probeer je in te loggen in Mijn ANWB Parkeren met je e-mailadres en wachtwoord? Dan krijg je een foutmelding. Het nieuwe systeem van onze samenwerkingspartner Yellowbrick ondersteunt na de overgang één uniek e-mailadres per klantnummer. Om dit op te lossen log je in met je klantnummer en wachtwoord. Vervolgens kun je in Mijn ANWB Parkeren zelf je e-mailadres wijzigen naar een e-mailadres dat je nog niet gebruikt voor ANWB Parkeren. Indien je het e-mailadres niet wijzigt, kun je problemen blijven ervaren met het inloggen of wijzigen van gegevens in Mijn ANWB Parkeren.

Indien je je ANWB Parkeren account aangemaakt hebt in 2023 kun je alleen inloggen met je e-mailadres in combinatie met je wachtwoord. Doordat we eind januari 2023 over zijn gegaan naar het nieuwe systeem van onze samenwerkingspartner Yellowbrick worden er geen klantnummers meer aangemaakt, maar is het account gekoppeld aan je e-mailadres.


Gegevens wijzigen in Mijn ANWB Parkeren

Door de overgangsperiode naar het nieuwe systeem, zijn wijzigingen die gemaakt zijn in de oude Mijn ANWB Parkeren omgeving in de periode tussen 25 januari tot en met 30 januari 2023, niet zichtbaar in de nieuwe omgeving. Deze wijzigingen kun je opnieuw invoeren, waarna ze wel zichtbaar zijn.

Als je inlogt in Mijn ANWB Parkeren kom je direct in Mijn gegevens terecht. Klik op de gegevens die je wil wijzigen. Het e-mailadres en telefoonnummer zijn direct zichtbaar. Wil je je achternaam wijzigen, dan dien je op contactgegevens te drukken. Voor het wijzigen van adresgegevens klik je op factuuradres. Wijzig de gegevens en klik daarna op opslaan.

Kom je niet direct in het scherm Mijn gegevens uit? Klik dan rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Mijn Account

Klik rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Mijn Account. Klik op Producten en Tarieven. Bij Tarief staat door middel van een vinkje je huidige pakket weergegeven. Voor het wijzigen klik je op het pakket naar keuze en klik je op de knop ‘’Selecteer ….’’ . Deze knop verschijnt zodra je een ander pakket hebt aangeklikt. 

Klik rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Mijn Account, klik op Betaalgegevens en facturen. Bij betaalgegevens kun je klikken op verander betaalmethode. Vervolgens krijg je een pop-up met een waarschuwing dat je slechts één betaalmethode kunt kiezen. Indien je door wil gaan met de wijziging klik je op bevestigen. Daarna kun je de nieuwe gegevens invoeren en opslaan. 


Parkeertransacties

Klik rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Mijn parkeeracties. In Parkeergeschiedenis kun je de gewenste parkeeractie opzoeken. 

In de nieuwe Mijn ANWB Parkeren omgeving zijn je oude parkeertransacties van 2023 niet opgenomen. Hierdoor zijn deze parkeertransacties ook niet zichtbaar in de ANWB Onderweg app.

Indien gewenst kun je transacties van 2022 of ouder inzien via de oude Mijn ANWB Parkeren-omgeving. Door in te loggen in de oude Mijn ANWB Parkeren omgeving (o.b.v. je huidige inloggegevens) kun je de transacties exporteren. Ga naar Transacties, klik op overzicht. Vervolgens klik je op exporteren. Er opent een nieuw venster met geëxporteerde transacties. Klik tot slot op de downloadknop.

Let op! De oude Mijn ANWB Parkeren-omgeving is toegankelijk tot maandag 1 mei 2023. 


Belparkeren

Als gevolg van de overgang naar een nieuw systeem van onze samenwerkingspartner Yellowbrick, kun je problemen ervaren met het starten en stoppen van een parkeeractie via belparkeren. Wordt je telefoonnummer niet herkend? Ga dan naar Mijn ANWB Parkeren en kijk bij Mijn Gegevens (in Mijn Account) en controleer of je telefoonnummer nog geregistreerd staat. Is dit niet het geval, voeg dan opnieuw je telefoonnummer toe.

Had je voor de overgang twee telefoonnummers gekoppeld aan je account? Controleer in Mijn ANWB Parkeren via Gebruikers* of het tweede telefoonnummer nog juist gekoppeld is aan je account. Staat er bij Gebruikers geen informatie. Dan kun je je telefoonnummer opnieuw toevoegen door te klikken op Voeg een gebruiker toe. Vul de informatie in en klik op opslaan. Het toevoegen van een gebruiker is kosteloos.

*Klik rechts bovenin in Mijn ANWB Parkeren op je naam. Er opent een menu. In dit menu vind je de knop naar Gebruikers.


Internet parkeren

Klik rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Parkeren. Er verschijnt een kaart met een zoekvenster. Vul de stad en het adres (straatnaam + huisnummer) of de parkeerzone in en klik op zoeken. Er verschijnt een kaart met straten en in het geel worden de zonecodes aangegeven. Klik op de zonecode in de straat waar je wil parkeren. Vervolgens zie je rechts in het scherm de straatnaam, zonecode en de bijbehorende tarieven. Let op! Controleer zelf goed of de straat waar je staat geparkeerd en de zonecode kloppen. Om verder te gaan klik op zonecode bevestigen. Controleer het kenteken en de starttijd en klik op ga verder. Tot slot krijg je een samenvatting van de te starten parkeeractie. Controleer nogmaals of alle gegevens kloppen en klik op starten


Betalen & Facturen

Door je creditcardgegevens opnieuw in te voeren in de nieuwe Mijn ANWB Parkeren omgeving. Dat doe je als volgt:
1.    Log in op  je nieuwe Mijn ANWB Parkeren.
2.    Ga naar ‘Mijn account’, klik op ‘Betaalgegevens en facturen’ en klik op ‘Verander betaalmethode’.
3.    Kies creditcard als betaalwijze, geef toestemming en klik op doorgaan.
4.    Vul je creditcardgegevens in via de beveiligde omgeving. Hierbij wordt € 1,- gereserveerd, dit is echter geen betaling en dient slechts ter verificatie.
5.    Je automatische creditcardbetaling is opnieuw geactiveerd.

Klik rechts bovenin het scherm op jouw naam. Vervolgens ga je naar Mijn Account, klik op Betaalgegevens en facturen. In het factuuroverzicht vindt je al jouw facturen.

Let op!
Tot en met 12 februari 2023 zijn je oude facturen mogelijk niet zichtbaar in je nieuwe Mijn ANWB Parkeren. Vanaf 13 februari 2023 zijn deze weer beschikbaar.

Ja, dit heeft te maken met de overgangsfase naar het nieuwe systeem. In de maand maart ontvang je weer één factuur zoals je van ons gewend bent.


Andere vragen?

Is je vraag nog niet beantwoord? Neem dan via Whatsapp contact op met de Customer Service van Yellowbrick.