2020: het jaar om zakelijk een fiets te leasen

Is een fiets leasen via de werkgever voor jou gunstig ?

Om fietsen van en naar het werk te stimuleren heeft de overheid de regels voor een fiets van de zaak, ofwel de zakelijke leasefiets, versimpeld. Mede dankzij de ANWB, die zich samen met andere belangenorganisaties heeft ingezet voor deze vereenvoudiging van de regels. Voor veel forensen is het nieuwe 2020 fietsleaseplan een financieel aantrekkelijke regeling, maar er zijn ook uitzonderingen.

Fietsleaseplan 2019: de huidige situatie

Een fiets van de zaak is ook in 2019 al mogelijk. Toch maken er weinig mensen gebruik van deze mogelijkheid. Niet zo gek, het brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee. Als jouw werkgever je een fiets ter beschikking stelt en je wilt die ook voor privégebruik inzetten, zoals een fietstochtje of de dagelijkse boodschappen, dan heb je privévoordeel van een zakelijk aangeschafte of geleasede fiets. De Belastingdienst ziet dit privévoordeel als een vorm van loon en daarover moet je belasting betalen. Tot en met eind 2019 moet je bijhouden welke fietsritten zakelijk zijn en welke privé.

Die zakelijk-privéverhouding is ook weer van invloed op de kosten van onderhoud en reparatie. Als je je fiets voor vijftig procent privé gebruikt, wordt ook de helft van de kosten voor onderhoud en reparatie als verkapt loon gezien en moet je ook daarover belasting betalen.

Fietsleaseplan 2020: de nieuwe situatie

In 2020 liggen de kaarten anders en gaat de Belastingdienst werken met een vast bijtellingstarief voor fietsen. Dat bespaart je niet alleen een hoop administratief werk, dit gunstige tarief maakt het ook financieel gezien aantrekkelijk wat vaker de auto te laten staan. 

De nieuwe, eenvoudige regeling waar de ANWB zich hard voor heeft gemaakt, treedt vanaf januari 2020 in werking. Net als bij een auto van de zaak krijg je voortaan te maken met bijtelling: een vast percentage van de catalogusprijs die je bij je inkomen optelt en waarover je dus belasting betaalt. Deze bijtelling is een compensatie voor het privégebruik van je fiets en vervangt dus het ingewikkelde systeem met kilometeradministratie. Het bijtellingstarief is door de Belastingdienst vastgesteld op 7 procent. Je telt dus elk jaar 7 procent van de nieuwprijs van je fiets op bij je inkomen en over dat bedrag betaal je belasting.

Rekenvoorbeeld: hoe werkt de bijtelling?

Stel dat je een elektrische fiets via je werk leaset met een nieuwprijs van 2000 euro, dan tel je elk jaar 140 euro bij je bruto inkomen op. Over die 140 euro betaal je dus inkomensbelasting. Stel dat je in de belastingschijf van 37,35 procent valt (tot een inkomen van 68.507 euro), dan betaal je jaarlijks 52,29 euro belasting over je fiets. Verder hoef je niets bij te houden en kun je de zakelijke fiets naar hartenlust inzetten voor privédoeleinden.

Een fiets van de zaak én een leaseauto

Wat vaker op de fiets naar je werk is niet alleen gezond, maar ook goed voor het milieu en de files. Toch hoef je geen afstand te doen van je leaseauto wanneer je via je werkgever een fiets ter beschikking gesteld krijgt. Je mag namelijk een fiets en een auto van de zaak naast elkaar gebruiken. Zo wordt het interessanter om de fiets te pakken wanneer het kan en de auto wanneer het moet.

Leasefiets combineren met privéauto en openbaar vervoer

Wanneer je naast een leasefiets een privéauto gebruikt voor woon-werkverkeer mag je voor je autokilometers nog steeds de onbelaste kilometervergoeding à 19 cent per kilometer rekenen. Dat geldt ook voor zakelijke kilometers die je met het openbaar vervoer aflegt, ook die ritten krijg je vergoed.

Het addertje onder het gras?

Voor veel mensen wordt het aantrekkelijker om via de werkgever een fiets te leasen, maar er zijn uitzonderingen. Zo gaat de bijtelling bijvoorbeeld voor iedereen gelden, ook als je je fiets uitsluitend zakelijk gebruikt. In dat geval ben je vanaf 2020 dus iets duurder uit.

Het is vooral opletten wanneer je nu een reiskostenvergoeding krijgt voor de kilometers die je nu al naar je werk fietst. Deze vergoeding komt namelijk te vervallen wanneer je via je werkgever een fiets gaat leasen. Op de website van de fietsersbond staat een handige tool waarmee je uit kunt rekenen hoeveel geld je nu jaarlijks belastingvrij ontvangt aan kilometervergoeding. Het kan zomaar zijn dat dit bedrag hoger is dan je dacht en dat het zomaar voordeliger kan zijn om zelf een fiets te kopen of privé een fiets te leasen.

Lees hier meer informatie over fietslease