Tolbadge werkt niet

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 maart 2022

Mijn tol badge gekocht in 2019 werkte goed. in 2020 niet gebruikt. in 2021 december, 2022  februari werkte deze op geen enkele manier. Kenteken veranderd ook dat ging zoals het hoorde. Onder de portalen in Portugal hoorde je wel een piep geluidje. Maar kreeg nog wel een rekening voor Februari. kan alleen niet zien op welk traject. In Frankrijk ging bij het binnenrijden voor het toltraject de slagboom wel open maar bij het verlaten NIET. wat kan er a d hand zijn.

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Sinds 2019 bent u in het bezit van een tolbadge. Deze heeft  in het begin goed gewerkt maar de laatste keer niet meer. Uw vraag is wat er aan de hand kan zijn. 

Voor uw vraag verwijs ik u graag naar de veelgestelde vragen over de tolbadge op onze website. Over problemen met de werking van de tolbadge staat het volgende:

Wat moet ik doen als de tolbadge niet werkt

Controleer eerst of de tolbadge op de juiste plaats in de auto is bevestigd. Zie de vraag “Plaatsen van de tolbadge”.

Indien de tolbadge niet naar behoren functioneert, kan het volgende aan de hand zijn: Bij een warmte-werende voorruit dient de tolbadge in het zogenaamde pasjesvenster (deel van de ruit waarop een gespikkelde stikker zit) aangebracht te worden. Dit zit niet bij elke auto achter de achteruitkijkspiegel. Bij bijvoorbeeld een C4 Grand Picasso zit dit een stuk hoger. Wanneer daar geplaatst werkt de tolbadge vaak wel.

Wanneer dit de problemen met de tolbadge niet oplost, kan je naar de ANWB winkel gaan. Zij zullen de defecte tolbadge blokkeren en zorgen dat er een nieuwe tolbadge vanuit Frankrijk naar jou verstuurd wordt. Het duurt gemiddeld 1 werkweek voordat je de tolbadge binnen krijgt. Ben je op vakantie? Dan kun je in Frankrijk naar de Mango Mobilités Servicepunten (voorheen AREA). Je wordt dan ter plekke geholpen door een van de Mango Mobilitésmedewerkers.
Als je in Nederland bent, kun je de tolbadge samen met het aftersales formulier aangetekend naar Frankrijk opsturen. Dit formulier kun je vinden in je persoonlijke Mango Mobilités-account. Het adres staat op het aftersales formulier. Het voordeel hiervan is dat deze alvast voor een deel is ingevuld met jouw gegevens. Wij raden aan om een kopie te maken van het aftersales formulier en het verzendbewijs te bewaren voor eigen administratie.

Wat te doen als je tolbadge niet meer werkt door een lege batterij

Is je tolbadge leeg, dan kun je deze inleveren bij een ANWB winkel. We zorgen er dan voor dat je een nieuwe opgestuurd krijgt. Check de tolbadge evt. eerst bij een van de verkooppunten met een batterijchecker om uit te sluiten dat de batterij in orde is.

Let op: Dit is op het moment alleen mogelijk bij een tolbadge waarbij op de achterkant “Porteur 00001” staat. We werken aan een oplossing, maar tot die tijd kan je wanneer jij een ander getal op je tolbadge hebt staan, deze omruiling regelen via je klant account.