Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ethanolkiller motorfiets

Vraag gesteld door C. Houben op 16 mei 2022

Onlangs het advies gekregen van een motorzaak om Ethanolkiller te gebruiken. Is dit een verkooppraatje (ik bezocht hierover de site/advertenties) of is het waar? Ik bestuur een BMW r1200gsa bj 2014. Mijn auto is een Nissan Quasquai bj 2015. Ik kan mij niet voorstellen dat de huidige ontwerpen niet zouden voldoen aan die voorwaarden die het gebruik zouden aanmoedigen, toch? Bovendien is het een dure grap bovenop de al torenhoge benzineprijzen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U kreeg van uw motordealer het advies voor de betreffende motorfiets een ethanolkiller te gebruiken.

Bio-ethanol

Sinds 2019 wordt brandstof in de eerste plaats aangeduid met een naam die de maximale hoeveelheid bijgemengde bio-ethanol weerspiegelt: E10 en E5. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is een vorm van hernieuwbare energie. In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd, in E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul.

E10 of E5

Niet alle voertuigen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Dan is E5 een prima alternatief, zeker wanneer bij bepaalde merken er géén ethanol is toegevoegd. Echter alle BMW modellen zijn geschikt voor het gebruik van E10, aldus de fabrikant. Een ethanolkiller zou dus feitelijk overbodig moeten zijn en zie ik géén reden dit toe te passen. Wanneer u echter zéér weinig rijdt, de motor vaak langdurig stil staat, dan is E5 benzine preventief beter. Zeker wanneer de motor bijvoorbeeld de winterstalling ingaat. Met een volle tank E5 wegzetten zorgt voor een zo min mogelijke verontreiniging van de benzine.