Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijden met de caravan en cruise control

Vraag gesteld door WimdR op 2 juni 2017

Bij het rijden met de caravan in heuvelachtig terrein of forse tegenwind is het nauwelijks mogelijk op de cruisecontrol te rijden: de snelheid loopt terug en de cruise control geeft maar heel weinig gas bij. Als de snelheid teveel terug loopt geeft de cruise control het helemaal op. De auto is een Toyota Avensis automaat van 2003 met benzinemotor, de caravan een Wilk van max 1300kg. We rijden 90 á 95km/h. De cruise control is niet origineel Toyota maar later ingebouwd door een garage. Zijn die cruise control dingen altijd van die zuinige gasgevers? Is daar iets aan te veranderen? Goedbedoelde adviezen andere auto of caravan kopen helpen mij niet zo: de combinatie bevalt verder prima.

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U vraagt zich af of het rijden met cruise control en een caravan eigenlijk wel goed mogelijk is omdat er zo zuinig gas bijgegeven wordt.

Een van de fabriek uit ingebouwde cruise control is geïntegreerd met het motormanagement systeem en wordt daardoor constant door de computer afgetast en bijgeregeld. Dit werkt ook met een caravan aan de haak prima.

Ik ken de functies van uw later ingebouwde cruise control niet, maar deze kan nooit zo zuiver aangestuurd worden. Waarschijnlijk kan daar niets aan verbeterd worden.

Dat lijkt mij de reden waardoor hij minder adequaat reageert op veranderende omstandigheden.



***

Reactie van spiegelreflex:

Ik heb een toyota corolla verso met originele cruise control, maar ook mijn cc laat het afweten als ik met mijn kipcaravan een helling van 8% pak. terugschakelen is dan de enige optie.
groet
Toon maartense



***

Reactie van WimdR:

Oké, dank voor de antwoorden. Er is niets aan te doen.
Terugschakelen is maar beperkt mogelijk met een automaat. De cc geeft niet zoveel gas bij dat de automaat zelf gaat terugschakelen, dat moet ik dan zelf doen.
Ik schakel als eerste handmatig de OD (OverDrive) uit, dan blijft de auto in de derde versnelling (4-traps automaat). Dan houdt de auto wat langer de snelheid vast. Voor de rest is het zelf gasgeven.
Het zij zo. We doen het er mee.