Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Consequenties verhoging technische max. massa

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 januari 2024

Geachte,

We hebben een camper gekocht, op het kentekenbewijs staan de volgende gewichten:
Technische max. massa   F.1   4000 kg
Toegestane max. massa   F.2   3500 kg
Nu heb ik de volgende vragen:
1/ Kan ik, zolang het echte gewogen gewicht onder de 3500 kg blijft, rijden met een BE rijbewijs?
2/ Is het echte gewogen gewicht met bestuurder en bijrijder, b.v. bij een controle in Zwitserland?
3/ Welke gewicht F.1 of  F.2 bepaalt in Frankrijk of ik de dodehoekstickers (Angles Morts) op mijn camper moet bevestigen.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een camper gekocht en naar aanleiding van de gewichten op het kentekenbewijs heeft u een aantal vragen.

Zoals u leest is de toegestane maximale massa (F.2) 3500kg. Dit betekent dat uw camper inclusief bagage en inzittenden maximaal 3500kg mag wegen. Dit is tevens het maximale gewicht wat u met uw rijbewijs B(E) mag rijden. Rijbewijs E heeft hier verder geen invloed op.

Tevens is dat ook het maximale gewicht wat de camper bij een controle mag wegen. Het gaat dus om 3500Kg inclusief bagage en inzittenden.

Het is ook niet nodig om in Frankrijk dodehoekstickers te gebruiken. Die zijn verplicht wanneer de camper meer dan 3500kg weegt.

Omdat de technische maximale massa van deze camper 4000kg is, is er een mogelijkheid het gewicht te laten verhogen tot dit maximum.

In dat geval moet u een C1 rijbewijs hebben, en zijn ook de dodehoekstickers verplicht. Ook moet u zich dan houden aan daarbij behorende verkeersregels.