Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk Fendt Saphir

Vraag gesteld door V. Ruijs op 28 juni 2023

Wij hebben een nieuwe Fendt Saphir gekocht. In de disselkast is een reservewiel gemonteerd en op de dissel een fietsendrager voor 2 elektrische fietsen.
In de disselkast staan twee kleine gasflessen.
Het probleem is nu dat de kogeldruk zonder verdere belading en zonder fietsen nu al 100 kg is. Ik heb de dealer gebeld en als oplossing kreeg ik haal het reservewiel er uit dat scheelt al ongeveer 25 kg.
Dat klopte ook. Dit is onze derde Fendt caravan en ik heb dit probleem nooit gehad met vorige caravans. Wij zijn nu op vakantie geweest met het reservewiel achter in de auto. Zonder fietsen op de dissel. als eventuele oplossing zou zijn de reserveband onder de caravan achter de as. Maar dit zou per saldo maar 7 kg. schelen op de kogeldruk. Laat staan wat er gebeurd als wij de fietsen op de dissel zetten (35kg) minimaal zonder accu's. Blijkbaar houdt een dealer zich hier niet mee bezig of is dit wel een probleem waar de dealer voor  verantwoordelijk is.
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Fendt Saphir en met het reservewiel in de disselkast, 2 gasflessen en een fietsendrager, blijkt de kogeldruk al 100kg te zijn.

Het klopt dat sommige caravans van zichzelf al een vrij hoge kogeldruk hebben. Wanneer u dan 2 fietsen op de dissel gaat plaatsen zal de kogeldruk al snel veel te hoog worden. Om dit gewicht te compenseren, helpt het soms wel om aan de achterzijde de caravan wat meer te beladen, echter dit heeft als nadeel dat het de caravan instabiel kan maken. Voor een goede stabiliteit, is het meeste gewicht op de as van de caravan plaatsen, het beste advies.

Hetzelfde geldt voor het plaatsen van de fietsen aan de achterkant. Dit zal de caravan instabieler maken. De beste plek voor het meenemen van een fiets, is eigenlijk in de caravan. We hebben over dit onderwerp niet voor niets deze webpagina gemaakt over het meenemen van fietsen met de caravan

Het meenemen van het reservewiel in de auto is in ieder geval een goed advies. Het maakt de auto zwaarder de caravan lichter.

U vraagt zich af of de dealer hier verantwoordelijk voor is?

Nergens staat beschreven dat dat wanneer u een caravan koopt, er altijd de mogelijkheid moet zijn om hier een fietsendrager op te monteren, of een reservewiel in disselbak van de caravan moet kunnen plaatsen.

Uiteraard was het prettig geweest wanneer de dealer u erop had gewezen , dat deze caravan van zichzelf een hogere kogeldruk heeft.
De dealer daar verantwoordelijk voor houden, zal echter geen stand houden omdat de caravan op zichzelf gewoon goed bruikbaar is.

Om uiteindelijk tot de voor u meest geschikte oplossing te komen, zal het toch een kwestie zijn van keuzes maken. Reservewiel in de auto en misschien de gasflessen ook, zodat wellicht toch beide fietsen voor op de dissel kunnen? Een fiets op de voorzijde en de andere fiets op de achterzijde? Of wellicht toch maar een fiets in de caravan?

In onze 9 tips tegen slingeren met de caravan | ANWB kunt u wellicht nog wat extra informatie vinden die erbij kan helpen om de voor u best mogelijke keuzes te maken om tot een goede kogeldruk te komen, en zo veel mogelijk datgene mee te kunnen nemen wat u wenst, zonder dat u te maken krijgt met een instabiele combinatie.