Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Revisie versnellingsbak zinvol?

Vraag gesteld door H. Bruntink op 14 juni 2020

Ik bezit een kampeerbus. Het gaat om een Renault Master 2.5 DCI uit 2003. Deze is in 2016 door een particulier omgebouwd tot camper. Ik heb de auto in 2017 gekocht voor een relatief lage prijs.

Na de APK van vorige week werd mij verteld dat de versnellingsbak vermoedelijk niet lang meer te leven heeft. Dit is louter aan de hand van geluid vastgesteld. Er zou metaalgruis in de bak zitten afkomstig van een slecht lager. Zelf hoor ik niets bijzonders en de auto schakelt zoals altijd erg licht. De versnellingsbak is vorig jaar nog geheel open geweest om een nieuw druklager te monteren. Ik had toen problemen met de koppeling. Toen is ook de bakolie ververst.

Omdat de auto als camper nog zeer functioneel is, wij er aan gehecht zijn geraakt én omdat de aanschafprijs niet heel hoog was, ben ik bereid om nog een keer te investeren. Ik overweeg en gereviseerde versnellingsbak. Ik twijfel alleen of de investering mij een aantal jaren verder zal helpen. Ik besef me dat hier nooit garantie op kan worden gegeven maar ik heb behoefte aan het oordeel van kenners. De auto kwam zonder enig probleem door de APK en heeft bijna 240.000 km op de teller. Een diesel zou nog wel even mee moeten kunnen toch?

Kortom, is deze auto de investering in een versnellingsbak waard? En heeft een second opinion met betrekking tot het vastgestelde probleem door een andere garage zin?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

Bij de APK heeft u te horen gekregen dat uw versnellingsbak vermoedelijk problemen gaat geven. U geeft aan dit louter vastgesteld is op basis van geluid. U hoort zelf niets vreemds.

U geeft niet aan of er ook daadwerkelijk een oliemonster is genomen. Het aftappen van de olie en het controleren op metaalgruis kan inderdaad een hele goede indicatie zijn of er sprake is van lagerschade in de versnellingsbak. Tevens kan ik me voorstellen dat een ervaren monteur bijgeluiden opmerkt, die u misschien niet als zodanig herkent of vaak worden overstemd door motorgeluid.

Tevens geeft u aan dat er vorig jaar een nieuw druklager is gemonteerd. Bij het monteren van een nieuwe koppeling of druklager haalt men de versnellingsbak wel van de motor, maar de bak zelf hoeft dan niet opengemaakt te worden. Het is dus heel goed mogelijk dat er toen niets geconstateerd is en misschien was er ook nog geen sprake van een versnellingsbak probleem.

Toch komt mij het verhaal van deze versnellingsbakken en lagerschade niet onbekend voor. Het is zelfs zo dat er speciale lagersets te koop zijn om deze versnellingsbakken te repareren.

Wel is het uitvoeren van een versnellingsbakreparatie een gespecialiseerd klusje wat niet zo maar elke garage zelf zal doen. Vaak kiest men voor een gereviseerd exemplaar waar dan ook een garantie op gegeven kan worden.

Een gebruikte versnellingsbak monteren, lijkt me bij dit type versnellingsbak niet heel verstandig, omdat u dan geen zekerheid heeft dat de versnellingsbak dan weer een hele tijd mee zal gaan en lagerschade regelmatig voorkomt bij deze exemplaren.

Als de rest van de camper nog in goede staat is en u goed bevalt, hoeft deze kilometerstand, geen probleem te zijn om er nog een hele tijd van te kunnen genieten.

Als er daadwerkelijk een oliemonster genomen is wat wijst op de genoemde problemen, lijkt me een second opinion niet nodig.