Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstof Camper

Vraag gesteld door op 3 november 2019

Het dilemma om een nieuw kampeerbusje op diesel te kopen en de brandstof discussie over diesel. Blijft de 25% wegenbelasting, hogere afschrijving, kosten diesel etc..? Alternatief??

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U overweegt een nieuw kampeerbusje te kopen en gezien de discussie rondom diesels twijfelt u over de aanschaf van een diesel.

Het is correct dat er vrij veel discussie is rondom diesel en milieuzones.

Of de regelingen zoals die nu zijn ook zo blijven valt niet te voorspellen.  De regeling van het kwarttarief is ingesteld omdat er met kampeerauto’s over het algemeen veel minder gereden wordt, dan met een normale personenauto. Maar ook hiervoor zal gelden dat wanneer de overheid aan de autobelastingen gaat sleutelen, het niet zeker zal zijn dat de regeling blijft zoals die nu is.

Een aantal trends zijn wel waar te nemen:

  • Het weren van oudere auto’s geldt veelal voor de binnensteden.
  • De eisen zijn niet vaststaand, maar worden steeds aangescherpt.
  • De normen voor diesel lijken wat strenger voor diesel dan voor benzine voertuigen als het gaat om het kunnen betreden van milieuzones.

Al met al is het dus lastig één sluitend advies te geven. Een kampeerauto die nu overal in mag, mag dat misschien in de toekomst niet meer.

Mocht u dus een camper overwegen, kies dan in ieder geval voor een zo hoog mogelijke milieunorm . Op dit moment is dat voor diesel de Euro 6d-TEMP norm.

 Het kan ook een overweging zijn om toch voor een benzine versie te kiezen.  Daarnaast  zijn ook een aantal fabrikanten die af fabriek een CNG (aardgas) versie leveren. Elektrische platformen voor een camper zijn er eigenlijk nog niet op dit moment.

Misschien kunt u het beste kijken naar uw gebruik. Komt u vrijwel nooit in een binnenstad, dan is de overweging misschien anders dan dat u met uw kampeerbusje regelmatig binnensteden denkt te bezoeken.