Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe auto’s te licht voor caravans?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 6 juni 2019

Steeds vaker horen wij berichten dat nieuwe auto’s met een veel lichtere motor als standaard worden uitgerust en daardoor niet meer een caravan te kunnen trekken. Wij maken ons zorgen of wij onze caravan (formaat 450 m, max massa 1350kg) in de nabije toekomst nog wel te trekken zal zijn en als we em dan zouden willen verkopen dat niemand em nog zou willen om dit probleem. Zijn dit nou Indianenverhalen, of staat dit echt te gebeuren? Dan zouden er toch heel veel caravans aan de straatstenen niet meer verkocht gaan worden?
Wie kan vertellen hoe t nou echt zit?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U maakt zich zorgen over de ontwikkeling van moderne verbrandingsmotoren die een steeds kleine cilinderinhoud krijgen. U vraagt zich af of de auto als caravantrekker zichzelf daarmee niet buitenspel zet.

Cilinderinhoud
Het is inderdaad zo dat er wat cilinderinhoud betreft steeds ''kleinere'' motoren worden toegepast door veel autofabrikanten, vaak ook in drie cilinder uitvoeringen. Ik kan me voorstellen dat u daardoor denkt dat dit een nadelige ontwikkeling is wanneer de auto ook als caravantrekker wordt ingezet. Maar feitelijk moet u niet alleen kijken naar specifiacties als cilinderinhoud en aantal cilinders. Het gaat immers om de geleverde prestaties en die zijn juist gemiddeld veel beter dan van een oudere generatie motoren met dezelfde of juist grotere cilinderinhoud.

Turbo
Het verschil wordt gemaakt door de introductie van de turbo op dit soort standaard motoren. De turbo is dus in staat de motor meer trekkracht te geven dat al bij een lager toerental beschikbaar komt. Dat is dus niet ongunstig in combinatie met een caravan om ook wat soepeler vanuit stilstand weg te komen. Een dergelijke motor kan dus prima een zwaardere motor vervangen die zonder turbo het vaak van hogere toerengebieden moet hebben. De turbo zorgt ook voor de eigenschap lager in toeren te kunnen rijden waar het brandstofverbruik ook aan gerelateerd is. Dus in het kader van CO2 reductie, waar deze motoren ook voor ontwikkeld zijn, levert de toegepaste turbo juist óók een voordeel op voor caravantrekkers.

Een voorbeeld:
Een Ford Focus 1.6 l uit 2009 biedt 74kW (100 pk) en een koppel (=trekkracht) van 150 Nm bij 4000 toeren.
Een Ford Focus 1.0 l Ecoboost uit 2018 biedt 74 kW met een koppel van 170 Nm bij 1400 toeren. Dus met 600 cc minder cilinderinhoud, 20 Nm méér koppel dat al bij 1400 toeren geleverd kan worden. De turbo is de sleutel tot dit succes en mag u de huidige ontwikkeling juist óók beschouwen als een zegen voor de caravanners. Waar voorheen noodgedwongen een ''dikke'' motor voor nodig was is dat nu niet meer per se nodig. Uiteindelijk levert dat ook nog voor de rest van het jaar ook een zuiniger auto op.

Om een beeld te krijgen van de praktische prestaties raad ik u aan ons Caravantrekker programma te raadplegen. Bij het selecteren van de gewenste auto mét het beoogde beladen caravangewicht, krijgt u een duidelijk beeld van de prestaties op hellingen en op de snelweg. Dit programma laat vaak de praktische verschillen zijn tussen de oude én nieuwe generatie motoren die de meeste autofabrikanten inmiddels wel onder de motorkap hebben liggen.