Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Miskoop caravan, wil koop ongedaan maken

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 juni 2019

Op 30-05-2019 hebben wij een caravan gekocht van een particulier voor 2000,00  en tijdens de bezichtiging leek alles goed te zijn. ook heeft de verkoper meerdere malen gezegd dat de caravan niets mankeert en dat hun er anderhalf jaar plezier van gehad hebben.de caravan was droog en goed volgens de verkoper. Dit stond ook in de verkoop advertentie ( heb foto van) echter na de koop kwamen we er mee thuis. en bleek er van alles mis te zijn: een rotte plek onder in de vloer in de wasruimte (zat zeil over) een vochtplek achter een gordijn verstopt. en na een regenbui bleken de ramen zowel voor als achter wat vocht door te laten. Ook het skelet van de achterwand is volgens een deskundige verrot. kortom de caravan is waardeloos en willen wij de koop ongedaan maken. Echter zijn wij uitgerekend hiervoor niet verzekerd. Een jurist heeft mij de tip gegeven om de Anwb te benaderen met de kwestie. wel heb ik de verkoper meerdere malen benaderd maar die wil er niets meer mee te maken hebben. En is blij dat ie het geld in zijn zak heeft. Ik heb reeds een aangetekende brief gestuurd met een ingebrekestelling en dat ik de koop ongedaan wil maken. En dat eventuele juridische kosten op hem verhaald worden. Maar ik vrees dat daar niets mee gedaan wordt.
Dus mijn vraag aan u: wat moet ik dan doen?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Van een particulier heeft u een caravan gekocht voor 2000 euro. In de advertentie stond dat de caravan droog en goed was. Hiervan heeft u het bewijs. Na de koop bleek er van alles mis te zijn en bleek de caravan helemaal niet zo droog als werd beweerd.  O.a. een rotte plek in de vloer, een vochtplek achter een gordijn en lekkage door de ramen. Bovendien is de achterwand verrot.  U heeft de verkoper erop aangesproken maar hij geeft niet thuis.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
 Bij de koop van een gebruikte caravan van een particulier mag u er niet zomaar van uitgaan dat de caravan de eigenschappen bezit die voor normaal gebruik nodig zijn.  Als koper heeft u de verplichting om onderzoek te doen naar wat u koopt.  Het is dan belangrijk dat u vragen stelt aan de verkoper en dat u de caravan laat keuren, zodat u niet voor vervelende verrassingen komt te staan.  Een particuliere verkoper is minder deskundig en hij kan alleen vertellen wat hij weet van de caravan. Als de verkoper iets heeft gezegd of geadverteerd dan mag u wel uitgaan van de juistheid ervan. 

De caravan is u verkocht met de mededeling dat deze droog is. Dit blijkt niet te kloppen.  Daarom zou u zich kunnen beroepen op non-conformiteit en daarnaast dwaling. De verkoper heeft de caravan aan u verkocht onder een verkeerde voorstelling van zaken.  Als er in de caravan vochtplekken zitten dan moet de verkoper dat geweten hebben en hier heeft hij u bewust verkeerde informatie gegeven. Hierop kunt u de verkoper terecht aanspreken.

Als  de verkoper niet ingaat op uw eisen dan kunt u de zaak voorleggen aan de rechter. Deze procedure brengt kosten met zich mee. Het is de vraag of dit uiteindelijk gunstig voor u gaat uitpakken.

Meer informatie over klachten na aankoop  en het stappenplan vindt u op onze website.