Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe kwetsbaar is een caravan op hobbelige weg?

Vraag gesteld door RobbertD op 10 januari 2018

Wij verwachten aan de randen van Europa te rijden op slechte, hobbelige wegen soms als wasbord of met "potholes". Hoe snel heeft een gewone caravan schade? Wat zijn ervaringen met in NL verkrijgbare caravans voor outdoor, bijv. Adria Action, Kip Shelter, or andere meer off-road-achtige caravans? Zijn er caravans met luchtvering? Kunnen campers beter tegen slechte weg?
Elke ervaring of suggestie is welkom.

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Alle in Nederland verkochte caravans staan op een standaard onderstel en kunnen in enige mate slecht wegdek verwerken. Gaten in het wegdek kunnen bij deze caravans echter schade aanrichten aan vering, opbouw en interieur. Wij hebben dit ervaren tijdens onze tests op het circuit van DAF.

Een Adria Action of een Kip Shelter zijn alleen maar optisch uitgedost als ‘off-road’ caravan. Verwacht hier niet meer van. Bij echte off-road caravans denk ik aan Zuid Afrikaanse caravans die de bush in gaan.

Een camper heeft het robuuste onderstel van een forse bestelauto, gemaakt om last te dragen en zal daardoor beter bestand zijn tegen slecht wegdek. Ook een grotere bandenmaat draagt hierin bij.



***

Reactie van RobbertD:

Dank voor uw reactie. Valt er iets te zeggen over de aard van de schade tijdens die tests: wielophanging, as en vering, chassis, bodem of wanden,...? Is de test beschikbaar?
Welke versteviging van onderdelen (grotere wielmaat, grotere veerweg, oid) zou kunnen helpen?



***

Reactie van Frank Clavaux:

De ervaring heb ik opgedaan tijdens onze trekautotests waarbij de caravan het lijdend voorwerp was. Hier zijn geen verslagen van gemaakt. De meeste schade op deze korte ritten ontstond door de krachten die de bagage op het interieur uitoefenden.

Caravans hebben maar een heel beperkt veersysteem en een lichtgewicht chassis, hier kan niets aan verbeterd worden. De praktijk leert dat caravans onder voortdurende overbelasting een uitgewerkt veersysteem krijgen, vervolgens scheuren dan wel plooien in de chassisbalken oplopen en het gevolg daarvan is weer dat de wanden van de caravan kunnen vervormen. De bevestigingen van de meubeldelen worden daardoor uit de wand getrokken.

Een grotere bandenmaat is in verband met de ruimte in de wielkast maar beperkt mogelijk. Eigenlijk valt er aan de situatie weinig te doen.