aanbetaling occasion

Vraag gesteld door J.B.Brondijk op 16 oktober 2017

We hebben zaterdagavond een occasion gekocht bij een garagebedrijf. Onder tijdsdruk omdat de verkoper weg moest, en overrompeling dat we veel meer moesten bijbetalen dan vooraf voorgespiegeld was, zijn tijdens de verkoop een paar dingen waar we vooraf over gepraat hebben niet meer ter sprake gekomen. Omdat de man weg wilde, konden we nu opeens de auto niet direct meekrijgen, en was het verzoek om maandag of dinsdag het verder af te handelen. We hebben geen offerte ondertekend of gezien, maar wel een papier waarop de auto vermeld staat, en de aanbetaling van €150,- die we ter plekke hebben overgeboekt. Want pinnen kon daar niet, en alles overboeken mocht ook niet omdat het te lang duurde voor het op zijn rekening zou staan. Achteraf hebben we veel spijt en twijfels over de gang van zaken, en we willen de koop annuleren. Kan dat dan nog?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Afgelopen zaterdag heeft u bij een autobedrijf een gebruikte auto gekocht. De auto wordt deze week geleverd. U heeft zich bedacht en vraagt zich af of u de koop nog kan annuleren.

Als u na het tekenen van de koopovereenkomst spijt krijgt van uw aankoop of om andere reden van de koop af wilt, dan is het mogelijk om te annuleren. Daar zijn vaak wel kosten aan verbonden. Meer over annuleren leest u hieronder.

Koop = koop
Zodra de koopovereenkomst gesloten is, zit u er in principe aan vast. De koop is gesloten op het moment dat de koper het aanbod van de verkoper aanvaardt. Beide partijen moeten de gemaakte afspraken nakomen.

Annuleren
Annuleren is niet in de wet geregeld, je kunt niet zomaar van de koop af. Wil je zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs. U kunt proberen hierover te onderhandelen met de verkoper. Annuleren is niet meer mogelijk als er geleverd is.

Meer informatie over annuleren van de koop vindt u op onze website.



***

Reactie van J.B.Brondijk :

Inmiddels hebben we de auto opgehaald. Telefonisch hebben we afgesproken dat de deal alsnog door zou gaan, mits we een kilometerstanden rapportage zouden ontvangen, en de auto op onze kosten een nieuwe APK zou krijgen. Dit was geen probleem. De auto is glansrijk door de APK gekomen, en heeft zelfs een steekproef van de RDW gehad. Nu met een gerust gevoel de eigenaar van een andere auto. Bedankt voor de reactie!!



***

Reactie van Michiel Claesen:

Wat bedoelde u trouwens met de zinsnede:"...en overrompeling dat we veel meer moesten bijbetalen dan vooraf voorgespiegeld was...".

In welk opzicht viel de koopprijs hoger uit?

Op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken moeten alle onvermijdbare kosten in de advertentieprijs zijn opgenomen.

Meer informatie over onvermijdbare kosten vindt u op onze website.



***

Reactie van J.B.Brondijk :

We hadden vooraf telefonisch aangegeven wat ons budget was, ten opzichte van de vraagprijs van de auto, en wat voor auto we er op wilden inruilen. Hij gaf aan dat we er wel uit zouden komen. Maar het uiteindelijke bod op de eigen auto viel dus uiteindelijk tegen. Maar dat is denk ik in 99% van de gevallen zo, dat is vermoedelijk hun verdienmodel. Er kwamen dus geen onvermijdbare kosten over heen, het zat hem puur in het te betalen bedrag na aftrek van inruil.