Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gebreken aan geleverde auto

Vraag gesteld door op 20 november 2022

opel vectra occasion gekocht bij de opeldealer van 2 jr oud voor 20.000 euro. Na aankoop op de terugweg naar huis, konden we niet meer schakelen en de auto viel uit en was niet meer te starten. Werden door de opel dealer garage opgehaald en volgens hun was de startmotor kapot. Deze is vorige week vervangen, en morgen zouden we de auto weer ophalen, maar vanmiddag werden we gebeld dat er ook iets aan de versnellingsbak is en de auto pas volgende week klaar is. Dus we hebben op 11 november een auto gekocht en we hebben nog niks. Wat zijn onze rechten?
 

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

 

Recent kocht u een 2 jaar oude Opel Vectra voor €20.000,-. Al tijdens de eerste rit viel de auto uit en was niet meer te starten. De auto is opgehaald door de dealer en de diagnose was een kapotte startmotor. Deze is vervangen maar er bleek ook iets met de versnellingsbak te zijn, waardoor de auto nog steeds in de garage is. Uw vraag is wat uw rechten zijn. 

U heeft recht op een deugdelijke auto, geschikt voor normaal gebruik. Nu de auto gebreken vertoont, mag u van de verkoper verlangen dat hij de gebreken aan de auto repareert en dat de auto daarna geschikt is voor normaal gebruik. U dient de dealer de gelegenheid te geven om de gebreken binnen een redelijke termijn op te lossen. 
Volgens de bovag voorwaarden zorgt de verkoper op basis van de garantie voor een passende oplossing voor vervoersproblemen van de consument, gedurende de reparatie. Daarbij valt ook te denken aan dat u uw ingeruilde auto weer terugkrijgt tijdens de reparatie, of dat de dealer een leenauto ter beschikking stelt.

Op onze website vindt u meer informatie over klachten na aankoop en een stappenplan