Vlucht Austrian Airlines geannuleerd, nieuwe vlucht week later

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 augustus 2022

een paar dagen voor vertrek in juli 2022 heeft de luchtvaartmaatschapij de eerste deel van onze vlucht geannuleerd. Na vele uren bellen en onderzoeken is het gelukt om een alternatieve vlucvht te boeken maar wel voor een week later. Dwz dat onze vakantie een week later is begonnen waardoor wij het huwelijksfeest van een familielid hebben moeten missen en over het algemeen een week korter vakatie mogen vieren. Kan ik de luchtvaartmaatschapij, Austrian Air lines, of Schiphol aansprakelijk stellen voor de geleden schade?

Antwoord van Cathy

ANWB Expert


Uw vlucht is een paar dagen voor vertrek geannuleerd en u vraagt zich af wie u nu aansprakelijk kunt stellen. 
U kunt Austrian Airlines aanspreken voor de door u geleden schade. Zij zijn immers uw contractspartij, u hebt met hen een overeenkomst gesloten. 

Op onze pagina: luchtvaart annulering kunt u precies teruglezen waar u recht op hebt. 
Denk daarbij aan: 

  • verzorging: kosten van eten/drinken, noodzakelijke communicatie, en eventueel een hotelovernachting (dit is het geval bij een annulering terwijl u zich al op de luchthaven bevind)
  • alternatief vervoer naar de eindbestemming of het geld van het ticket terug
  • een financiële compensatie (tenzij er sprake is van overmacht)

Op deze pagina vind u tevens onze modelbrief in het Engels en in het Nederlands.