Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Annulering vlucht overmachtsituatie

Vraag gesteld door op 2 oktober 2022

Indien een vlucht in het buitenland vanwege slechte weersomstandigheden wordt geannuleerd, dan kan een luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. In deze situatie is compensatie van de klant niet verplicht (wel minimale verzorging ter plaatse). Bij gebrek aan terugvliegmogelijkheden van de luchtvaartmaatschappij, zal de klant de terugreis vaak zelf moeten organiseren en bekostigen. Echter, alternatieve vluchten zijn kort van tevoren vaak al vol geboekt of zeer prijzig. Vanaf een kleine luchthaven kan het zelfs onmogelijk zijn om weg te komen, waardoor eerst naar een grotere luchthaven moet worden gereisd (als dat al kan). Gevolg is dat klanten/gezinnen al snel duizenden Euro’s aan extra kosten kwijt kunnen zijn. De oorspronkelijke (retour)tickets zijn ze bovendien al kwijt. Vanwege onduidelijke en/of gebrekkige communicatie hebben klanten vaak geen idee waar ze aan toe zijn in geval van overmacht, voor zover ze al weten dat de luchtvaartmaatschappij daar een beroep op doet. Dat maakt dat het lastig voor klanten om ter plaatse de (financiële) consequenties goed te overzien en goed onderbouwde besluiten te nemen.

Wat kan een klant het beste doen in een situatie van overmacht?

Antwoord van Susanne

Antwoord van Susanne

ANWB Expert

 

U wilt weten wat een reiziger het beste kan doen wanneer een vlucht is geannuleerd door een situatie van overmacht.

In alle gevallen moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor (alternatief) vervoer naar uw eindbestemming of moeten zij u de ticketprijs terugbetalen. Of u ook recht hebt op verzorging (denk hierbij aan eten en drinken en een (hotel)overnachting) is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. EU-luchtvaartmaatschappijen moeten u die verzorging aanbieden. Bij een overmachtssituatie ontvangt u geen financiële compensatie.

Wanneer een luchtvaartmaatschappij geen alternatief vervoer voor u regelt, kunt u dit zelf regelen. En in geval dat u bij een reisorganisatie uw reis heeft geboekt, spreekt u hen aan wanneer de luchtvaartmaatschappij geen alternatief kan aanbieden. Wij adviseren reizigers om te allen tijde af te wachten of een luchtvaartmaatschappij alternatief vervoer voor u regelt. Wanneer u zelf iets regelt zonder de luchtvaartmaatschappij hiervan op de hoogte te stellen, vergoeden zij vaak de extra gemaakte kosten niet en wijzen zij de claim af. De extra gemaakte kosten kunt u achteraf bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisatie claimen. Veelal kunt u deze kosten claimen met een brief of e-mail. Bewaar de bonnetjes van de extra gemaakte kosten goed. Deze moet u meesturen als bewijs.

Meer informatie kunt u lezen op onze website.