Levering nieuwe auto weer uitgesteld
Vraag gesteld door op 15 april 2022
Ik heb op18-12-21 een nieuwe Kia gekocht, deze zou eind februari 22 worden geleverd. Dit werd uitgesteld naar eind april 22. Nu wordt de leverdatum uitgesteld naar medio mei. De auto die we hebben gekocht zou op dat moment vlgs de verkoper onderweg zijn en daardoor redelijk snel leverbaar. We kochten een specifieke uitvoering omdat deze snel leverbaar was tov de uitvoering die we eigenlijk het liefste hadden gehad. Dit heb ik na het eerste uitstel ook schriftelijk aan de verkoper laten weten. Nu wordt er gesteld dat de auto niet leverbaar is door chiptekorten en productieproblemen. Kan ik de aankoop kostenloos ontbinden?
Antwoord van Henny
ANWB Expert
Op 18-12-2021 heeft u een nieuwe Kia gekocht. De vermoedelijke leveringstermijn zou eind februari 2022 zijn. Inmiddels is de levering al twee keer uitgesteld en nu is het naar verwachting midden mei. De oorzaak is onder andere het chiptekort. U wilt weten of u de overeenkomst zonder kosten kunt ontbinden.
Artikel 6.2 Bovag voorwaarden
Helaas hebben veel dealers te maken met de problematiek van het chiptekort, waardoor de levering wordt vertraagd. In artikel 6.2 van de Bovag voorwaarden staat over het overschrijden van de vermoedelijke leveringstermijn het volgende:
Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te leveren. Heeft de verkoper de auto na het verstrijken van deze termijn nog niet afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.
Artikel 7 Gevolgen van verzuim
Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de overeenkomst ontbinden. De consument kan vergoeding van zijn schade vragen, tenzij de verkoper een beroep kan doen op overmacht.
Conclusie
Om de koop te ontbinden moet u de verkoper in gebreke stellen. Heeft hij na drie weken nog niet geleverd dan kunt u de koop ontbinden. Omdat de verkoper zich kan beroepen op overmacht, kunt u geen schadevergoeding vragen.
Meer informatie over leveringstermijn vindt u op onze website.
Deel deze pagina