Problemen automatische versnellingsbak

Vraag gesteld door K. Smulders op 07 juni 2021

Ik kocht op 2 april 2021 een tweedehands Fiat Punto uit 2007 met 3 maanden garantie. Na 3 weken schoot de versnelling tijdens het rijden in de N-stand en schakelde hij soms niet door naar de tweede versnelling. Ik durfde er niet meer mee te rijden en belde de garage. Deze deed erg moeilijk en vond dat ik de auto moest brengen. Dat heb ik geweigerd omdat ik dat te gevaarlijk vond. Na een week is de auto opgehaald. Er bleek van alles mis met de versnellingsbak, o.a. ernstig vervuilde olie. De olie is verwijderd en alles werd gespoeld. Toen ontstonden er lekkages. Er moest een robot besteld worden. Inmiddels is de auto al 4 weken bij de garage. Ik wil liefst de koop ontbinden want ik heb er geen vertrouwen meer in. Wat zijn mijn mogelijkheden en moet ik deze lange reparatietermijn accepteren. Mijn kosten lopen ondertussen door (verzekering en belasting
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 2 april 2021 kocht u een Fiat Punto uit 2007 met 3 maanden garantie. Na 3 weken kreeg u problemen met de versnelling en de auto is opgehaald door de garage. Inmiddels zijn er 4 weken voorbij en staat de auto nog steeds bij de garage. Er blijkt van alles mis te zijn. Het liefst wilt u de koop ontbinden en uw vraag is wat uw rechten zijn. 

Reparatie of vervanging
Als de aankoop niet voldoet aan de verwachtingen, zijn er meerdere mogelijkheden. De wet geeft de koper de keuze tussen reparatie of vervanging van het voertuig. Maar als reparatie gelet op de waarde van het voertuig niet redelijk is, dan mag de verkoper reparatie weigeren. De verkoper mag vervanging weigeren als het om een klein gebrek gaat dat makkelijk te herstellen is. 

Komt het gebrek na reparatie steeds terug, dan kun je om vervanging vragen. Is vervanging te duur of niet mogelijk, dan kunt u de overeenkomst ontbinden.

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en dat u het voertuig teruggeeft. Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:
-reparatie of vervanging niet mogelijk is
-de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
-reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
-herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
-het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat; dus bij geringe gebreken is ontbinding niet mogelijk. Wel eventueel een prijsvermindering.

Conclusie
U heeft de auto gekocht met garantie. Dat betekent dat de auto onder garantie moet worden hersteld als deze binnen de garantietermijn stuk gaat. 

U doet er goed aan om met de garage in gesprek te gaan over de reparatietermijn. De reparatie moet wel binnen een redelijke termijn kunnen plaatsvinden. De reparateur zal zich hieraan moeten houden. Een oplossing kan zijn dat u voor de duur van de reparatie een leenauto krijgt. Als reparatie te lang duurt kunt u met de garage bespreken om de koop te ontbinden. 

Komt u er niet uit met de garage en is de garage aangesloten bij de Bovag, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie:
Klachten na aankoop - ANWB
Stappenplan klachten na aankoop - ANWB
Geschillencommissie Voertuigen - ANWB