Milieusticker

Vraag gesteld door F. Jansma op 12 april 2021

Wij zijn sinds 2015 de bezitters van een gebruikte Hymercamper T655 (bwjr 2007) met reeds een groene milieusticker bij aankoop. Wij bezoeken regelmatig onze kinderen in Amsterdam met de camper. Zo ook op 1 april een bezoek gebracht en daarbij, zoals elke keer, een milieuzone ingereden (bord C22). Op het onderbord wordt aangegeven dat het een groene milieuzone betreft. Desondanks een fikse boete gekregen.
Mijn vraag: Is dit correct of heeft het zin bezwaar aan te tekenen en in beroep te gaan? Navraag bij de RDW leerde mij tot mijn verbazing dat de camper bij hen lager staat geregistreerd. Is hier een verklaring voor? Het is toch een internationale norm?

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft een boete gekregen voor het inrijden van de milieuzone in Amsterdam met uw camper. De milieuzone is aangekondigd met verkeersbord C22 met op een onderbord dat het een ‘groene 4’ milieuzone betreft. Uw camper heeft een groene 4 milieusticker op de voorruit en had deze sticker al voordat u de camper in bezit kreeg. U wilt graag weten waarom u een boete heeft gekregen en of het zinvol is om bezwaar te maken tegen deze boete.

Het is wat verwarrend maar het gaat om twee verschillende zaken: een Duitse milieusticker (die op uw camper zit) voor de Duitse situatie en regels, en een Nederlands verkeersbord met eenzelfde symbool voor de Nederlandse situatie en regels.

Nederlandse milieuzone
Sinds 29 oktober 2020 is de regelgeving omtrent milieuzones in iedere Nederlandse gemeente gelijk, om verwarring bij de weggebruiker zoveel mogelijk weg te nemen. Milieuzones worden in Nederland voor personen- en bedrijfsauto’s aangekondigd met een verkeersbord C22a met een onderbord. De betekenis van het verkeersbord met onderbord is: Gesloten voor personen- en bedrijfsauto’s, vrachtauto’s of bussen met een dieselmotor vanwege milieuzone, toegankelijk voor personen- en bedrijfsauto’s emissieklasse: 3 tot en met 6 (C22a1), 4 tot en met 6 (C22a2) of 5 tot en met 6 (C22a3). De groene 4 op het Nederlandse verkeersbord C22a2 verwijst dus naar de emissieklasse van het voertuig zoals dit is geregistreerd in het kentekenregister.

Duitse milieusticker
Er bestaan drie kleuren milieustickers in Duitsland, rood, geel en groen. Bij de rode sticker werd het cijfer 2 afgebeeld, op de gele sticker staat het cijfer 3 en op de groene sticker een 4. Er bestaat geen sticker met het cijfer 1. Voertuigen die niet in aanmerking kwamen voor een rode sticker, zijn in het geheel niet toegelaten tot de milieuzones in Duitsland. De rode sticker wordt nergens meer toegelaten en is niet meer verkrijgbaar. De gele sticker is alleen nog geldig in Neu-Ulm.

Groene sticker
Personen- of bedrijfsauto’s met een dieselmotor krijgen een groene sticker met het cijfer 4 als; het voertuig voor het eerst is toegelaten na 31 december 2005, het voertuig voldoet aan uitlaatgasnorm Euro-4 of 5, of als de uitlaatgasnorm Euro-3 is en daarna een roetfilter is ingebouwd.

Conclusie
In Nederland wordt met het cijfer 4 in de groene cirkel (op het onderbord) de Euro-4 uitlaatgasnorm bedoelt, terwijl in Duitsland het cijfer 4 betrekking heeft op het soort milieusticker, waarvoor weer een bredere groep voertuigen in aanmerking komt dan alleen voertuigen met een emissieklasse van Euro-4 of hoger.

In Nederland worden alleen voertuigen met de op het onderbord aangegeven emissieklasse toegelaten. Voldoet het voertuig op basis van het kenteken (zoals in uw geval) niet aan de emissieklasse, dan wordt een boete opgelegd, tenzij ontheffing of vrijstelling voor de milieuzone is aangevraagd. Sinds 1 maart 2021 worden er in Amsterdam weer boetes opgelegd na een gewenningsperiode vanwege de invoering van de milieuzone voor personenauto’s. Het is om deze redenen niet zinvol om bezwaar te maken tegen de boete.

Voor meer informatie over de Duitse milieustickers en de milieuzones is Nederland, verwijs ik u graag naar onze website.