Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitgestelde reis

Vraag gesteld door op 7 januari 2021

Ik heb begin vorig jaar een rondreis Uzbekistan geboekt bij Rosetta. Deze reis is nu al 3x uitgesteld en er is geen voucher verstrekt.. Kan ik mijn geld-1800 euro- terugvragen? Het zou nu mei '21 worden en dat lijkt me ook niet haalbaar. En Uzbekistan is nou niet bepaald een land waar je ziek wilt worden. BZ raadt het ten stelligste af om erheen te gaan ivm Corona.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reis geboekt naar Oezbekistan. Deze reis is in verband met Corona al drie keer uitgesteld. U zou graag uw geld terug ontvangen. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn.

Als de reis door de reisorganisatie niet uitvoerbaar is zal de reisorganisatie de reis moeten annuleren. In dat geval heeft u recht op geld terug. U kunt er ook voor kiezen om de reis te verplaatsen of een voucher te accepteren. De reisorganisatie is aangesloten bij de SGR. Het is wel van belang om te kijken of er in dat geval dekking voor de voucher is door de SGR in geval van faillissement. Archief Vragen - Reizigers - SGR

Voor nu is het nog niet zeker of de reis door kan gaan. Zolang dat nog niet duidelijk is kunt u alleen zelf annuleren. Annuleert u zelf, dan bent u echter wel de annuleringskosten kwijt. Deze worden doorgaans niet gedekt door een annuleringsverzekering. Deze kosten lopen op naarmate de aanvangsdatum van de reis dichterbij komt. 

Is over enige tijd duidelijk dat de reis niet door kan gaan, dan kunt u de reisorganisatie aangeven dat u niet akkoord gaat met nogmaals verzetten van de reis. Gaat de reis wederom niet door in mei, dan heeft u recht op geld terug. 

Voor informatie over uw rechten als reiziger en corona, verwijs ik u graag naar de informatie hierover op onze website: Gevolgen van het coronavirus voor geboekte reis naar buitenland? (anwb.nl)