Gevolgen van het coronavirus voor geboekte reis naar buitenland?

Je hebt een reis geboekt, maar voor je vakantiebestemming is door de overheid vanwege de uitbraak van corona code geel afgegeven of er geldt nog een code oranje. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

Pakketreis

Je hebt een pakketreis (georganiseerde reis) geboekt, maar op de plaats waar je heen gaat komt het coronavirus voor of het land stelt een reisbeperking in waardoor je het land niet in mag. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

Het is op dit moment niet te voorspellen hoe de situatie inde zomer is. Als je nu boekt voor de zomer 2021 is het dus onzeker of je reis dan kan doorgaan. Je hebt niet alleen te maken met het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar ook met de maatregelen die het land zelf, bijvoorbeeld Oostenrijk, stelt. Houdt daarom de ANWB Reiswijzer Europa en de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Boek je een pakketreis en de reis kan wegens een negatief reisadvies niet doorgaan, dan heb je recht op je geld terug bij annulering door de reisorganisator. Maar wanneer je met eigen vervoer gaat en zelf de overnachtingen boekt, dan ligt het er maar aan of je je geld terugkrijgt. Als het hotel open is en gasten kan ontvangen, dan kan het hotel de overeenkomst nakomen. In dat geval heb je geen recht op geld terug bij annulering. Alleen als het hotel de overeenkomst annuleert, heb je recht op geld terug. Ons advies is in dit geval te overleggen met het hotel om de mogelijkheden te bespreken, bijvoorbeeld omboeken.

Lees voordat je boekt eerst goed de algemene voorwaarden.

De reis kun je altijd annuleren. Hier zijn wel kosten aan verbonden. De kosten vind je terug in de voorwaarden van de reisorganisatie.

Een annuleringsverzekering dekt annulering wegens een besmettelijk virus, zoals het coronavirus, veelal niet. Check hiervoor je polisvoorwaarden. Lees voor een mogelijk beroep op de annuleringsverzekering de voorwaarden van je verzekering

Wanneer er op de plaats van bestemming sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden (overmacht) die aanzienlijke gevolgen hebben voor je pakketreis, kun je de reis in principe kosteloos annuleren. Onder overmacht valt ook groot gevaar voor de menselijke gezondheid, bijvoorbeeld zoals de uitbraak van een ernstige besmettelijke ziekte, zoals het coronavirus. De kleurcodes van de reisadviezen van de Nederlandse overheid (rood of oranje) kunnen een rol spelen bij het bepalen of er sprake is van overmacht. Is dit het geval, dan heb je recht op teruggave van de reissom.  Je hebt daarnaast geen recht op schadevergoeding, omdat er sprake is van overmacht. Wij adviseren contact op te nemen met de reisorganisatie om de mogelijkheden te bespreken. Wellicht is omboeken een optie. Gezien de huidige uitzonderlijke omstandigheden wordt  door reisorganisaties momenteel ook gebruik gemaakt van vouchers ter waarde van de reissom. 

De reisorganisatie kan de reis opzeggen als er sprake is van gewichtige omstandigheden (code rood of oranje) waardoor de reis niet kan worden uitgevoerd.

Is de reis met enkele wijzigingen wel uit te voeren, dan mag de reisorganisatie wijzigingen doorvoeren als de reis daarmee niet wezenlijk nadelig wordt beïnvloed. Vergaande wijzigingen of wezenlijke veranderingen kunnen door de reiziger worden afgewezen. De reisorganisatie kan vervolgens de reis opzeggen. De reiziger heeft in dat geval recht op teruggave van de reissom.

Je hebt een reisovereenkomst gesloten en de reisorganisatie kan je aan deze overeenkomst houden. Het is immers mogelijk dat de reis toch uitgevoerd kan worden. Door niet te betalen vervallen de verplichtingen uit deze overeenkomst niet. Is het echter aannemelijk dat de reis niet door zal gaan, dan is het mogelijk om de betaling op te schorten. Laat de reisorganisatie schriftelijk weten waarom je later wilt betalen.

Neem dan contact op met de reisorganisatie voor eventuele andere  mogelijkheden.

Als de ondernemer de reis heeft geannuleerd of als de vouchertermijn is verstreken, heb je recht op terugbetaling binnen een redelijke termijn. Wanneer deze termijn wordt overschreden, kun je wettelijke rente claimen over het terug te betalen bedrag.

Annuleert de reisorganisator de overeenkomst, dan heb je recht op terugbetaling van het geld dat je hebt betaald. Je bent niet verplicht een voucher te accepteren.

Gezien de huidige uitzonderlijke omstandigheden door corona, wordt ook gebruik gemaakt van vouchers ter waarde van het bedrag dat is betaald. De voucher kan worden gebruikt om een nieuwe reis te boeken.

Maak je er geen gebruik van of is de geldigheidsduur van de voucher verstreken, dan moet de ondernemer het bedrag alsnog terugbetalen. Lees wel de voorwaarden van de voucher door.

Meer informatie over vouchers

Heb je een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie, dan heb je recht op hulp en bijstand. Dat kan repatriëring betekenen. Wanneer u in zo’n geval langer ter plaatse moet blijven zijn de kosten voor noodzakelijke accommodatie beperkt tot maximaal 3 overnachtingen. Voor gehandicapten, hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleen reizende minderjarigen en personen die specifiek medische bijstand nodig hebben geldt de beperking van drie dagen niet.
 

Wanneer tijdens het verblijf code geel oranje wordt, zal de reisorganisator van geval tot geval bekijken of er direct moet worden gerepatrieerd of dat de vakantie kan worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen. 

Wanneer u bijvoorbeeld de vliegreis en de accommodatie los hebt geboekt, dan zijn de gevolgen van de wijziging van geel naar oranje, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Is er sprake van een gekoppeld reisarrangement, dan kunt u mogelijk ook recht hebben op hulp en bijstand.

Voor kosten die onvoorzienbaar zijn en voor eigen rekening komen kan de reisverzekering uitkomst bieden. Er kunnen maximale vergoedingen in de voorwaarden zijn opgenomen. De verzekeringsvoorwaarden bepalen wat er wordt vergoed.

Heb je via een reisorganisatie geboekt? Neem dan contact op met je reisorganisatie, reisverzekeraar en alarmcentrale.

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode oranje. Code oranje betekent dat vakantiereizen en niet noodzakelijke reizen worden afgeraden. In dit geval betreft het een doorreis. Neem contact op met de reisorganisatie of de geboekte accommodatie voor de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen, bijvoorbeeld naar een latere datum. Is dit niet mogelijk, dan is het je eigen keuze om de reis eventueel te annuleren. Neem voor de vraag of annuleringskosten gedekt zijn contact op met je verzekering. Vraag ook bij je reisverzekering na of de reis is gedekt. 

Uiteindelijk is het je eigen keuze om wel of niet op reis te gaan. Als je toch gaat, bereid je dan goed voor check de ANWB Reiswijzer Europa voor mogelijke beperkingen die het land stelt aan verblijf of doorreis.

Heb je de reis zelf georganiseerd? 

Je hebt zelf een reis samengesteld uit losse reisdiensten zoals een vlucht en/of accommodatie. Dan is er geen sprake van een pakketreis. Op de plaats waar je heen gaat komt het coronavirus voor. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

Hoewel je in dat land welkom bent, geldt nog steeds het oranje reisadvies. Dat betekent dat je er alleen heen mag als het echt noodzakelijk is. Het is het je eigen keuze om naar dat land te gaan, maar een toeristisch verblijf wordt afgeraden. Als je toch gaat, ga je op eigen risico. Dat kan gevolgen hebben voor de dekking van de reisverzekering, pechhulp en repatriëring.  Houd de actuele ontwikkelingen in het land in de gaten en raadpleeg de ANWB Reiswijzer Europa. 

 

 

In dat geval kun je niet terugvallen op een reisorganisatie.

Als je annuleert, zijn er kosten aan verboden. Deze kunnen per reisdienst verschillen en staan in de voorwaarden van de vervoerder of accommodatieverschaffer 

Mogelijk kun je je het ticket of verblijf omboeken. Neem contact op met de vervoerder en/of accomodatieverstrekker om de mogelijkheden te bespreken. Als je wilt annuleren vanwege een besmettelijk virus, zoals het coronavirus, is dit doorgaans niet gedekt door een annuleringsverzekering. Lees de polisvoorwaarden hierop na.

Wanneer de vlucht, bus, boot- of treinreis wordt geannuleerd door de vervoerder of accommodatieverschaffer, omdat deze niet kan worden uitgevoerd als gevolg van het coronavirus, heb je recht op teruggave van het volledige bedrag. Je hebt geen recht op schadevergoeding, bijvoorbeeld de kosten van een visum of inentingen, omdat er sprake is van overmacht.

Mogelijk wordt in plaats van terugbetaling een voucher aangeboden. Je bent niet verplicht een voucher te accepteren. Je hebt altijd recht op terugbetaling.

Je kunt ook proberen om de reisdienst om te boeken naar een later moment.

Naast een inreisverbod, komt het ook wel voor dat landen eisen stellen om het land binnen te komen, zoals een negatieve COVID-19-test. In dat geval kan de vlucht zelf wel worden uitgevoerd of is de accommodatie wel beschikbaar, maar word je niet toegelaten in het land of alleen met een negatieve COVID-19-test. In principe heb je dan geen recht op terugbetaling. Neem in dit geval contact op met de vervoerder en/of accommodatieverstrekker zelf om alternatieven te bespreken, bijvoorbeeld omboeken. 

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode oranje. Code oranje betekent dat vakantiereizen worden afgeraden. Een doorreis door een gebied/land met een oranje reisadvies is meestal wel mogelijk, maar je moet zo min mogelijk tussenstops maken.  

Je kunt contact opnemen met de vervoerder of de geboekte accommodatie voor de mogelijkheden om te annuleren of te wijzigen. Is dit niet mogelijk, dan is het je eigen keuze om de reis eventueel te annuleren. Neem voor de vraag of annuleringskosten gedekt zijn contact op met je verzekering. Vraag ook bij je reisverzekering na of de reis is gedekt. Check ook de actuele verkeersinformatie.

Uiteindelijk is het je eigen keuze om wel of niet op reis te gaan. Als je toch gaat, bereid je dan goed voor en volg de actuele ontwikkelingen op de voet.

Het is op dit moment niet te zeggen wat de situatie zal zijn op langere termijn. Houd de ANWB Reiswijzer Europa in de gaten. Hierin staat een link naar  het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Wil je toch nu al de vakantie annuleren, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Doorgaans geldt dat de annuleringskosten hoger zijn, als je dichter bij de vertrekdatum annuleert. Je kunt ook de mogelijkheden bespreken om de reisdienst om te boeken naar een andere datum. De bijkomende kosten zijn voor eigen rekening.

Als je een klacht hebt over een buitenlandse reisaanbieder (camping, hotel o.i.d.) kun je ter bemiddeling terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). 

Annuleert de reisorganisator de overeenkomst, dan heb je recht op terugbetaling van het geld dat je hebt betaald. Je bent niet verplicht een voucher te accepteren.

Gezien de huidige uitzonderlijke omstandigheden door corona, wordt ook gebruik gemaakt van vouchers ter waarde van het bedrag dat is betaald. De voucher kan worden gebruikt om een nieuwe reis te boeken.

Maak je er geen gebruik van of is de geldigheidsduur van de voucher verstreken, dan moet de ondernemer het bedrag alsnog terugbetalen. Lees wel de voorwaarden van de voucher door.

Meer informatie over vouchers

Belangrijke informatie:

ANWB Nieuwsbericht Coronavirus

Gevolgen van Corona voor vakantie op de camping in Nederland

Vragen over aangeboden vouchers

Reisadvies Buitenlandse Zaken

Aanmelden informatieservice Buitenlandse Zaken

Reisadvies Buitenlandse Zaken Coronavirus, reisadvies per land

Rijksoverheid: Coronavirus, reizen en vakantie