Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor de geboekte reis?

Je hebt een reis geboekt, maar voor je vakantiebestemming is door de overheid vanwege de uitbraak van corona code geel afgegeven of er geldt nog een code oranje. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

Pakketreis

Je hebt een pakketreis (georganiseerde reis) geboekt, maar op de plaats waar je heen gaat komt het coronavirus voor of het land stelt een reisbeperking in waardoor je het land niet in mag. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

De reis kun je altijd annuleren. Hier zijn wel kosten aan verbonden. De kosten vind je terug in de voorwaarden van de reisorganisatie.

Een annuleringsverzekering dekt annulering wegens een besmettelijk virus, zoals het coronavirus, veelal niet. Check hiervoor je polisvoorwaarden. Lees voor een mogelijk beroep op de annuleringsverzekering de voorwaarden van je verzekering

Wanneer er op de plaats van bestemming sprake is van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden (overmacht) die aanzienlijke gevolgen hebben voor je pakketreis, kun je de reis in principe kosteloos annuleren. Onder overmacht valt ook groot gevaar voor de menselijke gezondheid, bijvoorbeeld zoals de uitbraak van een ernstige besmettelijke ziekte, zoals het coronavirus. De kleurcodes van de reisadviezen van de Nederlandse overheid (rood of oranje) kunnen een rol spelen bij het bepalen of er sprake is van overmacht. Is dit het geval, dan heb je recht op teruggave van de reissom.  Je hebt daarnaast geen recht op schadevergoeding, omdat er sprake is van overmacht. Wij adviseren contact op te nemen met de reisorganisatie om de mogelijkheden te bespreken. Wellicht is omboeken een optie. Gezien de huidige uitzonderlijke omstandigheden wordt  door reisorganisaties momenteel ook gebruik gemaakt van vouchers ter waarde van de reissom. 

Het Ministerie van Buitenlandse zaken kan een negatief reisadvies of een kleurcode afgeven voor landen en regio’s. Deze codes geven aan welke risico’s je in een bepaald gebied loopt. Er zijn vier kleurcodes, rood (advies om niet te reizen), oranje (advies is alleen noodzakelijke reizen), geel en groen.

Het negatief reisadvies en de kleurcodes zijn niet bindend. Reisverzekeraars en reisorganisaties kunnen zelf beslissen of ze het advies opvolgen.

Naast het advies van het Ministerie van Buitenlandse zaken kunnen landen zelf ook maatregelen treffen waardoor een reis niet door kan gaan. Als een land besluit om reizigers te weren of reizen te beperken, dan heeft dat ook invloed op uitvoering van de reis. Kan een reis door deze maatregelen niet doorgaan, neem ook in dat geval contact op met de reisorganisatie. 
Lees de ANWB Reiswijzer Europa met de actuele situatie per land. Deze reiswijzer wordt regelmatig geactualiseerd.

Annuleert de vervoerder/reisorganisatie de reis, dan heeft u recht op teruggave van de reissom.

De reisorganisatie kan de reis opzeggen als er sprake is van gewichtige omstandigheden (code rood of oranje) waardoor de reis niet kan worden uitgevoerd.

Is de reis met enkele wijzigingen wel uit te voeren, dan mag de reisorganisatie wijzigingen doorvoeren als de reis daarmee niet wezenlijk nadelig wordt beïnvloed. Vergaande wijzigingen of wezenlijke veranderingen kunnen door de reiziger worden afgewezen. De reisorganisatie kan vervolgens de reis opzeggen. De reiziger heeft in dat geval recht op teruggave van de reissom.

Op dit moment is er vanwege de wereldwijde uitbraak van corona sprake van een uitzonderlijke situatie, waarbij veel vakantiereizen worden geannuleerd. Daarom bieden reisorganisaties een voucher aan in plaats van geld, hoewel je recht hebt op terugbetaling van de reissom. Je kunt de voucher gebruiken om later een nieuwe reis te boeken.

Het voordeel van deze voucher is dat het bedrag kan zijn gegarandeerd door de SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden). Dit is het geval als het gaat om een pakketreis die is geannuleerd door een bij de ANVR aangesloten reisorganisatie. Dit is van belang als de reisorganisatie in financiële problemen komt. Gezien de huidige situatie is die kans nu helaas aanwezig. Heb je een voucher geaccepteerd en gaat de reisorganisatie failliet, dan kun je terecht bij de SGR. Dit geldt een voor reisorganisaties die deelnemen aan de SGR. Deze regeling geldt voor vouchers die worden afgegeven tot 1 september 2020.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan deze regeling. De voorwaarden voor de dekking van de SGR vindt u op de website van de SGR

Organisatie zoals VvKR (Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties), GGTO of STO bieden ook een voucher aan in plaats van terugbetaling in geld. Ga dan op hun website na welke voorwaarden gelden voor de voucher. Mogelijk vallen zij ook onder de SGR.

Als je toch de betaalde reissom in geld terugbetaald wilt zien, dan heb je daar recht op. Uitbetaling zal echter enige tijd duren. Gaat in de tussentijd de reisorganisatie failliet, dan is terugbetaling van de reissom niet gegarandeerd en kun je je wenden tot de curator. Het is in dat geval de vraag of je de reissom nog zult ontvangen.

De voucher heeft dezelfde waarde als de reissom die voor de reis is betaald. Boek je later een duurdere reis, dan zal je het verschil bij moeten betalen.

In de huidige uitzonderlijke omstandigheden heeft de ANWB begrip ervoor dat er een acceptabel alternatief wordt gezocht voor het niet kunnen nakomen van overeenkomsten tussen consumenten en ondernemers in de reissector. In beginsel heeft de consument bij annulering recht op terugbetaling van de aanbetaalde reissom. Niettemin doen we een beroep op consumenten om, indien mogelijk, in overweging te nemen om een vervangend reisarrangement te kiezen op een later tijdstip of de reisvoucher van de ANVR te accepteren.

 

Heb je een pakketreis geboekt bij een reisorganisatie, dan heb je recht op hulp en bijstand. Dat kan repatriëring betekenen. Wanneer u in zo’n geval langer ter plaatse moet blijven zijn de kosten voor noodzakelijke accommodatie beperkt tot maximaal 3 overnachtingen. Voor gehandicapten, hun begeleiders, zwangere vrouwen, alleen reizende minderjarigen en personen die specifiek medische bijstand nodig hebben geldt de beperking van drie dagen niet.
 

Wanneer tijdens het verblijf code geel oranje wordt, zal de reisorganisator van geval tot geval bekijken of er direct moet worden gerepatrieerd of dat de vakantie kan worden afgemaakt onder bepaalde maatregelen. 

Wanneer u bijvoorbeeld de vliegreis en de accommodatie los hebt geboekt, dan zijn de gevolgen van de wijziging van geel naar oranje, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Is er sprake van een gekoppeld reisarrangement, dan kunt u mogelijk ook recht hebben op hulp en bijstand.

Voor kosten die onvoorzienbaar zijn en voor eigen rekening komen kan de reisverzekering uitkomst bieden. Er kunnen maximale vergoedingen in de voorwaarden zijn opgenomen. De verzekeringsvoorwaarden bepalen wat er wordt vergoed.

Heb je via een reisorganisatie geboekt? Neem dan contact op met je reisorganisatie, reisverzekeraar en alarmcentrale.

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode oranje. Code oranje betekent dat vakantiereizen en niet noodzakelijke reizen worden afgeraden. In dit geval betreft het een doorreis. Neem contact op met de reisorganisatie of de geboekte accommodatie voor de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen, bijvoorbeeld naar een latere datum. Is dit niet mogelijk, dan is het je eigen keuze om de reis eventueel te annuleren. Neem voor de vraag of annuleringskosten gedekt zijn contact op met je verzekering. Vraag ook bij je reisverzekering na of de reis is gedekt. 

Uiteindelijk is het je eigen keuze om wel of niet op reis te gaan. Als je toch gaat, bereid je dan goed voor check de ANWB Reiswijzer Europa voor mogelijke beperkingen die het land stelt aan verblijf of doorreis.

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode rood. Met code rood geeft het Ministerie van Buitenlandse zaken aan: niet reizen. Reizen door een gebied met code rood kan gevolgen hebben voor de dekking van de reisverzekering, pechhulp en verdere hulpverlening. Dekking kan in dit geval zijn uitgesloten. Vraag dit na voor je op reis gaat. Check ook de actuele informatie in het land op de ANWB Reiswijzer Europa.

Of je een dergelijke reis al dan niet maakt is uiteindelijk je eigen keuze, maar niet aan te raden. Het advies wordt niet voor niets gegeven.

Het is op dit moment niet te zeggen wat de situatie zal zijn op langere termijn. Houd de ANWB Reiswijzer Europa in de gaten. Hierin staat ook een link naar de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse zaken. Informeer ook tijdig bij je reisorganisatie.

 

Je hebt een reisovereenkomst gesloten en de reisorganisatie kan je aan deze overeenkomst houden. Het is immers mogelijk dat de reis toch uitgevoerd kan worden. Door niet te betalen vervallen de verplichtingen uit deze overeenkomst niet. Is het echter aannemelijk dat de reis niet door zal gaan, dan is het mogelijk om de betaling op te schorten. Laat de reisorganisatie schriftelijk weten waarom je later wilt betalen.

Neem dan contact op met de reisorganisatie voor eventuele andere  mogelijkheden.

Nee, aan annuleren zijn kosten verbonden. Wil je de reis annuleren, dan zijn de annuleringskosten voor eigen rekening. Hoe dichter bij de vertrekdatum je annuleert, des te hoger zijn deze kosten. Je kunt met je reisorganisatie ook de mogelijkheden bespreken om de reis om te boeken naar een andere bestemming. De bijkomende kosten zijn voor eigen rekening.

De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsproblemen zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

Heb je de reis zelf georganiseerd? 

Je hebt zelf een reis samengesteld uit losse reisdiensten zoals een vlucht en/of accommodatie. Dan is er geen sprake van een pakketreis. Op de plaats waar je heen gaat komt het coronavirus voor. Wat zijn de mogelijkheden om de reis te annuleren of te wijzigen? En wat vergoedt je reis- en annuleringsverzekering?

In dat geval kun je niet terugvallen op een reisorganisatie.

Als je annuleert, zijn er kosten aan verboden. Deze kunnen per reisdienst verschillen en staan in de voorwaarden van de vervoerder of accommodatieverschaffer 

Mogelijk kun je je het ticket of verblijf omboeken. Neem contact op met de vervoerder en/of accomodatieverstrekker om de mogelijkheden te bespreken. Een annuleringsverzekering dekt annulering wegens een besmettelijk virus, zoals corona, veelal niet. Lees de polisvoorwaarden hierop na.

Wanneer de vlucht, bus, boot- of treinreis wordt geannuleerd, omdat deze niet kan worden uitgevoerd als gevolg van het coronavirus heb je recht op teruggave van het volledige bedrag. Je hebt geen recht op schadevergoeding, bijvoorbeeld de kosten van een visum of inentingen, omdat er sprake is van overmacht.

Mogelijk wordt in plaats van terugbetaling een voucher aangeboden. Je bent niet verplicht een voucher te accepteren. Je hebt altijd recht op terugbetaling.

In dit geval kan de vlucht zelf wel worden uitgevoerd of is de accommodatie wel beschikbaar, maar je wordt mogelijk niet toegelaten in het land waar je heen reist. Neem in dit geval contact op met de vervoerder en/of accommodatieverstrekker zelf. Het zal van de situatie afhangen of u recht heeft op volledige terugbetaling.

Hoewel je in dat land welkom bent, geldt nog steeds het oranje reisadvies, dat betekent dat je er alleen heen moet gaan als het echt noodzakelijk is. Het is het je eigen keuze om naar dat land te gaan, maar niet aan te raden. Het advies wordt niet voor niets gegeven. Je gaat op eigen risico. Het kan gevolgen hebben voor de dekking van de reisverzekering, pechhulp en repatriëring.  Houd de actuele ontwikkelingen in het land in de gaten en de ANWB Reiswijzer Europa.

 

 

Het reisadvies is een het advies van de Nederlandse overheid. Als deze naar oranje of rood gaat, betekent dat een negatief reisadvies.  Het land is in die situatie doorgaans niet toegankelijk voor toeristen.

Als je losse reisdiensten (zoals vlucht en/of accommodatie) hebt geboekt, kun je niet terugvallen op een reisorganisatie. De kosten van een langer verblijf of repatriëring zijn voor eigen rekening. Heb je een reisverzekering, vraag dan voorafgaand aan de reis of zij deze kosten vergoeden. Bespreek daarnaast de mogelijkheden met de luchtvaartmaatschappij en de accommodatieverschaffers. Neem ook contact op met de alarmcentrale.

Ben je met de auto, dan kun je naar alle waarschijnlijkheid met de auto terug naar huis. Het kan zijn dat je een (doorreis)formulier bij je moet hebben. Dat was het geval in maart-juni, toen veel landen ‘op slot’ waren. Het formulier was toen te downloaden op de website van de rijksoverheid bij het betreffende reisadvies. Zie ook de ANWB Reiswijzer Europa.

De route naar de reisbestemming gaat door een gebied met kleurcode oranje. Code oranje betekent dat vakantiereizen en niet noodzakelijke reizen worden afgeraden. In dit geval betreft het een doorreis. Neem contact op met de vervoerder of de geboekte accommodatie voor de mogelijkheden om te annuleren of te wijzigen. Is dit niet mogelijk, dan is het je eigen keuze om de reis eventueel te annuleren. Neem voor de vraag of annuleringskosten gedekt zijn contact op met je verzekering. Vraag ook bij je reisverzekering na of de reis is gedekt. Check ook de actuele verkeersinformatie.

Uiteindelijk is het je eigen keuze om wel of niet op reis te gaan. Als je toch gaat, bereid je dan goed voor en volg de actuele ontwikkelingen op de voet.

Het is op dit moment niet te zeggen wat de situatie zal zijn op langere termijn. Houd de ANWB Reiswijzer Europa in de gaten. Hierin staat een link naar  het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Wil je toch nu al de vakantie annuleren, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Hoe dichter bij de vertrekdatum je annuleert, des te hoger zijn deze kosten. Je kunt ook de mogelijkheden bespreken om de vakantie om te boeken naar een andere datum. De bijkomende kosten zijn voor eigen rekening.

Je bent niet verplicht een voucher te accepteren.
Hoewel er recht is op terugbetaling, bieden vliegmaatschappijen en accommodatieverstrekkers vanwege de uitzonderlijke situatie door het coronavirus in plaats van geld een voucher aan. Je kunt de voucher gebruiken om later een nieuwe vlucht of verblijf te boeken. Lees vooraf de voorwaarden van de voucher. Wanneer je de voucher niet gebruikt, heb je doorgaans pas na het verstrijken van de geldigheidsduur recht op geld terug.

Vouchers voor los geboekte vluchten, reizen of accommodaties zijn niet gegarandeerd door de SGR (Stichting Garantiefonds reisgelden). Heb je een voucher geaccepteerd en gaat de verstrekker daarvan failliet, dan is er weinig kans dat je nog geld terug ontvangt.

Als je toch de betaalde reissom in geld terugbetaald wilt zien, dan heb je daar recht op.  Uitbetaling kan enige tijd duren. Gaat de vliegmaatschappij of de accommodatievertrekker failliet, dan is terugbetaling niet gegarandeerd en kun je terecht bij de curator. Het is ook in dat geval de vraag of je je geld nog zult ontvangen.

Belangrijke informatie:

ANWB Nieuwsbericht Coronavirus

Gevolgen van Corona voor vakantie op de camping in Nederland

Vragen over aangeboden vouchers

Reisadvies Buitenlandse Zaken

Aanmelden informatieservice Buitenlandse Zaken

Reisadvies Buitenlandse Zaken Coronavirus, reisadvies per land