Kosten verhalen na inruil
Vraag gesteld door op 31 december 2019
Op 11-12-2019 heb een autodealer bezocht en een proefrit gemaakt in een auto. Op 20-12-2019 heb ik via een mailwisseling (verder) onderhandeld over de aankoop van deze auto uit 2019 incl. inruil van mijn oude auto uit 2004. De verkoper is akkoord gegaan met mijn voorstel. De koop is dus per mail bevestigd. Er is vervolgens afgesproken dat ik op vrijdag 27-12-2019 de nieuwe auto kon ophalen.
Op weg naar de dealer krijg ik echter een meldcode met storing en heeft mijn auto een mankement. Tijdens mijn bezoek aan de dealer op 27-12-2019 heb ik dit mankement gemeld. Na deze melding heb ik een vrijwaringsbewijs gekregen. Mijn auto is door de dealer verkocht aan een handelaar. De handelaar zal kijken wat er aan de hand is en er kunnen nog kosten ontstaan die op mij zullen worden verhaald aldus de verkoper van de dealer. De dealer is namelijk van mening dat de auto met een mankement afleveren niet is zoals is overeengekomen bij de koop tijdens de mailwisseling. Maar ik kan er niets aan doen dat dit mankement op de valreep is ontstaan en bovendien heb ik dit keurig gemeld. Voor wie is nu het risico van deze kosten die gemoeid gaan met dit mankement? Kan de dealer of handelaar deze kosten alsnog op mij verhalen? Wat is leidend, de overeengekomen verkoop tijdens de mailwisseling (incl. handtekeningen) of de afgifte van het vrijwaringsbewijs een week later?
Antwoord van Henny
ANWB ExpertWat vervelend dat die storing zich zo op het laatst aankondigde. Dat is echt pech voor u.
Zolang u de auto nog niet heeft ingeleverd, blijft het risico van het inruilvoertuig voor u. Dit risico gaat pas over op de dealer bij de werkelijke levering. Ontstaat er tussentijds schade of een gebrek aan de in te ruilen auto, dan bent u daar nog voor aansprakelijk.
Meer informatie over inruilen van een auto vindt u op onze website.
Deel deze pagina