Mankement auto niet te repareren maar nog wel binnen garantie termijn

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 augustus 2019

We hebben een mankement aan het radar systeem (adaptive cruise control) van onze auto. Het systeem springt herhaaldelijk op tilt en werkt dan helemaal niet meer. Zelfs het uit en aan zetten van de motor verhelpt het probleem niet. Meestal is het na een volle nacht stil staan weer verholpen. De auto is hier voor al herhaalde malen naar de garage geweest maar de garage kan het niet vinden. Ze hebben wel wat onderdelen vervangen maar dat heeft het euvel niet verholpen. De auto is ook terug geweest naar de centrale garage van de importeur maar ook die hebben niets gevonden.

Van de garage krijg ik nu opgehaalde schouders van "wij kunnen er ook niets meer aan doen, jammer". Wat zijn mijn mogelijkheden hier? De auto is nog tot eind dit jaar onder garantie. Niets doen laat mij met het probleem achter.. (ongemak, waarde vermindering auto etc  etc).

Antwoord van Henny

ANWB Expert

U heeft een mankement aan de adaptive cruise control van uw nieuw gekochte auto.  Het systeem springt herhaaldelijk op tilt en werkt dan helemaal niet meer.  Meestal is het na een volle nacht stil staan weer verholpen.  De auto is al een paar keer naar de garage geweest en ook naar de importeur maar er is niets gevonden.  De dealer zegt er niets meer aan te kunnen doen. U vraagt wat u verder nog voor mogelijkheden heeft.
 
Als u een nieuwe auto heeft gekocht dan mag u verwachten dat alles werkt, ook de adaptive cruise control.  Als deze mankementen vertoont dan mag u verwachten dat de garage de problemen kan verhelpen. Van de garage krijgt u te horen dat er niets aan te doen is.
Heeft de dealer of de importeur het gebrek wel  geconstateerd?

U kunt de garage, als verkoper, aansprakelijk stellen door middel van een brief. U kunt verlangen van de verkoper dat hij het probleem oplost. Komt het gebrek steeds terug dan kunt u om vervanging vragen.  Is vervanging niet mogelijk dan kunt u om ontbinding vragen.

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt, onder aftrek van een gebruiksvergoeding, en dat u het voertuig teruggeeft.  Dit kan alleen als:
. reparatie of vervanging niet mogelijk is.
. de verkoper het voertuig niet wil repareren
. reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
. herhaalde reparatie niet afdoende blijkt.
. het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat. Dus bij geringe gebreken is ontbinding niet mogelijk.

Prijsvermindering
In plaats van (gehele) ontbinding kunt u ook vragen om een prijsvermindering.  Dat is een gedeeltelijke ontbinding van de koopovereenkomst.

Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan vindt u op onze website.  Komt u er met de dealer niet uit dan kunt u de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.