Kapotte turbo

Vraag gesteld door Christian72 op 21 december 2018

In juni 2012 heb ik een nieuwe vw polo 1.2 TSI Bluemotion bij de dealer gekocht. Na circa 3,5 jaar en een kilometerstand van 36.000 is de turbo kapot gegaan. Schadepost € 1.500. Uit de coulance regeling van VW heb ik € 900 teruggekregen. Nu na 6,5 jaar en 67.000 kilometer op de teller is de turbo weer kapot gegaan. Schadepost dit keer € 1.800. De dealer wist snel te melden dat ik geen recht op garantie heb en er geen coulance regelingen bestaan. De garantie op de reparatie van de turbo was maximaal 2 jaar. Ik heb pech gehad, was de reactie van de dealer. Toen ik meedeelde dat de turbo nu voor de 2e keer vervangen diende te worden kwam de dealer zelf snel met het voorstel de rekening te delen. Dat heb ik geaccepteerd.

Toch heb ik het gevoel zijn voorstel te snel geaccepteerd te hebben. Ik vind het niet kunnen dat met de huidige kilometerstand de turbo al 2 keer de geest heeft gegeven. Het geeft ook weinig vertrouwen in de auto voor de toekomst. Heb ik door accepteren van zijn voorstel mijn rechten verspeeld? Zo, nee is er nog iets aan te doen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto uit 2012. Er is al twee maal een probleem geweest met de turbo. De eerste reparatie is voor een groot deel vergoed door de importeur/dealer. Nu heeft u weer een reparatie laten uitvoeren. U vraagt zich echter af of de dealer u voldoende tegemoet is gekomen in de reparatiekosten.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval betreft het een auto van 6 jaar oud. Daarbij kunt u inderdaad stellen dat u dit gebrek nog niet hoefde te verwachten. U kunt de verkoper hierop aanspreken. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.U geeft aan dat de dealer 50% van de rekening op zich heeft genomen. Wij vinden dit wel wat aan de magere kant. U heeft het aanbod echter al geaccepteerd. Of de dealer u nog meer tegemoet zou willen komen hangt dan ook van de goodwill van de dealer af.

In uw geval is de turbo van uw auto de auto al eerder gerepareerd. Ook dat aanbod was aan de zuinige kant. U hoeft niet al na twee jaar rekening te houden met een dergelijke reparatie. Ook dat is echter al zo lang geleden dat u daar juridisch gezien geen aanspraak meer op kunt maken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.