Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanspraak maken op garantie bij een in Duitsland gekochte auto die niet naar de garage terug gebracht kan worden

Vraag gesteld door BHN op 13 april 2016

Ik heb vorige week een 10 jaar oude volkswagen bij een garage in Duitsland gekocht. Bij terugkomst in Nederland was er koelwater verlies. Mijn Nederlandse garage vertelt me dat het expansievat lek is en ontdekt bij een proefrit dat het massavliegwiel moet worden vervangen. Ik heb geen reden te twijfelen aan hun oordeel. De Duitse garage heeft eerder aangegeven dat ik als Nederlander geen aanspraak kan maken op de garantie van de garage, maar dat bij gebreken ik altijd langs kan komen. Mijn Nederlandse garage geeft aan dat het niet verstandig is met de auto op pad te gaan. Kortom, ik kan niet met de auto naar Duitsland voor reparatie en ben benieuwd waar ik wettelijk recht op heb (als het gaat om garantie en reparatie) en wat ik het beste kan doen.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht in Duitsland. De auto verliest koelwater.U heeft geen garantie.

U kunt alleen de verkoper aanspreken voor de gebreken die de auto heeft. In Nederland zou u in dit geval een beroep kunnen doen op de wettelijke regeling die inhoudt dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt.

U heeft echter de auto gekocht in Duitsland en op de koop is dan ook Duits recht van toepassing. U zou de garage eerst kunnen aanschrijven om de klachten te melden en de garage verzoeken om een oplossing. Reageert de garage niet of negatief, dan zou u uw zaak kunnen voorleggen bij het Europees Consumenten Centrum. Het Europees Consumenten Centrum geeft advies over aankopen in een ander EU land en kan in gevallen waarin de juridische positie van een consument dit toelaat bemiddelen tussen u en de verkoper.