Peugeot 207 na 4 dagen stuk

Vraag gesteld door Jerokas op 09 juli 2018

2 weken geleden heb ik een Peugeot 207 1.4 VTi gekocht bj eind 2007. Km stand 103.000 met onderhoudsboekjes en alle garage facturen. Uiteindelijk heb ik er 3750 euro voor betaald met dien verstande dat ik afstand deed vd garantie. De garagehouder verzekerde mij dat het een prima auto was en tijdens de proefrit was er niets op aan te merken. Uiterlijk zag de auto er ook gewoon top uit. Na 4 dagen wilde de auto niet meer starten. In eerste instantie dacht de garage aan de bobine echter bleek een sensor koelvloeistof in de ecu te lekken. Dit door de garage laten verhelpen en de rekening betaald met in m'n achterhoofd dat het dan ook klaar was. Na het weekend wederom niet starten, weer koelvloeistof bij de ecu, echter nu belde m'n garagehouder dat en de warmtewisselaar stuk is, de ecu vervangen moet worden en de koppakking stuk is. Grapje komt op ongeveer 1700,-. De garage waar ik hem heb gekocht reageerde redelijk laconiek met" tja tis een 2ehands he"

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft twee weken geleden een auto gekocht zonder garantie (Peugeot 207 1.4 VTi, bouwjaar 2007, km-stand 103.000) voor een bedrag van € 3750. U heeft een proefrit gemaakt. Na vier dagen wilde de auto niet starten. De garage stelde vast dat er koelvloeistof in de ECU lekte. Dit heeft de garage gerepareerd. U heeft de rekening betaald. Maar na een paar dagen bleek de auto weer niet te starten. Weer lekte koelvloeistof bij de ECU. Volgens de garage moeten de warmtewisselaar, ECU en de koppakking vervangen worden. Kosten € 1700. U vraagt zich af wat te doen.

'Wettelijke garantie'
U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de 'wettelijke garantie' (non-conformiteit). U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, zoals in uw geval, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Onderzoek
Als koper moet u wel onderzoeken wat u koopt (door bijvoorbeeld een proefrit). De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval is de leeftijd en kilometerstand van uw auto bepalend voor wat u mocht verwachten. Over het algemeen is het "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".

Echter, de klachten zijn al heel snel na aankoop zijn opgemerkt. U kunt de verkoper dan ook in redelijkheid wel aanspreken op het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten. Verder lijkt het er op dat de verkoper de eerste reparatie niet goed heeft uitgevoerd. Hij heeft kennelijk niet gecontroleerd of de lekkage was verholpen. Al met al zou het redelijk zijn als de verkoper alle herstelkosten, althans een groot deel daarvan, op zich zou nemen.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website. Komt u er met de verkoper niet uit, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Voorwaarde is dat de garage BOVAG lid is of is aangesloten bij de Geschillencommissie Voertuigen.