Onze Nissan trilt al vanaf de aanschaf 7 jaar geleden. De garage heeft nog steeds geen oplossing hiervoor.

Vraag gesteld door anneliesbakels op 06 december 2017

Op 16 oktober 2010 hebben wij de Nissan Pixo (nieuw) aangeschaft. Vrij snel constateerden wij trillingen van de auto bij rijden met 40 km. per uur. Later ook bij 60 km. per uur. Wij hebben dit diverse keren aangegeven bij de garage. Ze probeerden telkens van alles, echter het trillen komt elke keer weer terug. En deze wordt steeds erger. Op 28 december krijgt onze Nissan een onderhoudsbeurt voor 435 euro. We denken dat hier veel extra kosten bij komen ivm de trillingen én de gevolgen daarvan! Het lijkt ons toch niet logisch dat wij voor deze kosten moeten opdraaien. Bovendien hebben wij al 7 jaar last van een trillende auto. We hebben tot nu toe veel geduld gehad, maar nu is het geduld eigenlijk wel op. Wat zijn onze plichten/ rechten? Het zou fijn zijn als wij van te voren weten hoe om te gaan met de komende onderhoudsbeurt. En wat ons te wachten staat betreft de kosten.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft al zeven jaar een auto die met bepaalde snelheden trilt. De dealer heeft het probleem tot nu toe niet opgelost. U verwacht nu kosten als gevolg van de trillingen.

Op voorhand verwachten wij niet direct extra kosten als gevolg van het trillen van uw auto. Uit de rekening die u ontvangt zal moeten blijken welke kosten er gemaakt zijn. Mochten daar kosten bij zijn die niet met het normale onderhoud te maken hebben, dan zou u deze aan ons kunnen doorgeven. Wij kunnen dan bekijken of er een verband zou kunnen bestaan met het trillen van uw auto.

U heeft uw auto zeven jaar geleden nieuw gekocht. Heeft u tijdens de garantie het probleem gemeld bij de verkoper, en is dit niet opgelost, dan komen latere kosten als gevolg van dit gebrek mogelijk voor rekening van de verkoper. Het moet dan wel om hetzelfde gebrek gaan.

Is het trillen geen gebrek, maar een eigenschap van de auto, dan kunt u kosten niet verhalen.

Voor informatie over klachten na aankoop en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.




***

Reactie van anneliesbakels:

Het trillen van onze auto is wel erg duidelijk een gebrek. Wij willen eindelijk de fatsoenlijke (niet trillende) auto die we 7 jaar geleden hebben gekocht. Kunnen wij een schadevergoeding verlangen voor de ondeugdelijke auto van afgelopen 7 jaar? Kunnen wij, indien op 28 december nog niet opgelost, een nieuwe auto eisen? Kunnen wij een second opinion opvragen? En bij wie dan? Het mag duidelijk zijn dat wij al 7 jaar met een ondeugdelijke auto rondrijden!
Het zou fijn zijn als wij wat meer weten over onze rechten, ons geduld is op.